(14.30 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)

Činíme samozřejmě i kroky v rozvíjení strategie Policie České republiky. Asi si vzpomenete i vy, a to jistě uznáte, co jsme spolu ještě seděli v bezpečnostním výboru, že tady byla jakási skupina reforma pro Policii České republiky, jejíž výsledky jsme nikdy na bezpečnostním výboru neviděli, i když jsme o ně tehdejšího pana ministra vehementně žádali. Po mém nástupu na ministerstvo nejenom že jsme tyhle výstupy viděli, nejenom že k nim byl konán bezpečnostní výbor, kdy policie představila, co je součástí té takzvané reformy, ale my jsme to i dotáhli. To znamená, že k 1. 1. letošního roku bylo zřízeno speciální pracoviště, které se věnuje tomu, co je teď navýsost aktuální - kyberkriminalita v celém jejím obrovitánském rozsahu a samozřejmě i terorismus a stíhání trestných činů, které by s terorismem jakýmkoliv způsobem souvisely.

Policie České republiky moderně komunikuje i ty nejrůznější nové hrozby, které se, jak jsem zmínil, objevují například v on-line prostoru. Policie České republiky se materiálně vyvíjí. Jenom dnes jsem přebíral 50 nových vozidel Kodiaq pro prvosledové hlídky a hlídky dopravní policie, dalších 239 jich bude dodáno. Mimochodem jako Ministerstvo vnitra jsme na toto získali 375 milionů ze strukturálních fondů, celkové náklady jsou 450 milionů. A pro ty z vás, kteří rádi šíří nezaručené informace, tak Úřad pro ochranu hospodářské soutěže konstatoval, že to výběrové řízení bylo zcela transparentní, zákonné, stejně jako dohledový úřad Evropské unie, který dohlíží nad tím, jak se čerpají evropské peníze na různé dotační tituly.

Od 1. 1. letošního roku jsme na tarifech přidali jak profesionálním hasičům, tak i policistům - 10 % tedy na tarifních platech. Změnili jsme i systém stabilizačních příplatků, kde primárně se orientujeme na stabilizaci zkušených policistů, aby neodcházeli za výsluhovostí, a i v příštím roce zachováme objem platů policistů a hasičů i přes konsolidační opatření, která jsou navrhována jako záchranná brzda pro to, abychom konečně přestali ruinovat české veřejné finance.

A zvládli jsme předsednictví, zvládli jsme ukrajinskou migrační krizi. A kdo dneska dobře poslouchal poslance Babiše, tak slyšel asi osm protiřečení si v krátkých minutách popisu migrační situace. Že prý píárově zavíráme hranice. Ne! My jsme je zavírat nechtěli. Já bych to nenazýval ani zavírání hranic, ono je to znovuzavedení kontrol na hranicích, a ještě ne kontrol stabilních, ale namátkových. My jsme tak reagovali proto, že se rozhodla polská vláda učinit tenhle krok a my jsme nechtěli, aby migrační proudy té tranzitní migrace začaly směřovat přes Českou republiku. Takže žádný PR krok, ale krok k ochraně bezpečí a bezpečnosti obyvatel České republiky. A my jsme tady mnohokrát slyšeli: Evropa nemá žádnou politiku a není jasné, jak to s těmi migranty je. Nikdo je nedokáže vrátit do země původu. Ano, přesně proto potřebuje Evropa jednotný migrační rámec. Jednotný migrační rámec, který nám řekne, že se zpřísní návratová politika, že se zpřísní hraniční procedura a že se zpřísní azylová politika v rámci Evropské unie. Chtěl bych říci, že ten migrační pakt, který prý zrádně Fiala s Rakušanem někde prosadili, přesně tyhle danosti obsahuje. Až na to, že ten migrační pakt bohužel pro tuhle dobu zatím ještě nenabyl platnosti, protože ho neschválil Evropský parlament a ještě jednou se bude vracet do Rady. Takže říkat, že tenhle migrační pakt pozval migranty, když ten migrační pakt ještě nebyl schválen, to opravdu postrádá takovou tu elementární logickou linku, které by se řečník, pokud chce být důvěryhodným, měl ve svém proslovu držet.

Zároveň jsme dokázali za našeho předsednictví výrazně pomoci Chorvatsku k tomu, aby se stalo součástí schengenského společenství. Toho schengenského společenství, které je teď zaváděním kontrol na vnitřních hranicích schengenského prostoru bohužel trochu oslabováno. Já pevně doufám, že Evropa přijde s pevným a jasným migračním rámcem pro to, aby lépe chránila vnější hranice. A to zvládne, jenom když bude mít společnou migrační politiku, která bude konsenzuálně, co nejvíce konsenzuálně na evropské úrovni přijata.

Suma sumárum si myslím, že vláda Petra Fialy i v oblasti rozvoje vnitřní bezpečnosti, v oblasti rozvoje digitalizace, modernizace státní správy, fungování našeho státu za ty dva roky stihla mnohé. Mnoho věcí jsem ve svém proslovu ještě vynechal, abych dal příležitost dalším řečníkům a dodržoval naše gentlemanské dohody o tom, jak dlouho má takový proslov trvat, ale chtěl bych vám říct jedno. Pokud o mně hovoříte jako o bezpečnostním riziku, já vás mohu ubezpečit, dámy a pánové, opravdu se nemáte čeho bát! Zaklekávání ani politická objednávka, to není moje DNA. Tahle DNA je v jiné části Poslanecké sněmovny! Děkuji. (Potlesk poslanců vládní pětikoalice.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji pěkné odpoledne. Vystřídali jsme se v řízení schůze a jako další s přednostním právem vystoupí pan předseda Tomio Okamura a po něm se připraví pan ministr Marian Jurečka. Prosím, vaše přednostní právo, pane předsedo.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, Fialově vládě podle průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění Akademie věd plně důvěřují pouze 3 % občanů, což je nejméně ze všech dosavadních vlád za dobu existence samostatné České republiky. Vláda nemá důvěru drtivé většiny české veřejnosti. Důvod je v podstatě jednoduchý. Tato tříprocentní vláda bezprecedentně způsobila největší škody občanům a české ekonomice v novodobých dějinách, a měla by tedy podle názoru SPD ihned podat demisi.

Téměř nulová důvěra je první zlá zpráva. Ta horší je, že tahle neschopná vláda se rozhodla naši zemi zničit naprosto definitivně, a to nejen tím, že v rámci sankcí a Green Dealu likviduje ekonomiku. Proč lidé nevěří Fialově vládě? V čem je problém? V prvé řadě znovu musím připomenout, že současná vláda se k moci dostala regulérním podvodem. Její sliby byly populistické a nereálné a faktem je, že Fialova vládní pětikoalice se ani nepokusila je realizovat. Pětikoalice se zavázala v mnoha oblastech snížit výdaje státu, snížit daně, a dokonce koalice SPOLU, tedy ODS, TOP 09 a KDU-ČSL, přišla s tím, že daně mají mít strop v podobě daňové brzdy. Ale jak všichni víme, tak vláda udělala pravý opak. Od 1. 1. 2024 dojde k největšímu zvýšení daní v historii samostatné České republiky.

Vláda navrhuje od roku 2024 také zredukovat stávající tři sazby daně z přidané hodnoty na dvě sazby, a to základní sazbu daně 21 % a jednu sníženou sazbu daně ve výši 12 %. Přeloženo do srozumitelného jazyka, vláda svou nekompetentností zvýší daně všem občanům a firmám a vytáhne jim z kapes o 100 miliard korun navíc. A co říkal před volbami kandidát na ministra financí a místopředseda ODS Zbyněk Stanjura voličům? Cituji: "Pokud říkáme, že nechceme zvyšovat daně, a máme dvě snížené sazby ve výši 10 a 15 %, tak nám z toho vychází, že škrtneme tu 15%. Česko by tak mělo jen dvě sazby ve výši 10 a 21 %." Pan ministr financí Stanjura jménem ODS a celé pětikoalice ovšem před volbami lidem lhal, jak všichni vidíme, jelikož teď Fialova vláda a ministr Stanjura zvýšil nižší sazbu na 12 % a spoustu dalších daní zvýšil na nejvyšší sazbu DPH 21 %. Tomu se neříká zjednodušení, ale zvýšení daní.

Politici vládní koalice slibovali a nesplnili i spoustu dalšího: zjednodušení veřejné správy, snížení počtu úředníků a byrokracie a mimo jiné také slibovali masivní investice do školství a vědy, financování školství na průměr zemí OECD, tedy na 5,2 % HDP, či investovat do výstavby a rekonstrukcí škol. Do roku 2025 slibovali na vědu, výzkum a do inovací 2,5 % HDP. V programu podpory dostupného bydlení vládní koalice slibovala snížení DPH u výstavby či rekonstrukcí bytů na 10 %. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP