(17.40 hodin)
(pokračuje Jana Černochová)

Co se týče působení našich vojáků v zahraničí ve prospěch výcviku Ukrajinců, tak se navrhuje zvýšit počet instruktorů Armády České republiky, kteří mohou působit na území států Evropské unie v rámci asistenční mise Evropské unie z 55 na 70 osob. Nově se také navrhuje umožnit zapojení našich vojenských instruktorů do výcviku ukrajinských vojáků na území států NATO mimo asistenční misi Evropské unie, tam by to bylo do 20 osob

Ohledně působení vojáků Armády České republiky v zahraničních misích se navrhuje zvýšit počty osob v některých již běžících operacích. Konkrétně se jedná o operaci Evropské unie ALTHEA v Bosně a Hercegovině z 8 na 19 osob. Tady Rada bezpečnosti OSN schválila 2. listopadu 2023 prodloužení mandátu této operaci o jeden rok. Dále by to byla námořní operace Evropské unie IRINI ve Středozemním moři. Tam se navrhuje zvýšit naše angažmá z 5 na 10 osob.

V tuto chvíli nepředkládáme návrh na prodloužení naší přítomnosti v Nigeru v roce 2024, a to kvůli situaci v zemi po červencovém vojenském převratu, tam je platný mandát do 31. 12. 2023. A aktuálně, dámy a pánové, vyhodnocujeme možnosti a přínos našeho dalšího působení právě v této zemi v případě, že samozřejmě by to mělo všechny náležitosti v souladu s mezinárodním právem. Pokud by nastaly vhodné podmínky pro pokračování výcviku a poradenství nigerským obranným a bezpečnostním složkám, bude předložen samostatný návrh mandátu. Asi tady nemusím opakovat, že situaci v Sahelu nemůžeme ztratit z našeho zřetele, protože situace tam není dobrá. Země, ve kterých jsme v minulosti působili, tak dnes jsou opět v područí Ruska a Wagnerovy skupiny.

Návrh nového mandátu, který předkládám, vychází jako vždycky ze zahraničněpolitických a bezpečnostních priorit České republiky. Samozřejmě že ty návrhy jsou výrazně ovlivněny ruskou agresí na Ukrajině. Předpokládaný objem finančních prostředků potřebných pro navrhované působení v zahraničí v roce 2023 činí 24 milionů korun a v roce 2024 je to 115 milionů korun.

Finanční výdaje související s pobytem ozbrojených sil jiných států na území České republiky za účelem výcviku příslušníků ozbrojených sil Ukrajiny v roce 2024 se odhadují na 252 milionů. Náklady spojené s naším působením v asistenční misi Evropské unie pro Ukrajinu nám budou refundovány z Evropského mírového nástroje. Doposud jsme, pro vaši informaci, požádali Evropskou unii o náhrady ve výši 134 milionů korun do konce roku 2023. Náhrady nám budou vypláceny zpětně, jak to v případě EPF bývá obvyklé.

Navrhovanými aktivitami naše země pokračuje v pomoci bojující Ukrajině a zároveň přispěje k udržování stability na západním Balkáně. Česká republika tak potvrzuje pozici zodpovědného a respektovaného spojence a partnera. A jestli dovolíte, tady bych využila toho, že projednáváme dnes tento bod. Když pan předseda hnutí ANO Babiš v rámci schvalování programu navrhoval některé body na zařazení a my jsme je nezařadili, přesto považuji za slušné odpovědět na jeho dotaz, jak je to s vojenskou pomocí, a myslím si, že je zcela legální využít k tomu debatu o misích. Tohle je jedna z těch forem pomoci. Ano, vojenský materiál, který bychom mohli nějakým masovějším způsobem posílat na Ukrajinu z našich zásob, ze zásob Armády České republiky, již není. Na druhou stranu máme možnost pomáhat Ukrajincům těmito prostředky, to znamená výcvikem ať už na území České republiky, nebo v rámci Evropské unie, Severoatlantické aliance. A tady vlastně není ani spor mezi mnou a mezi paní předsedkyní Poslanecké sněmovny Markétou Pekarovou Adamovou. Když říkala, že vojenská pomoc Ukrajině bude pokračovat, tak ona bude pokračovat, protože vojenský materiál se nedodává pouze ze skladů Armády České republiky, pane předsedo Babiši, vojenský materiál se dodává i ze zásob a z prostředků soukromých firem působících v České republice v rámci různých iniciativ - můžu tady zmínit Copenhagen Initiative, Ramstein Initiative. Několik těch různých aktivit už pro Českou republiku znamenalo to, že Česká republika na základě svých licencí, svých firem poslala na Ukrajinu vojenský materiál. Myslím si, že v tomto týdnu někde dokonce zazněla informace, že ty licence byly už v hodnotě nějakých 100 miliard korun českých, které zůstaly našemu průmyslu, českému průmyslu, průmyslu České republiky. Takže tahleta forma pomoci, jak to říkala i paní Pekarová Adamová, pokračovat samozřejmě může, vojenský materiál z našich skladů, to jsou už minima, která proto, abychom neohrozili naši vlastní obranyschopnost, můžeme poslat, a jinak musíme samozřejmě my držet naše zásoby a musíme se snažit i o to, abychom měli v dohledné době modernizovanou armádu a vojenský materiál, který bude odpovídat potřebám 21. století.

Tady bych znovu zopakovala, že to, co jsme posílali v minulosti na Ukrajinu, jsem předkládala veřejnosti tak, jak jsem to slíbila. Poslední várku předložíme výboru pro obranu snad příští týden, kdy bude výbor zasedat. Takže nemáme co tajit, všechno je to transparentní a veřejné a rozhodně jsme na Ukrajinu neposílali něco, co by postrádala naše armáda. Posílali jsme tam materiál, který jsme tam poslat mohli, a vždy, když se ten materiál posílal, hlavní slovo a vlastně iniciátorem toho byla armáda, náčelník Generálního štábu, nejprve to byl pan generál Opata, pak po nástupu pana Řehky to byl pan náčelník Generálního štábu Řehka. Nikdy to nebyla nějaká politická aktivita, vždycky armáda pečlivě zvažovala, co může na Ukrajinu poslat, a neposlali jsme tam nic, co by nám samotným pro naši obranyschopnost chybělo.

Děkuju, že jsem mohla využít této příležitosti, abych alespoň částečně i odpověděla na dotaz, který tady zazněl v rámci schvalování programu od předsedy hnutí ANO Andreje Babiše. Díky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP