(17.30 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)
Poslední pozměňovací návrh je z hlediska výše nejvyšší, ale zároveň tam mě opravdu bude zajímat, jakým způsobem odůvodníte, když pro to nebudete hlasovat. Najdete ho pod číslem 3613, dáváme ho společně s kolegyní Zuzanou Ožanovou. Týká se kapitoly Ministerstva spravedlnosti 336 a jde o navýšení o 500 milionů korun. A víte, na co? Jsou to mandatorní výdaje, které jdou mimo jiné na odměny soudních exekutorů u zastavování marných exekucí nebo marných i bagatelních exekucí, což je věc, kterou jsme tady schválili rukou nerozdílnou všichni, koalice-opozice, opozice-koalice. Koalice se s tím čas od času chlubí, chlubí se milostivým létem, milostivým podzimem, zastavováním marných i bagatelních exekucí, ale s tím souvisí i povinnost, že když se zastaví ta exekuce, tak z toho vyplývají nějaké finanční nároky. V této chvíli jsou to minusové položky, ale do budoucna je cílem, abychom tyhlety lidi vytáhli z šedé zóny, aby začali fungovat, pracovat, odvádět daně, sociální a zdravotní pojištění, a vědět, co je mandatorní výdaj, to je ze zákona, pro to jste hlasovali. Podle údajů Ministerstva spravedlnosti chybí právě oněch 500 milionů korun na tyhlety výdaje, takže my to tam s kolegyní Zuzanou Ožanovou dáváme a mě opravdu bude zajímat, jakým způsobem se odůvodní, že se tento pozměňovací návrh nepodpoří, protože pro zastavování marných, bagatelních exekucí jste hlasovali všichni a doteď se tím všichni chlubíte. Pokud má být rozpočet na rok 2024 férový, tak tam ta položka prostě být musí, protože jinak to ve třetím čtení zopakuji znovu. Minimálně o tuto část ten rozpočet férový není, protože vy víte, že když tam ta potřeba bude, tak vy prostě budete muset během roku 2024 stejně ty peníze tam přesunout a nějakým způsobem to dofinancovat, to znamená, dokrýt ty mandatorní výdaje, a tak je fér, když je to mandatorní výdaj, to dát přímo sem do toho návrhu, nikoliv to dělat potom v průběhu roku. Takže tolik je ten poslední pozměňovací návrh.
To bylo představení všech čtyř pozměňovacích návrhů. Vzal jsem to stručně, detailnější odůvodnění je součástí těch pozměňovacích návrhů pod čísly, jak jsem se k tomu přihlásil. A docela bych byl rád, aby i v rámci - teď asi ne ve druhém čtení, ale ve třetím čtení - ministr financí, nebo nějaký jiný ministr, v tomhletom případě i ministr průmyslu a obchodu, protože tři ty pozměňovací návrhy spadají do jeho položek, ať už přímo, nebo nepřímo odůvodnil případně stanovisko, jak se s tím poperou, jaký na to mají pohled, protože by to bylo za mě fér. Já vám děkuju za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji a jako další je přihlášen pan poslanec Robert Králíček, připraví se poté pan poslanec Zdeněk Kettner. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Robert Králíček: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, já bych tu chtěl představit velmi krátce dva svoje pozměňovací návrhy, a to jeden jako sněmovní dokument 3669 a druhý sněmovní dokument 3670. Mě k těmto pozměňovacím návrhům vedl náhled do státního rozpočtu, a to, jak se staví k vnitřní bezpečnosti. My dnes investujeme do té vnější a je to dobře, nechci tu zpochybňovat nijak 2 % do armády a nechci armádě ani brát peníze, protože si myslím, že si je armáda zaslouží, a určitě můžeme diskutovat, jak je tam utratit, ale myslím, že těch investic tam je pořád hodně.
Stejně tak investic je ale pořád hodně v té vnitřní bezpečnosti, na kterou se domnívám, že tato vláda zapomíná. Proto jsem připravil tyto dva pozměňovací návrhy, kdy první sněmovní dokument 3669 v kapitole 378 Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost zvyšuje o 70 milionů a o těchto 70 milionů nebudu zvyšovat státní dluh, ale myslím si, že je můžeme vzít v kapitole 364 Digitální a informační agentury.
Stejně tak sněmovní dokument 3670, kdy v kapitole 305 Bezpečnostní informační služba zvyšujeme výdaje o 70 milionů a ze stejné kapitoly 364 Digitální informační agentura je bereme.
Domnívám se, že tyto dvě instituce, NÚKIB a BIS, ty peníze potřebují daleko více, protože jsou řekl bych stavebními kameny, jedním ze stavebních kamenů naší vnitřní bezpečnosti, a projekty, které připravuje v současné době DIA, jako je třeba eDokladovka, kterou jsme tu probírali včera, jsou podle mě zbytečné. A za mě - raději budu nosit plastovou kartičku o rok déle, ale budu se cítit bezpečněji v této zemi. A jak jsme slyšeli mnohokrát na výboru pro bezpečnost, těmto dvěma institucím, jako je BIS a NÚKIB, byl dán příslib jak premiérem, tak zde panem ministrem financí, že v případě potřeby během roku jim ty peníze budou vykryty nebo jim tam budou dodány. Nemám důvod tady panu ministrovi nevěřit, já mu opravdu věřím, že ty peníze tam dá, nicméně bych ho chtěl poprosit, aby raději slíbil panu Bartošovi do Digitální a informační agentury, že v případě potřeby mu těch 140 milionů dodá, ale tyto dvě bezpečnostní instituce aby mohly mít klid, nemusely o ty peníze žebrat v průběhu roku a mohly se věnovat své práci. Navíc pan Bartoš má velkou výhodu, že tutově ty peníze ušetří na digitalizaci stavebního řízení, jak tvrdí. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Dále vystoupí pan poslanec Zdeněk Kettner, připraví se pan poslanec Milan Wenzl. Prosím, ujměte se slova.
Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo, paní předsedající. Dobrý večer, dámy a pánové. Rád bych se nejdříve přihlásil ke svým pozměňovacím návrhům.
První je pozměňovací návrh, sněmovní dokument 3550, kdy v kapitole 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, specifickém ukazateli Výdaje regionálního školství a přímo řízených organizací se výdaje zvyšují o částku 18 152 681 479 korun a v kapitole 307 Ministerstvo obrany ve specifickém ukazateli Zajištění obrany České republiky silami Armády ČR dochází k snížení o tutéž částku.
Mé odůvodnění: vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2024 je v rozporu s aktuálním zněním programového prohlášení vlády, kde se píše: "Garantujeme kvalitní platové ohodnocení učitelů a udržíme jejich platy na úrovni 130 % průměrné hrubé měsíční mzdy. Důraz budeme klást na udržení 20 % podílu nadtarifních složek platu a jejich efektivní využívání. Zajistíme vyšší platy pro ostatní pedagogické a nepedagogické pracovníky a garantujeme jejich navyšování podle růstu průměrné mzdy v ČR." Aby se zamezilo plánovanému poklesu platů učitelů a ostatních pedagogických pracovníků i nepedagogických pracovníků vůči průměrné mzdě v ČR, navrhuji plošné navýšení finančních prostředků na platy ve školství o 10 %, což je i požadavek školských odborů, které vznesly v rámci vyhlášení stávkové pohotovosti na konci školního roku 2022/2023. Přes toto dodatečné navýšení financí na platy ve školství ovšem stále nebude programové prohlášení zcela splněno. Jen se obrátí trend, kdy má již třetím rokem klesnout poměr platů ve školství vůči průměrné mzdě v České republice, v důsledku čehož patří oblast vzdělávání k nejvíce zasaženým oblastem ohledně poklesu reálných mezd, jak upozornil Český statistický úřad. ***