(16.10 hodin)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji vám, pane poslanče. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy? Není tomu tak, končím tedy obecnou rozpravu.
Táži se na závěrečná slova. Pan navrhovatel? Měl zájem. Ano, prosím, máte slovo.
Poslanec Michal Kučera: Ještě děkuji jednou za slovo. Já bych možná jenom krátce navázal na to, co tady dneska říkala paní poslankyně za Pirátskou stranu. Skutečně, to řešení není systémové, to si všichni uvědomujeme. My jsme se i na to konto sešli jako zástupci napříč politickým spektrem na platformě zemědělského výboru a dohodli jsme se, že takové řešení hledat budeme, to znamená řešení, které nám do budoucna umožní řešit situaci se škodami, které působí kormorán, aniž bychom vypláceli paušálně náhrady, protože my si všichni uvědomujeme, že to není správně, respektive že to není nějaké dlouhodobé či systémové řešení.
Já vám jenom musím říct, že ani ti samotní rybáři, ti chovatelé, nejsou spokojeni s tím, že dostávají, nebo respektive kormorán působí škody a oni dostávají nějaké náhrady, protože oni ty ryby nechovají proto, aby dostávali náhrady, ale aby hospodařili na tom daném rybníku a měli z toho potom nějaký potenciální zisk. Samozřejmě kormorán nepůsobí ty škody jenom přímo na té rybě v tom daném okamžiku, ale samozřejmě ty ryby dokáže zranit a tak dále, takže ty škody se projevují i v dalších týdnech či měsících. To řešení, které je, bohužel není... (V sále je hluk.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Omlouvám se, pane navrhovateli, že vás přerušuji. Kolegyně, kolegové, prosím o klid.
Poslanec Michal Kučera: To řešení, které není možné realizovat pouze v České republice, ale je nutno ho přijmout na evropské úrovni, zejména v místě, kde kormorán hnízdí, tam se musí snižovat jeho stav, respektive jeho počet. Takže já vyzývám k tomu, abychom v této věci jednali i na evropské úrovni, aby jednali i naši zástupci europoslanci, respektive zástupci v Evropských komisích a dalších orgánech, které o tom rozhodují, a snažili se o to, aby toto řešení bylo přijato na celoevropské úrovni tak, abychom to další období už nemuseli vyhlašovat, protože bude existovat řešení jiné, které je systémové.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Pan zpravodaj má zájem o závěrečné slovo. Prosím.
Poslanec Josef Kott: Ještě jednou děkuji za slovo. Já bych také chtěl zareagovat na slova paní kolegyně Kocmanové. Nesystémové řešení -ano. Česká republika se v rámci svých možností u Evropské komise snažila řešit tento problém na evropské úrovni, nicméně i poté, co se k ní připojily některé země, které mají stejný problém, jako má Česká republika, tak Evropská komise vlastně nesouhlasila s tím, že se to bude řešit na evropské úrovni, a odkázala jednotlivé členské země, aby si to vyřešily samy. Takže já jsem rád za to a také děkuji, že se tady našla shoda na podpoře českého rybářství, a věřím, že do budoucna skutečně je to třeba řešit na evropské úrovni a že se podaří přes Evropskou komisi tento problém vyřešit. A ještě jednou děkuji za podporu.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. A nyní, protože nebyla podána námitka, rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Zagonguji a přivolám poslance z předsálí.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 495 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 19, přihlášeno 153 poslanců a poslankyň, pro 141, proti 1. Návrh byl přijat.
A nyní zahajuji podrobnou rozpravu. Táži se, zda se někdo hlásí? Není tomu tak, končím tedy podrobnou rozpravu.
Táži se opět na závěrečná slova. Pan navrhovatel? Nemá zájem. Pan zpravodaj také nemá zájem.
A nyní přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem poslanců Michala Kučery, Petra Bendla, Karla Smetany, Jaroslava Faltýnka, Tomáše Dubského, Oldřicha Černého, Ivana Adamce, Jakuba..." - a tady tedy konstatuji, že pan poslanec Michálek stáhl svůj podpis pod tímto zákonem - "a Davida Pražáka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 115/2000 Sb., o poskytování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 495."
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 20, přihlášeno 152 poslanců a poslankyň, pro 141, proti 1. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že s návrhem byl vysloven souhlas a projednávání končí. Děkuji panu navrhovateli, děkuji panu zpravodaji.
Budeme pokračovat v projednávání dalšího bodu, tím je bod číslo
7.
Vládní návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla
/sněmovní tisk 517/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Hezké odpoledne. Děkuji, paní místopředsedkyně, za slovo.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, zákon jsem docela podrobně představil v prvém čtení, takže jenom připomenu ty nejvýznamnější změny, které návrh zákona přináší. Transponuje se jím novela takzvané motorové směrnice, která řeší na úrovni Evropské unie - je povinností pojištění při provozu motorových vozidel a odškodňování obětí dopravních nehod. Vzhledem k tomu, že stávající zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla byl přijat před více než dvaceti lety a byl mnohokrát novelizován, a vzhledem k rozsahu změn, které přináší transponovaná směrnice, byla problematika pojištění odpovědnosti z provozu zpracována ve zcela novém zákoně.
Hlavními změnami jsou rozšíření okruhu vozidel, které podléhají povinnosti pojištění odpovědnosti. Vozidlem se nově rozumí vozidlo, jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 kilometrů v hodině, respektive je vyšší než 14 kilometrů v hodině, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kilogramů.
Za druhé se nově vymezuje provoz vozidla. Provozem se rozumí jakékoliv použití vozidla odpovídajícího obvyklé funkci jako dopravního prostředku, a to bez ohledu na vlastnosti vozidla a bez ohledu na terén, ve kterém je vozidlo použito, a bez ohledu na to, zda stojí, nebo je v pohybu. Rozšiřují se výjimky z povinností pojištění odpovědnosti včetně alternativního pojištění odpovědnosti při motoristických závodech nebo soutěžích a zvyšují se minimální limity pojistného plnění ze současných 35 milionů na 50 milionů korun.
Další změny, které souvisí s novou právní úpravou, přinesla samotná praxe. Za prvé je to přenos agendy vyřizování náhrad za způsobenou škodu při provozu vozidel vyňatých z povinnosti pojištění odpovědnosti z Ministerstva financí, a to na Ministerstvo vnitra a na Ministerstvo obrany, do jejíž oblasti spadá většina takto vyňatých vozidel. Dále přenos povinnosti sjednat pojištění odpovědnosti vlastníka vozidla na jeho provozovatele a zrušení zelené karty pro prokazování pojištění odpovědnosti při provozu vozidla na území České republiky, včetně souvisejícího zjednodušení evidenčních úkonů při změnách v registru silničních vozidel. ***