(13.10 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)
Další výhrada, kterou jsme tady slyšeli, která se opakuje pořád dokolečka, je, že my tam sedíme na nějakých teplých místech a že tam musíme mít všude svoje lidi. No tak my jsme dostali důvěru 850 000 voličů, máme program, který jsme lidem slíbili splnit, a uděláme, a to vás ujišťuju, uděláme maximum na všech frontách pro prosazení tohoto našeho programu, který jsme 850 000 lidí slíbili. A jestli si tady někdo myslí, že stát nemá mít politické vedení a že to bude fungovat, když ministři nebudou mít k ruce svoje politické náměstky, lidi, kterým můžou důvěřovat, že stát lze řídit bez politického vedení, tak je to úplný omyl.
Podívejte se na nejvyspělejší demokracie v Evropě. Podívejte se na Velkou Británii. Jak vypadá struktura řízení ve Velké Británii? Ve Velké Británii, která je dlouhodobě nejlépe fungující demokracie v Evropě, tak mají jednak ministry, ale mají i juniorní ministry, takže na každém ministerstvu najdete čtyři, pět juniorních ministrů a dohromady ta vládní struktura má asi 150 lidí. A samozřejmě že to vede k tomu, že ten ministr má kontrolu nad tím ministerstvem, že dělá to, co odpovídá politickému zadání, které vychází z voleb. Tak to přece je nějaký základní princip managementu, jak to fungovat musí. Ve Velké Británii tohle funguje a stejný způsob si myslím, že by měly používat další funkční demokracie. My samozřejmě můžeme říkat ne, ne, ne, to jsou oškliví politici a tak dále, ale výsledkem bude, že tam bude sedět jeden ministr, bude tam jako kůl v plotě a nikdy tam nic neprosadí. Bude mít proti sobě úředníky a úplně se tam ztratí a nepropíšou se tam a v praxi se nesplní ty sliby, které se lidem dávají ve volbách. Takže to je cesta, která nevede správným směrem.
A já jenom chci říct, že my jsme nikdy nekritizovali to, že vy jste měli, jenom ten princip, že vy jste měli náměstky a že jste měli politické náměstky, tehdy se jim říkalo odborný, ale tak víme, že to fungovalo tak, že ti lidé byli s vámi politicky provázaní a spousta z nich teď sedí v Poslanecké sněmovně. A já to nekritizuju, mně to přijde víceméně normální, to, že máte lidi, jako je paní Schillerová, která byla náměstkyně na ministerstvu a pak se vyšvihla až do té politiky. Ona vlastně začínala jako odborná, najednou se vlastně stala politicky exponovanou osobou. Paní Peštová taky, pokud se nepletu, byla náměstkyně, pan Feranec byl náměstek, paní Vildumetzová byla náměstkyně, paní Krnáčová byla náměstkyně předtím, než se stala primátorkou. A to je v pořádku. To je v pořádku, to je normální věc, že v politice jsou náměstci, kteří pracují. Vy jste to pojali jako přípravku, že nejdřív se ten člověk řekněme rozkouká na tom ministerstvu, aby se dobře zorientoval, a potom pokračuje, ověří se, jestli je loajální, jestli funguje, a pak nějakým způsobem pokračuje. Tak to je politické vedení, které samo o sobě jako princip víceméně funguje ve všech vyspělých demokratických zemích, a nemyslím si, že má smysl to nějakým způsobem kritizovat.
No a my jsme v tomhle transparentní, takže zatímco u všech ostatních politických stran historicky jste se leckdy nedozvěděli, co ti ministři, náměstci a tak dále dělali, a teď neútočím na ANO nebo někoho. Tak viděli jsme třeba sociální demokracie, jak tam měla ty náměstky, tak to bylo leckdy velmi těžké se dozvědět, co ti lidé tam dělali. Ale my Piráti jsme v tom transparentní. Takže každý, kdo umí používat počítač, každý, kdo umí používat internetový prohlížeč a zvládne zadat do webové stránky www.pirati.cz, kliknout na záložku Naši lidé a Náměstci, tak si tam může vyjet, co ti lidi dělají. A já si myslím, že spousta z nich dělá dobrou práci, já se za ně nestydím a naopak si myslím, že je můžu tady pochválit.
Máme Pepu Pavlovice na Ministerstvu zdravotnictví, ten se věnuje omezování byrokracie, podílel se třeba na zrušení povinnosti dokládat zdravotní potvrzení od závodního lékaře pro kancelářské a jiné méně rizikové profese. Tak to je věc, kterou ocenili zaměstnavatelé. Anebo se třeba podílel na tom, aby byla jasně nastavena pravidla v nemocnicích, jak může maminka, tatínek nebo někdo z rodiny, jak může navštívit a být se svým dítětem v nemocnici. To je něco, co bylo v zákoně, to tady nefungovalo a my jsme to lidem slíbili ve volbách a my jsme to dodali, ti lidi nás kvůli tomu zvolili a doteď nám píšou maminky, tatínkové, že jsou strašně rádi a že pokaždé, když jsou se svým dítětem v nemocnici, tak si vzpomenou na Olgu Richterovou. A díky lidem, jako je Pepa Pavlovic, my jsme tento slib dodali. Takže plníme sliby a ti lidi tam mají tohle na práci. Samozřejmě pan ministr Válek na něj deleguje řadu úkolů. A já jsem s panem ministrem Válkem mluvil samozřejmě o tom, jak je spokojen s prací Pepy Pavlovice, a spokojen je. Takže Pepa Pavlovic tam funguje dobře.
Další náš náměstek, Jirka Valenta, funguje na Ministerstvu financí a věnuje se věcem, jako je zřízení jednotné evidence dotací, která by měla být spuštěna koncem roku. A už v tom nebude bordel, v těch dotacích, kdo dostává kolik na dotacích, anebo že to dělá přes 300 různých firem, které jsou v holdingu, a není to agregováno a nejsou transparentně vykazována data. Nám se tam podařilo na Ministerstvu financí a na dalších ministerstvech schválit plán pro otevřené vládnutí. Tam jsou jasné závazky. Mezinárodní organizace to oceňují, že konečně jsme začali systematicky řešit transparenci. A tomu se věnuje Jirka Valenta. Jirka Valenta se věnuje věcem, jako je zpětné hodnocení výdajů, to znamená, vznikl nový útvar, který nám doporučovalo OECD, to jsme si zase nevycucali z prstu, to je dobrá mezinárodní praxe. A tento útvar pro zpětné hodnocení výdajů má za úkol, ho tady budujeme, a ten bude mít za úkol procházet jednotlivé výdajové kapitoly státního rozpočtu a kontrolovat, že ty peníze se vynaložily efektivně v rámci struktury Ministerstva financí. Protože NKÚ je fajn, ale trvá to pět let. Když chcete něco zkontrolovat přes NKÚ, tak vždycky dostanete tu zprávu o tři roky později, než byste ji potřeboval. Takže musí existovat i nějaká, musí existovat, kromě té řídicí kontroly, že se pod to někdo podepíše, musí existovat i kontrola z hlediska rezortu financí, aby rezort financí, když sestavuje státní rozpočet, byl schopen dát dohromady ty výsledkové indikátory, kolik se za ty peníze postavilo dálnic, kolik se za to nakoupilo různých zdravotnických přístrojů a tak dále, abychom viděli, že ty peníze jsou vynaložené řádně.
Mají to na Slovensku. Když jsme byli s ústavně-právním výborem v minulém volebním období na Slovensku, tak nám to tam ukazovali. Osvědčilo se to a já věřím, že i kdyby třeba jednou v budoucnu vládla opozice, tak že to využije, protože to je nástroj, jak hledat úspory ve státním rozpočtu. Já jsem dokonce nad tímto seděl jednou s paní ministryní Schillerovou. Tři hodiny jsme nad tím seděli, když byla ještě ministryně financí, vysvětlovali jsme si to, takže všechno tohleto víte, jakým způsobem to funguje, znáte ty naše záměry, kam to směřuje. A směřuje to tam, abychom ušetřili peníze daňových poplatníků.
Další, paní náměstkyně Zuzka Freitas, je na sociálních věcích. Ta se podílela na zjednodušení příspěvku na bydlení, připravuje nebo spolupracuje na přípravě zákona o podpoře bydlení, které je v mezirezortu. To je základní vlajková loď, jak pomoci lidem, kteří jsou ohroženi chudobou. Takže na jedné straně nás tady kritizujete, jsou tady lidi ohrožení chudobou, a my to víme, protože jsme v tom terénu, bavíme se s těmi lidmi, bavíme se i s neziskovkami, které se starají a snaží se pomoct těmto lidem. A skutečně ta krize bydlení tady je a na ty nejchudší, na ty, kteří to mají nejnáročnější, tak na ty, abychom samozřejmě, a nezastírám, je to i kvůli tomu, abychom snížili třeba počet těch problémových případů, kde lidi mají zkušenost, že to potom dopadne na jejich sousedy, tak abychom i v tomto pomohli, abychom poskytli nějaké průvodcovské služby a tak dále, aby se na tom podílely obce. Tak to je zákon o podpoře bydlení. To je velmi důležitý zákon a já věřím, že se nám podaří najít shodu i s opozicí na tom, abychom tuto věc změnili. Já si pamatuju, že jsme se o tom bavili i tady, prostřednictvím paní předsedající, s panem bývalým předsedou Faltýnkem, který mi popisoval svoje zkušenosti, jak to měli v jeho městě s bydlením, jak řešili ty situace. Toto je věc, kde je opravdu potřeba zapracovat, protože na tom máme napříč celou republikou velký problém.
Další náměstek, Ondra Chrást na kultuře, ten se podílel na vyjednávání klíčových změn v oblasti autorského práva, věnuje se problematice kreativní strategie, kreativních průmyslů, to znamená, abychom dokázali v oblasti filmu, počítačových her a tak dále podpořit tato odvětví, aby z toho byly samozřejmě potom i ekonomické příjmy, bohatství pro Českou republiku. ***