(20.00 hodin)
(pokračuje Marek Novák)
Vážení přátelé, tady je potřeba se skutečně zaměřit na to, aby nám nevznikali drogově závislí, abychom se na tuto problematiku konečně pořádně podívali a zaměřili, a zaměřili se třeba i na neziskovky, které si dneska rozdělily trh. Vlastně jeden z šéfů neziskovek nám dneska vede úřad, který se drogovou problematikou zabývá, nemusím říkat jeho jméno, určitě ho všichni znáte, a bohužel já už mu říkám prodrogový koordinátor, ne protidrogový, protože protidrogová politika tohoto státu pod jeho vedením je naprosto šílená.
Přátelé, prosím o podporu těchto pozměňovacích návrhů. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji, pane poslanče. Nyní paní poslankyně Eliška Olšáková, připraví se pan poslanec Aleš Juchelka. Máte slovo.
Poslankyně Eliška Olšáková: Dobrý večer, vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, já bych zde chtěla představit dva pozměňovací návrhy poslanců Elišky Olšákové, Jiřího Carbola a Petra Lišky. Jedná se o pozměňovací návrhy, které jsou nahrány v systému pod sněmovním dokumentem číslo 3683 a 3686.
Pozměňovací návrh, sněmovní dokument 3683, je k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2024 a mění se takto: v kapitole 317 Ministerstvo pro místní rozvoj se zvyšují výdaje v souhrnném ukazateli Výdaje celkem, ve specifickém ukazateli Podpora regionálního rozvoje a cestovního ruchu, v tom Ostatní výdaje na regionální rozvoj a cestovní ruch celkem o částku 1,5 miliardy korun v programu Podpora rozvoje regionu. V kapitole 398 Všeobecná pokladní správa se snižují výdaje souhrnného ukazatele Výdaje celkem a specifického ukazatele Vládní rozpočtová rezerva o částku 1,5 miliardy korun. Ve vládním návrhu zákona o státním rozpočtu, jak už bylo řečeno, se navrhuje provést změny spočívající v navýšení výdajů kapitoly 317 Ministerstva pro místní rozvoj na úkor kapitoly 398 Všeobecná pokladní správa. I přes tuto provedenou změnu povinná nejnižší částka určená pro vládní rozpočtovou rezervu je v případě této změny zcela nedotčená.
Cílem programu Podpora rozvoje regionu je podpořit obnovu a rozvoj zejména malých sídel realizací projektů zvyšujících kvalitu života jejich obyvatel a atraktivitu obecního prostoru. Podporované aktivity zahrnují výstavbu a rekonstrukci místních komunikací, veřejných budov a další infrastruktury obcí včetně projektových dokumentací s tím, že tento program se zaměřuje na oblasti nezahrnuté v podpoře z evropských zdrojů.
My všichni víme, že poptávka po programu ze strany malých obcí je dlouhodobě vysoká, a to konkrétně v podpoře rekonstrukcí a výstavby místních komunikací, které trpí enormním, dlouhodobě kumulovaným infrastrukturním dluhem, anebo také rekonstrukcí veřejných budov. Z toho důvodu vzniká každým rokem obrovský převis objemu žádostí nad množstvím alokovaných prostředků, což indikuje, že obce vědí, jak dotační prostředky optimálně využít, a mají připravené projekty. Stát by měl podle názoru předkladatelů návrhu dostatečnou alokací finanční prostředky v programu podpořit realizaci co největšího množství z nich, aby čas a finance vložené do jejich přípravy nebyly vynaloženy marně. Obce mají na realizaci projektu významnou spoluúčast, navíc jsou s nimi spojeny také neuznatelné náklady, které obce hradí v plné výši. Většina z nich je dlouhodobě rozpočtově odpovědná a na spolufinancování těchto projektů mají naspořeno. Realizace vyššího množství projektů tedy znamená na jedné straně možnost využít prostředky naspořené v rozpočtech obcí a na druhé straně příležitost pro stát výrazně zlepšit kvalitu života obyvatel a nést pouze část vynaložených nákladů. Investiční projekty navíc podpoří lokální ekonomiku a díky multiplikačnímu efektu přinesou státu nezanedbatelné daňové výnosy.
Další pozměňovací návrh, který - už jsem říkala - je nahrán sněmovním systému pod číslem 3686, je opět poslanců Olšákové, Jiřího Carbola a Petra Lišky a týká se stejných kapitol. Je to opět převod v kapitole 317 Ministerstvo pro místní rozvoj, kdy se zvyšují výdaje o částku 800 milionů korun, a v kapitole 398 Všeobecná pokladní správa se snižují výdaje souhrnného ukazatele právě o částku 800 milionů korun. Důvodová zpráva tohoto pozměňovacího návrhu je totožná a v neposlední řadě bych chtěla zmínit, že tento pozměňovací návrh je předkládán v kompromisní výši 800 milionů korun, kdy potřebná výše výdaje v programu Podpora rozvoje regionu je odhadována na 1,5 miliardy korun právě s ohledem na současný převis, který indikuje zájem a potřebnost programu. Proto také v případě pozitivního vývoje státního rozpočtu, například díky nižším výdajům na obsluhu státního dluhu z důvodu nižší úrokové sazby, by bylo navýšení výdajů v programu Podpora rozvoje regionu žádoucí v případě zlepšeného, tedy pozitivního vývoje státního rozpočtu.
Takže já bych se tímto, jak jsem představila, oba dva pozměňovací návrhy, k nim chtěla tedy za kolegy ještě jednou přihlásit, a jsou, jak už jsem říkala, v systému pod číslem sněmovní dokument 3683 a sněmovní dokument 3686. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji, paní poslankyně. Nyní vystoupí pan poslanec Aleš Juchelka, připraví se paní poslankyně Margita Balaštíková, potom Martin Kolovratník. Prosím.
Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc, pane předsedající. Já budu velmi stručný. Mám tady pozměňovací návrh, který by přidal sociálním službám 2,6 miliardy korun z vládní rozpočtové rezervy. My víme, že služby sociální péče jsou dlouhodobě podfinancované, a zaměstnanci, kteří sociální služby poskytují, tak patří k jedněm z nejhůře odměňovaných pracovníků v rámci veřejných služeb. Nedostatek zaměstnanců v sociálních službách způsobuje opravdu vážné personální problémy napříč republikou při jejich poskytování, sociální služby jako zaměstnavatel jsou tak nekonkurenceschopné a nedostatek pracovníků ohrožuje kvalitu a rozsah poskytované péče.
Na základě vyhodnocení kritické personální situace navrhuji, abychom zvýšili v kapitole 313 Ministerstva práce a sociálních věcí položku Neinvestiční nedávkové transfery, a v tom oblast služeb sociální péče posílí tedy o částku 2,6 miliardy korun, a zvýšené finanční prostředky dotačním titulem účelově právě vázat na zvýšení platů a mezd zaměstnanců. Náš návrh, který předkládáme společně s panem kolegou Andrejem Babišem, tak reaguje jak na sociální situaci samotných zaměstnanců, kteří jsou nuceni kvůli nízkým mzdám a platům pobírat sociální dávky, což považujeme za naprosto absurdní a zatěžující pro systém, tak na statistické údaje týkající se průměrné mzdy. Jenom připomenu, že pro rok 2022 činila průměrná mzda 38 911 korun, průměrný plat zaměstnanců v sociálních službách za rok 2022 pak něco málo přes 35 000 korun. Průměrná mzda potom v organizacích, které nejsou příspěvkové, ale pozor, činila 33 500 korun. V roce 2021 v sociálních službách pracovalo něco málo přes 109 000 zaměstnanců a počet zaměstnanců odměňovaných platem byl 49 188 korun, jejich průměrná platová třída byla 6 a průměrný platový tarif byl 21 923 korun. Celkový počet finančních prostředků na platové tarify byl tedy 19,7 miliardy korun. Vhledem k nutnosti personálně stabilizovat sociální služby navrhujeme zajistit zaměstnancům jakousi garanci zvýšení platů a mezd z námi navrhované zvýšené částky.
Tak já bych se chtěl přihlásit k tomuto pozměňovacímu návrhu pod číslem 3603. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Jako další paní poslankyně Margita Balaštíková, připraví se pan poslanec Martin Kolovratník, potom pan poslanec Jan Berki. Prosím.
Poslankyně Margita Balaštíková: Dobrý den, kolegyně a kolegové. Já bych svůj projev začala trošku takovým exkurzem do začátku tohoto roku, kdy nám v druhém kvartálu klesla HDP o 0,4 %, ovšem spotřeba domácností nám klesla o 4,5 %, a to, domnívám se, způsobuje velké problémy v naší ekonomice, v jejím chodu, klesá odbyt zboží a příjmy firem v celém řetězci od výrobců a dovozců přes dopravu, sledování, skladování až po obchod klesají. Zas od ledna do srpna zaniklo více než 10 000 firem, což je hodně. Jsou to spíš menší firmy a živnosti, ale domnívám se, že je to číslo dost vysoké. Zanikají jednak v důsledku snížené poptávky, ale také kvůli drahým úvěrům. ***