(17.40 hodin)
(pokračuje Zdeněk Kettner)
Dále bych se chtěl přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu, sněmovní dokument číslo 3551. V kapitole 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve specifickém ukazateli Výdaje regionálního školství a přímo řízených organizací se výdaje zvyšují o částku 323 439 181 a tato stejná částka se převádí z kapitoly 398 Všeobecná pokladní správa ve specifickém ukazateli Vládní rozpočtová rezerva. Odůvodnění: doposud byli ředitelé škol nuceni žádat o převod prostředků z platů zaměstnanců nadtarifní částí platů určené na odměny pro učitele a další pedagogické pracovníky do ostatních neinvestičních výdajů, takzvané ONIV. Tyto převody sloužily k pokrytí výdajů za prvních čtrnáct dní náhrady mzdy, platu nebo odměny z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr při dočasné pracovní neschopnosti. Z těchto důvodů školám nezbývaly finanční prostředky na další položky placené z ONIV, které nejsou mandatorní. Nově již nemá být takzvaně nemocenská za první dva týdny hrazena zaměstnavatelem z těchto zdrojů, ale přímo z financí určených na platy zaměstnanců škol. To jistě ocení ředitelé škol, protože jim ubude administrativa spojená s převáděním finančních prostředků do ONIV, o což bylo třeba žádat několikrát ročně. Výše ONIV je ovšem nadále extrémně nízká, bylo by třeba ji minimálně zdvojnásobit oproti současnosti, aby školy měly dostatek financí například na nákup učebnic a pomůcek pro žáky. Když se podíváte na stav některých pomůcek v některých školách, ten stav je skutečně tristní. Příkladem může být Rakousko, kde mají školy na nákup učebnic k dispozici desetkrát více finančních prostředků, než tomu je v České republice, nebo Finsko, kde je to dokonce čtrnáctkrát více. Současný ONIV je tak nízký, že umožňuje nákup nové učebnice pouze jednou za deset let, zatímco například v Rakousku mají nové učebnice na každý školní rok. Protože můj loňský pozměňovací návrh na navýšení ONIV o 1 miliardu korun nebyl schválen Poslaneckou sněmovnou, navrhuji v rozpočtu pro rok 2024 skromnější variantu, která pouze dorovnává finance na ONIV na úroveň roku 2023. Vůbec přitom ovšem nezohledňuji inflaci, která ukousne další část z už tak malého balíku peněz pro školy, v tomto případě hlavně pro děti a žáky.
Mým třetím pozměňovacím návrhem, ke kterému se hlásím, je sněmovní dokument 3552 v kapitole 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Ve specifickém ukazateli Výdaje regionálního školství se výdaje zvyšují o částku 3 555 194 347 korun. Tato stejná částka se přesouvá z kapitoly 307 Ministerstvo obrany ve specifickém ukazateli Zajištění obrany ČR silami Armády ČR.
Vládní návrh zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2024 počítá s plošným snížením financí na platy nepedagogických pracovníků škol o 2 %. Kuchaři, školníci nebo uklízečky a další personál škol přitom patří mezi nejhůře placené zaměstnance, jejichž tarifní část platu je často pod hranicí zaručené, nebo dokonce pod hranicí minimální mzdy. Na tyto pracovníky tudíž nejvíce dopadá vysoká inflace, kterou Česká republika zažívá již tři roky. Toto snížení platů o 2 % se týká rovněž všech pedagogických pracovníků s výjimkou učitelů, tedy například školních psychologů, speciálních pedagogů nebo asistentů pedagoga. Za této situace nelze souhlasit s plošným škrtem 2 % ohledně platů nepedagogických pracovníků a ostatních pedagogických pracovníků škol a školských zařízení. Proto navrhuji navýšit příslušnou část v rozpočtu určenou na platy těchto pracovníků škol právě o 2 %, což je částka, kterou jsem tady zmínil.
Proč právě z položky kapitoly Ministerstva obrany pro rok 2024? Existuje předpoklad, protože skok té navrhované položky pro rok 2024 v obraně je extrémně vysoký v porovnání jak s rokem 2023 i předchozími lety, a existuje tedy předpoklad, že nebudou moci býti během jednoho roku smysluplně využity. Jeví se tudíž jako vhodné použít část těchto financí ve prospěch školství, protože finanční prostředky investované do vzdělání mají totiž velmi vysokou návratnost, i když v delším časovém horizontu, než je jeden kalendářní rok nebo jedno volební období.
Toto jsou mé pozměňovací návrhy, mé tři pozměňovací návrhy. Rád bych se ještě přihlásil k pozměňovacím návrhům svých kolegů: kolegy Kotena s číslem 3658 - Snížení výdaj. V kapitole 314 Ministerstvo vnitra se specifický ukazatel Výdaje na zabezpečení plnění úkolů Ministerstva vnitra a ostatních organizačních složek státu snižuje o 143 863 000 v ukazateli Výdaje na výzkum, vývoj a inovace a zvyšuje se - v kapitole 314 Ministerstvo vnitra se specifický ukazatel výdaje policie zvyšuje o částku 113 863 000 v podseskupení 501 Platy a v kapitole 314 Výdaje Hasičského záchranného sboru se zvyšuje o 30 milionů v podseskupení 501 Platy.
Odůvodnění: ve sněmovním tisku 549 Vládní návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2024 navrhuji v rámci kapitoly 314 Ministerstvo vnitra přesunout finanční prostředky z části rozpočtu na vědu, výzkum a inovace na dorovnání platů příslušníků Policie České republiky a Hasičského záchranného sboru, aby jim i v době zvýšených životních nákladů byla zachována dostatečná životní úroveň a mohli zůstat zaměstnáni na svých pracovních pozicích. Místo vynaložení části finančních prostředků kapitoly 314 na výzkum, vývoj a inovace tedy navrhuji tyto finanční prostředky použít ke zvýšení bezpečnosti českých občanů.
Dále bych se chtěl ještě přihlásit k pozměňovacím návrhům kolegy Kobzy. V návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 3528 navrhuje zvýšit výdaje specifického ukazatele Sociální výdaje, náhrady, neziskové a podobné organizace, rozpočtové kapitoly 398 Všeobecná pokladní správa, o 10 milionů korun. V rámci tohoto ukazatele pak navrhuje poskytnout provozní dotace na činnost ve výši po 5 milionech korun Českému svazu bojovníků za svobodu a Československé obci legionářské. Jednalo by se o vnitřní přesun v rámci rozpočtové kapitoly, a to tak, že by se o 10 milionů korun snížil objem výdajů ve specifickém ukazateli Odvody do rozpočtu Evropské unie.
Dále pak navrhuje pod číslem sněmovního dokumentu 3530 odebrat 3,5 miliardy korun z rozpočtové kapitoly Ministerstva průmyslu a obchodu, konkrétně z položky Dotace na obnovitelné zdroje energie. Tato podpora soukromého, hlavně solárního fotovoltaického byznysu z veřejných prostředků je nepřiměřeně vysoká. Vláda slibovala její razantní snížení, a navíc ji budou platit v účtech za elektřinu i všichni čeští spotřebitelé. Tyto prostředky navrhuje přesunout do kapitoly Ministerstvo životního prostředí, konkrétně do nově zřízeného výdajového ukazatele Ochrana vodních zdrojů a infrastruktury. Absence specifické rozpočtové položky tohoto typu je z pohledu veřejného zájmu nežádoucí.
Dále pak v návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 3544 navrhuje odebrat 1 miliardu korun v rámci kapitoly Ministerstva zahraničních věcí, konkrétně z položky Příspěvky mezinárodním organizacím a peněžní dary vybraným institucím do zahraničí. Jde o položku, která je v současné situaci enormně a nedůvodně vysoká, předimenzovaná, a navíc Nejvyšší kontrolní úřad již před lety opakovaně konstatoval, že velká část těchto peněz je vynakládána neúčelně na organizace, kde již nejsme jako stát aktivní a podobně, a vyzval ministerstvo k nápravě, která dosud neproběhla. Současně je neakceptovatelné, že se výdaje této položky v době všeobecného tlaku na šetření meziročně zvyšují o více než 900 000 000 korun. K tomu není jediný relevantní důvod. Tyto prostředky navrhuje přesunout do nově vytvořené položky Pomoc Arménii pro občany vyhnané Ázerbájdžánem z Náhorního Karabachu.
Dále pak v návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 3545 navrhuje odebrat 1 miliardu korun z kapitoly Ministerstva zahraničních věcí z položky Příspěvky mezinárodním organizacím a peněžní dary vybraným institucím do zahraničí. Tyto prostředky pak navrhuje přesunout do kapitoly Všeobecná pokladní správa, aby primárně pomáhaly českým občanům a firmám, konkrétně pak do položky Podpora exportu, což považuji v době dlouhotrvajícího propadu hrubého domácího produktu, exportu, průmyslové produkce i platební obchodní bilance za vrcholně nepotřebné (potřebné?). ***