(18.30 hodin)
(pokračuje Iveta Štefanová)
Zákon, který představoval pouze možnost omezení základních svobod a práv občanů, a to i bez podstatného důvodu, bez možnosti kontroly Sněmovnou. Tento zákon jste předložili v době, kdy nebyl ještě ani schválen státní rozpočet. Takže prioritou této vlády byl pandemický zákon před schvalováním rozpočtu. I přesto, že jsme dopředu avizovali, že takový zákon se budeme snažit blokovat, co nám síly budou stačit, tak jste ho zařadili na program jednání Sněmovny jako první, tedy jako svoji prioritu. Sněmovna strávila několik dní řešením tohoto zákona, který byl protiústavní. Protlačili jste ho i s porušováním zákona o jednacím řádu, a to i přesto, že ho následně shodil ze stolu i Senát. Tento zákon se ukázal ve skutečnosti jako naprosto nepotřebný. Násilím jste ho protlačovali, namísto abychom tu společně řešili státní rozpočet.
Ve státním rozpočtu, i když jste ho konečně předložili, tak v rámci snahy o snížení výdajů největší škrty v rezortech byly právě v rezortu zdravotnictví. My jsme podali desítky pozměňovacích návrhů a dopředu už jsme od zástupců koalice slýchali, jak nemáte v plánu jakýkoliv náš pozměňovací návrh brát v potaz, a to ještě předtím, než jste si je vůbec přečetli.
Následně jste přišli s dalším zásahem do zdravotnictví, a to se snížením plateb za státní pojištěnce. Na jednu stranu jste tedy strašně potřebovali přijmout pandemický zákon, protože situace je nevyzpytatelná a vláda potřebuje účinný nástroj, který jí umožní cokoliv a kdykoliv, na druhé straně, protože situace nebyla zase až tak vážná a vlastně se zvládla dobře a nedošlo k obávanému vyčerpání rezerv zdravotních pojišťoven, tak proč bychom jim je nevzali?
Další prioritou této vlády bylo přijetí zákona o státní službě. Nejenom nová ministerstva, ale na těch ministerstvech ještě neomezený počet politických náměstků. Další nesmyslné zatížení státní kasy, a to až o stovky milionů korun ročně. V době, kdy občané České republiky se potýkají s vysokou inflací, vše se zdražuje, mají potíže sehnat praktického lékaře, zubaře, nejsou k dispozici základní léky, dostávají se do vážných, až existenčních problémů, vy řešíte politické trafiky. Tento zákon vetoval i prezident, a přesto jste si ho svoji většinou prosadili.
Prioritou důvěryhodné vlády by měl být prospěch České republiky a jejích občanů. Vaše vládní priority jsou ale zcela někde jinde. Proto moji důvěru tato vláda nemá a nikdy neměla. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně. Nyní vystoupí paní poslankyně Pošarová, připraví se pan poslanec Vích. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Marie Pošarová: Vážené poslankyně, vážení poslanci, chtěla bych se vyjádřit k tomu, proč vláda nemá moji důvěru. Vládní konsolidační balíček snižuje investiční možnosti místních samospráv až o 100 miliard korun. Tím omezí kabinet Petra Fialy investiční možnosti obcí. Náraz do finanční zdi v důsledku konsolidačního balíčku bude rychlý, míní Svaz měst a obcí České republiky. Dlouhodobě kritizujeme absenci jakýkoliv prorůstových opatření, říká předseda Svazu měst a obcí František Lukl, starosta města Kyjova, a pokračuje. Schvalovat jenom jednu část, která se týká škrtů a úspor, a nevědět, jak ekonomiku nastartovat, je nezodpovědné. Pokud nebudeme jasně vědět, že navrhované změny nebudou mít protiinvestiční (?) dopady na naše obce a města, nemůžeme balíček podpořit. Budeme to zase jen my, starostové a primátoři, kteří budou následně pomáhat svým občanům. Ostatně jako jsme to v minulosti dělali při covidové epidemii či při náporu uprchlíků. - Nejen ohromné zatížení obecních rozpočtů, ale i nedostatečná komunikace ze strany vlády a Ministerstva financí vadí Svazu měst a obcí. Celé projednávání konsolidačního balíčku bylo podle Františka Lukla nepředvídatelné, bez jasně stanovených čísel jeho dopadů.
Pro předsedu Komory statutárních měst Svazu měst a obcí a primátora Olomouce Miroslava Žbánka, která zastupuje téměř čtyři miliony obyvatel a vytváří celospolečenské zázemí pro další miliony občanů, je naprosto nepochopitelné a alarmující, že se s námi vláda odmítá bavit. Naše města jsou prodlouženou rukou výkonu státní správy, aniž je tato služba ze strany státu plně hrazena. Poskytují klíčové služby v rámci systému veřejné správy a z velké části naplňují většinu veřejných politik státu. Každou korunu, kterou dostanou obce a města do svých rozpočtů, převádíme našim občanům do provozních služeb obce, investic a podpory komunitního a zdravého života. Naopak vládou způsobený propad příjmů se přímo projeví v celkovém zhoršení uvedených oblastí života občanů.
Opatření navržená v konsolidačním balíčku mohou podle předběžných propočtů jednotlivých měst u těch největších znamenat propad příjmů ve stovkách milionů korun. To může způsobit odložení nebo zastavení přípravy mnoha investičních projektů a ohrozit úspěšné čerpání evropských dotací, zpomalit řešení akutních problémů v dostupnosti bydlení, vzdělávacích či sociálních kapacit. Ožebračení měst a obcí povede k dalšímu zpomalení hospodářského růstu, zhoršení kvality života, sociálnímu pnutí ve společnosti.
Opět se přesvědčujeme, že nás vláda nebere jako rovnocenného partnera a jedná s námi z pozice nadřízeného. My se ale jen tak nevzdáme. Zastupujeme 8,5 milionu občanů, za které máme velkou zodpovědnost. Chceme jednání s vládou nad jasnými čísly a nad proinvestičními návrhy. Už teď však víme, že na obce bude vyvíjen tlak, aby investovaly, jenom nebude z čeho. Musíme vládu přesvědčit, že naše požadavky jsou naprosto relevantní a že se takhle partneři nechovají. Oslovíme poslance napříč politickým spektrem - mnozí z nich byli starostové či primátoři - a požádáme je o podporu, uzavírá předseda Svazu měst a obcí František Lukl.
Podle propočtů Svazu měst a obcí konsolidace veřejných financí připraví municipality o 34 miliard korun. Patří tam i odhad vyčíslení propadu vlivem ponížení podílu na sdílení daní v důsledku vyjmutí podílu obcí na procentních bodech u výnosů daně z právnických osob, fyzických osob a daně z přidané hodnoty, což do balíčku vláda přidala v rámci pozměňovacího návrhu. Města a obce také stále doplácejí na výkon přenesené státní správy.
Důležitým kritériem pro posouzení daňového balíčku je objem volných finančních prostředků municipalit a jejich předpokládaná nominální hodnota v daném čase. Dle návrhu není možné zodpovědně posoudit výše uvedené, neboť předkladatel neuvádí relevantní fiskální dopady konsolidačního balíčku na veřejné rozpočty, respektive rozpočty obcí a měst. Zároveň předkladatel, tedy vláda, odbornou veřejnost neseznámil s podklady pro výpočet dopadů. Proto sami nemůžeme udělat relevantní propočty. Z návrhu úspor státního rozpočtu není zřejmé, v jaké oblasti budou kráceny národní dotační tituly pro municipality. Z výše uvedeného tedy vyplývají obavy nejen o možnost financování a realizaci investičních aktivit, ale také dalších služeb a infrastruktury ve veřejném zájmu a v oblasti samostatné působnosti obcí.
Z dostupných informací zatím také není zřejmé, zda a případně v jaké výši dojde ze strany státního rozpočtu k navýšení příspěvků na výkon státní správy v přenesené působnosti. Dále pak například není jasné, jakou formou bude financována sociální práce na obcích a podobně. Nelze vyvrátit obavu z finanční paralýzy obcí a následný přístup územních samospráv k dalším zdrojům jak z Evropské unie, tak i od bankovních institucí, které v kontextu celkového dopadu konsolidačního balíčku mohou obce považovat za rizikového klienta v důsledku nízkého objemu disponibilních zdrojů.
Důvodová zpráva ke konsolidaci veřejných rozpočtů včetně dopadů na územní samosprávné celky uvádí: Opatření obsažená v návrhu zákona buď dopady do uvedených oblastí nemají, anebo tyto dopady vyplývají z povahy a popisu opatření samostatných v jiných částech této důvodové zprávy. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně. Po vás vystoupí pan poslanec Vích, připraví se pan poslanec Farhan. Pane poslanče, prosím, máte slovo.
Poslanec Radovan Vích: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, doba pokročila, já se budu snažit být maximálně stručný.
Protestní projevy, právem naštvaní občané, ale vláda se tváří, že všechno dělá dobře. Zadlužuje nás na generace a zkoumá, kolik by ještě šlo z lidí takzvaně vytáhnout. Běžným občanům se rapidně zhoršuje životní úroveň, české firmy jsou v problémech, bydlení je čím dále více nedostupné, pro potraviny, cigarety a stavební materiál se jezdí do zahraničí, přidávají se další kritici, nejsou místa ve středních školách, nespokojená je Hospodářská komora, výhrady má Národní ekonomická rada vlády, Asociace exportérů a tak dále. Ale vláda řeší jen ty, co si to nejvíc takzvaně vyřvou a mají mocného přímluvce. ***