(22.00 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)
Mimochodem pokud s nimi pan premiér byl tolik nespokojený, jak uvádí, nechápu, proč neuložil svému týmu je změnit na zcela odmítavé a pracoval s těmito původními při reálném projednávání návrhu, které se dělo v roce 2022. V době českého předsednictví v Radě byla česká vláda vůči návrhům uvádějícím Green Deal v život velmi vstřícná. Urputně pracovala na kompromisech a na tom, aby jich co nejvíce bylo schváleno. Ano, měli jste nejzelenější předsednictví. Komise se zjevným překvapením si po skončení českého předsednictví postup České republiky velmi pochvalovala. Takže pan Timmermans vás chválil. Pokud byl pan premiér natolik proti Green Dealu a kritizuje mě za jeho schválení, což je úplný nesmysl, nechápu, proč nevyužil předsednictví České republiky v Radě a nechoval se k těmto návrhům zdrženlivěji, alespoň je trochu nezpozdil, což je běžná praxe, pokud si členský stát přijetí určitých norem zvlášť moc nepřeje.
A teď, pane ministře Kupko, úplně nesmyslný byl postup české vlády ohledně normy Euro 7 - a vy zase lžete! - kde nejprve česká vláda v rámci předsednictví pomohla dojednat kompromis a po jeho skončení se vůči němu začala vymezovat a ještě úplně nevhodně propojovat s jinými tématy. Všimli si toho dokonce i vaši novináři, kteří této vládě fantasticky fandí. No, bakalovci. Takže cituju: Šafaříková, Houska, Economia, ve svém newsletteru 16. 3. 2023, pane ministře Kupko: Ministr dopravy Martin Kupka nejdřív vystoupil proti emisní normě Euro 7 a zároveň za to, aby automobilky mohly po roce 2035 dál prodávat vozy ze spalovacím motorem, pokud budou na syntetické paliva. Ano, ale po schůzce, kterou kvůli tomu svolal do Štrasburku, najednou mluví jen o Euru 7 a o syntetických palivech mlčí. Důvod? Kupka to sehrál špatně. Špatně jste to sehrál, pane ministře. To píšou bakalovci, pane bože, kteří mě nesnášejí. Fakt, že obě záležitosti spojil, způsobil, že na schůzku s ním přišlo jen 8 zemí místo 12 pozvaných. O čem vy mluvíte? Odmítli se dostavit Francouzi, Finové nebo Španělé. Diplomatům dalo hodně práce v následujících dvou měsících dát celou věc do pořádku, aby se vláda zas mohla pochválit. Ano, podělal jste to, pane ministře! A tady jenom lžete! Dokonce pan premiér tvrdí, že zachraňuje celý automobilový průmysl Evropy.
Co se týče ETS, tento problém je mnohem složitější a jde daleko za Green Deal a Fit for 55. Jejich cena neúměrně stoupala v průběhu celého roku 2021 a já jsem opakovaně vystupoval na Evropské radě a jednal s Ursulou von der Leyen a psal dopisy, aby se to řešilo. Pan premiér mě kritizoval v rámci (nesrozumitelné) debat. Abychom zamezili spekulacím s povolenkami na finančních trzích a využili rezervu, kterou Komise disponuje. Řešil jsem to intenzivně na Evropské radě v říjnu 2021 a 16. prosince 2021, kde mimochodem klidně mohl být pan premiér Fiala. Ale on se tomu vyhýbal. On přišel až sedmnáctého a na první Radu šel až únoru. On tam nepospíchal, protože samozřejmě to je prostředí, které není úplně občas přátelské, když každý bojuje za své zájmy. Takže tam mohl být pan premiér, ale neměl o to zájem. Protože dobře věděl, že to nebude příjemné jednání a nezískalo by mu to na začátku vládnutí velkou popularitu Bruselu. Nechtěl si kazit vztahy se svými budoucími protějšky, a tak raději nechal jmenování vlády naplánovat na den po Evropské radě, tedy 17. prosince. Takže je celkem dost iritující, když mě tady neustále a nepravdivě napadá, že jsem nebyl dost aktivní a odsouhlasil Green Deal. Je to lež. Tohle je pravda, všechno se dá zdokladovat! A pan premiér se taky chválí, jak se jeho týmu podařilo dosáhnout vyjednávání podmínek výhodných pro Českou republiku ohledně emisních povolenek. Prosadili pouze to, co vymyslela, navrhla a začala vyjednávat naše vláda.
Ke konsolidaci veřejných financí doplním snad jen to, že je velmi nešťastné, že vláda tento problém spojuje s tím, jestli budou, nebo nebudou valorizované penze, a vůbec neřeší podstatnější problémy. Kdyby se například vláda zaměřila víc na hospodářský růst nebo (?) na plošné šetření, které absolutně nedává smysl, vede jen ke stagnaci a následnému nárůstu výdajů, mělo by to na konsolidaci lepší efekt. Pro Českou republiku je zničující, že jako jedni z mála v EU nerosteme ani nestagnujeme, klesáme a tak dále.
Takže prosím vás, toto je pravda, pane ministře. Vy tady vykládáte, co já jsem udělal? Vy to nevíte? Tak jsem to tady říkal. Vy nevíte, kolikrát jsem vetoval? Čtyři noci, pět dní a přinesl jsem 42 miliard navíc! Navíc, ano. Taxonomii, kdo prosadil? Vetovali jsme Timmermanse, Webera, spojovali jsme se. Když jsem byl ministr financí, tak jsem vylobboval všech 27 států reverse charge. Ano, trvalo to čtyři roky a potom bohužel už bylo pozdě. Takže vy mě nepoučujte, jak to funguje! Já vím dobře, jak to funguje. Green Deal na úrovni předsedů vlád a prezidentů byla politická deklarace, kde jsme zabránili tomu, aby Česká republika měla závazek 55 %. A nemáme žádný závazek. Žádný závazek, ano? A přivezl jsem 1 600 miliard, které vy neumíte čerpat. Neumíte. A kdo zavetoval ilegální migraci v červnu 2018? Vy jste lobbovali? Vždyť vy jste vetovali, vždyť pan premiér ani neví, co to je veto. Vždyť ani neví. Takže prosím vás, mě nepoučujte. Já jsem tam chodil jako ministr financí, chodil jsem tam jako premiér, jo. Vy jste tady vystoupil, lžete. Máte tu drzost tady říkat, že jste postavili nějaké dálnice? Fakt? Za dva roky? Nic jste nepostavili! Tak buďte aspoň korektní a přiznejte to, že plno těch věcí z těch 70 bodů, které tady pan premiér vykazuje jako svůj úspěch, že na tom máme podíl. A klidně, veta můžeme tady řešit. Klidně.
Jádro. Ano, jsem vetoval. Kůrovec! Kdo měl problém s kůrovcem? Jak to bylo těžké dostat do těch závěrů, těch conclusions? Vy jste tam nechodil. Vy nevíte, jak to funguje! Tam jsou ti premiéři sami. A když se vezmou mobily, ano, tak musíte se i domluvit tam a bojovat. Takže můžu vám tady vykládat o tom, jak to funguje. Jak rozdělovali vakcíny a jak jsme bojovali za zájmy České republiky. Tak mi nevykládejte, že vy jste postavil nějakou dálnici! Nepostavil jste vůbec nic. Vy jste ze Středočeského kraje? Tak udělejte ten PPP projekt Praha-Tábor. Co vám v tom brání? Ukažte se. Ukažte se. My vás podpoříme, budeme vám držet palce.
Takže pokud se chcete bavit celou noc o Evropské unii, já jsem ready. Mám tady čtyři kila papíru.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Máme zde v tuto chvíli několik faktických poznámek. Jako první pan poslanec Feranec, připraví se pan poslanec Juchelka, poté pan poslanec Haas.
Poslanec Milan Feranec: Vážený pane předsedající, já budu reagovat na to, co říkal pan ministr na začátku, ministr dopravy. Vy jste se zmínil o problémech při budování dopravní infrastruktury. Ano, ale přece všichni víme, kdy se udělal největší zásek do budování dopravní infrastruktury. Bylo to přece v roce 2010, když na Ministerstvo dopravy nastoupil pan Bárta a zastavil ne stavby, ale veškeré projektování. To asi víte. Předpokládám, že vám to říkali kolegové z Ministerstva dopravy. A potom tam byli další dva ministři, byl to Šmerda, byl to Dobeš, potom byl pan Stanjura. Toho z toho neviním, on tam byl sedm měsíců, s tím nemohl dělat nic. Ale kdo byl premiérem vlády, která fakticky zastavila přípravu staveb? Kdo byl premiérem?
Nebyl to pan Nečas z ODS? Nebyla odéeska tou hlavní sílou této vlády? Takže když o tom mluvíte, tak zkuste si říct, že je to i vaše, vaší strany spoluzodpovědnost, že tady se zastavilo projektování a výstavba dálnic na tři, na čtyři roky. To je realita. Děkuji. ***