(14.20 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)

Další volební legislativa, kterou plánujeme, je řekněme výkladové upřesnění prezidentských voleb, to už teď budeme předkládat na vládu, kde bude docházet k jasnému vydefinování toho, že poslanec a senátor může dát podporu jenom jedinému prezidentskému kandidátovi. Zároveň bude jasně stanoveno, že to může být pouze poslanec nebo senátor s aktivním mandátem v době, kdy už je prezidentská volba vypsána a jasně stanovena. Pro prezidentskou volbu se zavedou i možné ePetice pro sběr podpisů s ověřenou elektronickou identitou, výrazně to zrychlí sběr podpisů a výrazně to vyloučí chybovost při kontrole dlouhých podpisových archů, byť i ty stále zůstanou v platnosti.

My jsme připraveni po schválení těchto technicistních norem vést i bitvu, která bude politická a změní - a my doufáme, kvalitně - změní volební legislativu v České republice, a to je korespondenční volba pro Čechy žijící v zahraničí. Mimochodem korespondenční volbu měla vláda Andreje Babiše ve svém programovém prohlášení, pokud se tady nebavíme o tom, jak kdo plní nebo neplní programové prohlášení. Bývalá vláda ji měla v programovém prohlášení. Potom pravděpodobně v důsledku toho, že se podívali, kolik lidí jim odevzdává v cizině hlas, si řekli, že to není úplně výhodný politický instrument pro ně, otočili o 180 stupňů a nyní považují korespondenční volbu za něco, co by v našem právním řádu nemělo být.

My naše programové prohlášení jako vláda Petra Fialy chceme a budeme dodržovat, proto se ke korespondenční volbě samozřejmě dostaneme, i když čekáme, že nás to bude stát řadu obstrukčních hodin tady ve Sněmovně. Ale absolutně nechápeme, proč by lidé, kteří žijí mimo Českou republiku, mají naše občanství, jsou tam za prací, za studiem a podobně, měli mít jakkoliv komplikovaný systém volby. Je to náš závazek. A tenhle závazek naplníme. Je to další kamínek do mozaiky toho, co všechno chceme ve volební legislativě jako tato vláda změnit. Budeme se bavit i o systému voleb do zastupitelstev obcí. Je tam velmi složitý systém. A samozřejmě k tomuhle jednání ke kulatým stolům přizveme i opozici, protože ten systém by měl vydržet po dlouhá léta a neměl by být měněn každé volební období.

Vnitřní bezpečnost. Nikdo z nás si neuměl představit ještě na začátku roku 2022, že na území naší republiky se o rok později bude nacházet v té době cirka nějakých 400 až 450 tisíc nových obyvatel. Nikdo z nás si neuměl představit, když od minulé vlády jsem zdědil typový plán pro migrační vlnu velkého rozsahu, nebyli jsme poučeni migrační krizí v roce 2015, a v tom starém typovém plánu byla označena za velkou migrační vlnu, která vyžaduje nouzový stav, taková, která čítá 20 000 lidí měsíčně. My jsme v období největšího vrcholu na krajských asistenčních centrech pomoci Ukrajině měli 18 000 lidí denně. My jsme tenhle princip - ano, za obrovské pomoci především obyvatel České republiky, samospráv, krajské úrovně - zvládli. Nastavili jsme jako vláda systém krajských asistenčních center pomoci Ukrajině, rychlé přijímací procedury. Na evropské úrovni jsme velmi podporovali a aktivně prosazovali uplatnění instrumentu dočasné ochrany, což se také stalo. V rámci našeho předsednictví jsme aktivně prosazovali pomoc evropské úrovně při přijímacích procedurách ukrajinských běženců, kterým jsme pomáhali v situaci, kdy prchali do České republiky před válkou.

Myslím si, že tento obrovsky těžký úkol, který byl primárně na Ministerstvu vnitra - a já bych chtěl poděkovat všem kolegyním a kolegům, jak skvěle to zvládli -, jsme prostě zvládli. Nemáme tady žádná stanová městečka. Nemáme tady to, čím opozice vyhrožovala: zkrachuje nám zdravotnický systém, nezvládneme to, Ukrajinci budou více čerpat - našli bychom to ve stenu tady ze Sněmovny - zdravotní péči než čeští občané. Prostě to není pravda. Ze statistik vyplývá, že tohle není pravda. V současné době máme 117 000 pracujících Ukrajinců a jenom v letošním rozpočtu na odvodech přinesou do státního rozpočtu 12 až 15 miliard korun.

Zákon proti šíření teroristického obsahu on-line. Prosadili jsme, kdy policie může teroristický obsah - a víme, že terorismus bohužel je tématem, které je aktuální - může policie smazat do jedné hodiny.

Zákon o azylu, nová směrnice o modrých kartách, změny cílící na zrychlené řízení o mezinárodní ochraně. A před vládou, těsně před vstupem do projednání na vládě, stojí asi největší změna v cizinecké politice, a to zákon o vstupu a pobytu cizinců, který mimochodem má zcela digitalizovat cizineckou agendu v rámci České republiky.

Předkládáme nový zákon o zbraních a zákon o munici. Posilují se tam výrazně prvky eGovernmentu a zároveň u munice po zkušenostech s Vrběticemi se určuje úzká skupina držitelů muničních licencí, cirka 40 podnikatelských subjektů, opět krok vedoucí vyšší bezpečnosti České republiky.

Nelegislativní priority - digitalizace, odbourávání administrativní zátěže pro občany, masivní rozvoj Portálu občana a masivní rozvoj instrumentu datových schránek, které byly povinně dány podnikajícím subjektům. Opět bylo vyhrožováno, k jaké paralýze systému dojde, a ono nedošlo. Ty datové schránky fungují. Podnikající subjekty, spolky si na ně zvykly. A máme i rekordní nárůst zřízení datových schránek u fyzických osob, rekordní historický nárůst, a to bez toho, abychom je k tomu nutili zákonem. Dobrou informační kampaní a komunikací jsme přesvědčili lidi, že elektronická komunikace s úřady se jim jednoznačně vyplatí.

Ministerstvo vnitra samozřejmě úzce spolupracovalo delimitací na vzniku Digitální agentury, zároveň i na vývoji produktů, jako je eDokladovka, ale o tom už mluvil pan vicepremiér Bartoš. My sami digitalizujeme matriční procesy. eMatrika bude v provozu od 1. ledna 2027 a velmi zjednoduší přístup ke všem matričním dokumentům, nemluvě také o digitalizaci pobytové agendy v rámci České republiky.

Musím zmínit transformaci České pošty. Stokrát můžete kroutit hlavou a pousmívat se. Ale předchozí vlády k tomu odvahu nenašly! Předchozí vlády nenašly, byť čísla byla jednoznačná, odvahu k tomu, aby se pustily do reformy té zastaralé, v mnoha ohledech nefunkční instituce, která tady byla. Můžete se stokrát vymlouvat, ale prostě jste to neudělali. Můžete se vymlouvat, že to měl pod sebou koaliční partner, a podobně. Ale to je chabá výmluva. Tady na nás mluvíte taky na vládu jako celek. A vláda prostě musí být vnímána jako celek. Předali jste nám Českou poštu v trablech. A tady ještě dneska poslouchat od pana poslance Babiše větu, že já jsem snad měl něco společného s panem ředitelem Knapem, kterého zpochybňuje pan Babiš? Prosím vás, za které vlády byl pan Knap uveden do ředitelské pozice a za které vlády skončil? Mně to přijde absurdní. A je to další z absurdit, kterou jste tady dneska ve svých projevech předvedli.

Cílem transformace České pošty je dát moderní instituci, která nebude obsluhovat jenom listovní zásilky, balíkové zásilky, ale bude prodlouženou rukou státu do regionů a bude poskytovat i služby v oblasti sociálních dávek, v oblasti podpory v nezaměstnanosti a mnoha dalších produktů, přičemž budeme spolupracovat i například s komerčním sektorem v případě cashových služeb, s bankovní asociací, tak aby se občané i tam, kde není bankomat, mohli lépe dostat ke svým penězům.

Posílení odolnosti a bezpečnosti občanů České republiky. Opět - my jsme předložili analýzu připravenosti České republiky čelit dezinformační vlně velkého rozsahu. A nestydíme se za to, že říkáme, že budování odolné společnosti vzdělávacím systémem, edukací, ale i tím, že policie dobře informuje o případech, kdy se podněcuje k nenávisti, o tom, když policie informuje o tom, že i v on-line prostoru lze spáchat trestný čin tím, že šíříme a vybízíme k agresi. Ano, za tohle se nestydíme. A je to součást naší vládní politiky, na kterou také dáváme důraz. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP