(18.40 hodin)
(pokračuje Eva Fialová)
Za důležitou změnu považuji zmínit: u tohoto zákona je změna v předpokladech pro vznik pracovního poměru úředníka a předpoklady pro jmenování vedoucího úřadu. Dle § 4 bylo předpokladem pro vznik pracovního poměru úředníka doposud, že může být, úředníkem se může stát fyzická osoba, která je státním občanem České republiky, popřípadě fyzická osoba, která je cizím státním občanem a má v České republice trvalý pobyt, dosáhla věku 18 let, je způsobilá k právním úkonům, je bezúhonná, ovládá jednací jazyk a splňuje další předpoklady pro výkon státní činnosti stanovené zvláštním právním předpisem. Nyní se mění tento paragraf takto: Úředníkem se může stát fyzická osoba, která je státním občanem České republiky, občanem jiného členského státu Evropské unie nebo občanem státu, který je smluvním státem dohody o evropském hospodářském prostoru, případně fyzická osoba, která je cizincem a má v České republice povolen trvalý pobyt, dosáhla věku 18 let, je plně správná (svéprávná?), je bezúhonná, ovládá český jazyk a splňuje další požadavky pro výkon státních činností stanovené zvláštním prováděcím předpisem.
Dalšími úpravami tohoto zákona jsou úpravy v rozšíření právě o doplnění, kde se v případě zájemce o místo státního úředníka dokládá doklad prokazující totožnost a státní občanství, a je-li zájemcem cizinec, který není občanem členského státu Evropské unie nebo občanem státu, je smluvním státem Evropského hospodářského prostoru, též doklad o povolení k trvalému pobytu. Jak zmínil již pan ministr a detailně představil, další úpravou je zkouška vstupních vzdělávacích... vzdělávání a zkouška zvláštní odborné způsobilosti.
Nebudu zabíhat moc do detailů, jenom shrnu, že ačkoliv zákon úřednících od svého přijetí prošel několika dílčími novelizacemi, žádná z nich se hlouběji nevěnovala oblasti vzdělávání úředníků. Prohlubování kvalifikace úředníků je neoddiskutovatelným, jedním ze základních požadavků kvalitativního výkonu veřejné správy v území. Úzce přitom souvisí s výkonem související legislativy.
Předkládaný návrh se zaměřuje především na oblast vzdělávání úředníků územních samosprávných celků, v jehož právní úpravě je třeba reagovat na vývoj, ke kterému došlo od doby do nabytí účinnosti zákona o úřednících. Cílem předkládaných změn je snížení administrativní zátěže ze strany územních samosprávných celků a Ministerstva vnitra, například, jak zmínil pan ministr, on-line školení a tak dále, a zjednodušení vzdělávání úředníků, kteří se na výkonu správních činností podílejí. K dosažení tohoto cíle směřuje především posílení významu vstupního vzdělávání a související úprava a koncepční zjednodušení zvláštní odborné způsobilosti, v rámci nichž zůstane zachována pouze její stávající zvláštní část, zaměřená více prakticky, na míru potřebám výkonu konkrétní správní činnosti. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za vystoupení paní zpravodajky a nyní otvírám obecnou rozpravu, do které se jako první hlásí paní poslankyně Ožanová. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, nemám připraveny projev, mám připravenou citaci, kterou potom doplním. Dne 2. června loňského roku jsem na plénu řekla: "Děkuji, paní předsedající, já bych chtěla říct jedno nezvyklé slovo ve Sněmovně - děkuji navrhovateli zákona, že se zabývá tím, že bychom mohli propojit některé zjednodušující principy i do zákona o úřednících." Toto jsem řekla při projednávání zákona o státní službě, nicméně toto poděkování musím vzít zpět. Nestalo se tak, přestože mi jeden z navrhovatelů zákona řekl, že by bylo dobré zabývat se tím tak, jak je v zákoně o státní službě, že úředníci nebo zaměstnanci pod státní službou od 5. do 9. třídy, že nemusí být vypsáno výběrové řízení, že může je vybrat představený. Je zajímavé, že v zákoně o úřednících tato úprava není, takže na úředníka sebemenší obce musí být vždy kompletní výběrové řízení a nemůže ho vybrat příslušný nadřízený vedoucí úředník.
Víte, když se dostal tento zákon do Sněmovny, domnívala jsem se, že splníte svůj slib. Minulý rok jste, přestože máte - tedy nevím, zda ještě máte v programovém prohlášení vlády, když se to tak mění - že budete projednávat věci řádně. Tehdy jste to... to, co jste měli, místo toho, aby to prošlo standardním připomínkovým řízením, předsedové pěti koaličních klubů dali zákon o státní službě.
Mimo jiné jste taky loni řekli, že se připravuje novela zákona o státní službě, která bude předložena tento rok. Asi před hodinou jsem se podívala do systému, nic tam vloženo není, takže všechny ty řeči byly prostě špatně: to, že připravujete kompletní novelu zákona o státní službě, to, že propojíte tyto dva zákony, aby byly obdobné, když například úředníci procházejí z obcí na ministerstva, na jiné vrcholné úřady, aby principy byly podobné, tak se tak nestalo. Nevím, čím to je, jestli se navzájem neposloucháte, ale domnívám se, že sliby se mají plnit, nejen o Vánocích.
Nehodlám dávat pozměňovací návrh, domnívám se, že by to mělo udělat ministerstvo, mělo by si poslechnout všechny záznamy, které byly k zákonu o státní službě, aby věděli, že jejich kolega něco slíbil. Domnívám se, že jednání ministerstva v této chvíli bylo velmi nekorektní, něco se slíbilo a neudělalo se. Opravdu se domníváte, že to fakt nikdo nečte nebo že na to zapomeneme? Promiňte mi, i můj manžel si stěžuje, že mám dobrou paměť.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Do obecné rozpravy se nikdo další nehlásí. Podívám... Z místa paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych se ráda vyjádřila k novele zákona o úřednících územně samosprávných celků. Já si tedy myslím, že bychom určitě měli projednávat podle mého názoru důležitější v tuto chvíli zákony, a musím se určitě přidat ke své kolegyni Zuzce Ožanové, protože tento návrh zákona, který tady předkládá ministr vnitra Vít Rakušan, řeší oblast vzdělávání úředníků územních samosprávných celků. Pan ministr vnitra určitě ví, že pod jeho rezort spadá institut veřejné správy, kde se dělají - pro mě a tvrdím, i za finanční obnosy, které platí tomu institutu jednotlivá města, obce, kraje - takzvané zkoušky zvláštní odborné způsobilosti, a vy prakticky s touto novelou přicházíte, že se tedy bude reagovat na oblast vzdělávání úředníků. Určitě některé ty věci, a já předpokládám, že asi byly komunikovány s tajemníky, s řediteli krajských úřadů, aby právě došlo v rámci vstupního vzdělávání úředníků, povinného průběžného vzdělávání úředníků, aby tam třeba došlo ke snížení toho, co musí v rámci toho průběžného vzdělání vykonat. Pravdou je, pane ministře, že i když jsem i já byla na rezortu Ministerstva vnitra, mnohokrát jsem to komunikovala, a je pravdou, že ty akreditace ohledně právě průběžného vzdělávání, že kolikrát to vypadalo tak, že nějaký úředník přišel na nějaký vzdělávací akreditační kurz, přišel tam, ještě to neproběhlo a už dostával, že úspěšně absolvoval. A já si myslím, kolikrát úředníci z těch úřadů jedou třeba na nějaké školení, které nemá akreditaci, a má to pro ně daleko větší přínos v rámci jejich výkonu odborném, myslím, když vykonávají na jednotlivém odboru dopravy, investic a tak dále, tak to má kolikrát pro ně daleko větší přínos než ten akreditovaný kurz. Takže chápu, že to nastavení je velmi těžké, že se to pořád mění, že vycházíte z praxe, že se k vám dostávají veškeré ty věci, které by bylo možné nějakým způsobem vylepšit a na to předpokládám, reaguje tento zákon. ***