(18.20 hodin)
(pokračuje Michal Šalomoun)

Pokud se týká legislativy, tam bych řekl, že v té právní rovině nevidím nějaký zásadní problém, nicméně co je dlouhodobý problém, je spíš v její kvalitě, posuzováno z toho věcného pohledu, tedy toho, kde se jako nástroj používá hodnocení dopadů regulace, takzvaná RIA, kde jednak vlastně z vyhodnocení těch předkladů komisí pro hodnocení dopadů regulace, což je jedna z pracovních komisí Legislativní rady vlády, ale i vlastně z těch odborných kruhů víme, že sice ten proces hodnocení dopadů regulace zaveden máme, ale kvalita těch výstupů není taková, jak by bylo třeba, jak si od ní slibujeme. Koneckonců tyhle věci potvrdilo i hodnocení veřejné správy, takzvané public governments review, které provádělo OECD a vlastně ty závěry představovalo letos na jaře, tak tam se s nimi vlastně shodujeme, že tohle je potřeba posílit. Na tomto posílení kvality pracuji já osobně. Vlastně kvůli tomuhle vznikl útvar, kterému se říká vládní analytický útvar, tak zvané VAÚ. Vlastně v té systemizaci je to uvedeno jako oddělení legislativních analýz. A aby se vlastně nezvyšoval počet lidí ve veřejné správě, ale zároveň se posílily ty analytické kapacity, které opravdu zemi mohou posunout výrazně dál a mohou jí ušetřit výrazně hodně peněz, tak jsem se domluvil s ostatními ministry, aby mi poskytli v rámci systemizace jedno své místo, a tím vznikl základ toho vládního analytického útvaru, který dnes má systemizováno 14 míst, naplněno jich je 10. Abychom v tomto úsilí pokračovali, tak nám vlastně doporučila i OECD. Musím říct, že tahle aktivita je propsána i do Národního plánu obnovy a právě za účelem posílení těch analytických kapacit nejenom na Úřadu vlády, ale i na ostatních ministerstvech, tak z Národního plánu obnovy by měly vlastně připutovat náklady na dalších 20 míst, která budou rozdělena jednak mezi Úřad vlády, tady tento útvar a další ministerstva.

Tento útvar se vlastně věnuje určité pomoci jednotlivým ministerstvům při těch složitějších regulacích, že jim pomáhá s tím hodnocením dopadu regulace, vždycky prostě s nějakým částečným úsekem. A ten důvod je ten, že jakousi postupnou evangelizací se tady snažíme o to, vychovávat kvalitní analytiky na těch ministerstvech, aby ty podklady pro rozhodování byly zpracovány lépe, než jsou, aby se to postupně zlepšovalo. Je to taková drobná čapkovská práce všedního dne, která se může projevit ne brzo, ale věřím, že v nějaké bližší budoucnosti už se to může výrazně zlepšit.

Mimo jiné se tento útvar, nebo někteří jeho pracovníci věnují i tomu, co se nazývá zpracování antibyrokratických balíčků, kde jsou to věci, kde jsou detekované možnosti, jak snížit byrokratickou zátěž, jak ulevit podnikatelům, ale nejen jim, byť samozřejmě ty podněty vycházejí vlastně z podnikatelského sektoru, ale když se to týká třeba zaměstnavatelů, tak je to i podstatně širší. Já tady můžu zmínit třeba zrušení povinných lékařských prohlídek pro zaměstnance v těch nerizikových profesích, také skončila povinnost lékařských prohlídek při řízení toho referentského vozidla, zvýšila se hranice pro povinné placení DPH. Vlastně se nějakým způsobem vyřešily ty drakonické pokuty za pozdní podání kontrolního hlášení, zrušila se povinnost pro zaměstnavatele posílat České správě sociálního zabezpečení hlášení o ukončení pracovní neschopnosti. Na to navázal antibyrokratický balíček 2, který řešil zvýšení limitů pro povinné ověření účetní závěrky auditorem, ve zdravotnictví zrušení lékařských prohlídek u nerizikových profesí. Potom ohledně justice je to zrušení přísedících u soudů u některých typů případů, zvýšení limitů pro bagatelní spory a další. Teď se připravuje antibyrokratický balíček 3, kde budou další věci.

Co se týče legislativy, tak s tím souvisí i přijímání těch evropských předpisů, kde když jsme nastoupili, tak jsme se opravdu potýkali s velkým deficitem, který v té době byl, že jsme byli v deficitu 36 směrnic. Vy samozřejmě můžete predikovat, jaká by ta potenciální pokuta asi mohla být, takže tam ta predikce byla úplně děsivá, to bylo kolem 2 miliard korun. To se nám podařilo výrazně snížit. A takovým tím ukazatelem je vlastně hodnocení Evropské komise, která teda nehodnotí přijímání všech směrnic, ale hodnotí je jenom u směrnic, které se týkají vnitřního trhu. Tam vlastně platí, že v nějaké normalitě se toleruje 1 % z toho, co máte přijmout. My když jsme začínali, tak to bylo kolem 3 %, to bylo úplně děsivé. To další hodnocení bude koncem října a tam si myslím, že už se dostaneme do toho 1 %. Takže za tu dobu našeho vládnutí jsme to z toho hard coru vlastně dotáhli do nějaké normální pozice.

Co se týče vlastně ještě fungování ministra pro legislativu a předsedy Legislativní rady vlády, on je spíš tím oponentním orgánem ohledně přípravy těch legislativ, protože ty jsou vlastně v kompetenci jednotlivých ministerstev, tak jak jsou definovány. Já bych připravoval osobně legislativu v momentě, která by byla nějakým způsobem nadrezortní, že by to byla třeba změna ústavy nebo podobně. Takhle třeba připravuji novelu zákona o veřejném ochránci práv, která by právě měla zavést tu novou instituci dětského ombudsmana, kde vlastně spolupracuji s paní profesorkou Válkovou na tomto tématu. Aktuálně dokončujeme vypořádání připomínek, abychom mohli tento materiál vyslat k posouzení komisi Legislativní rady vlády. Takže tolik asi ve stručnosti. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji, pane ministře. Nyní jsem na řadě s přednostním právem já, ale bohužel všichni ostatní místopředsedové jsou pracovně vytíženi, takže mě nemůže nikdo vystřídat, takže s dovolením si nechám svoji přihlášku na později. A pak je tedy na řadě pan ministr Baxa. Pana ministra Baxu také v sále nevidím, tak stejný postup. Pan ministr Stanjura - taktéž pan ministr Stanjura není. Pan ministr Dvořák - také není. No tak tedy já tady už procházím ty přihlášky, jak vidím pány ministry, a vzhledem k tomu, že tady je pan ministr Síkela - mohu pana ministra poprosit? (Ministr Síkela: V zásadě ano, ale...) No ale já nemám jinou šanci. Páni ministři tady nejsou. Pořadí je pan ministr Baxa, pan ministr Stanjura, pan ministr Dvořák. Už běží kdo? Tak pan ministr běží, tak prosím, dvě minuty přestávku do 18.30.

 

(Jednání přerušeno v 18.28 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP