(11.10 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)
Ten návrh, který jsem přinesla samozřejmě i po konzultaci s mými kolegy z našeho klubu, je spravedlivý. A je spravedlivý ke všem dětem do věku tří let. A teď bych vám to ráda vysvětlila. Vy jste se rozhodli, že navýšíte rodičovský příspěvek o 50 000 korun a rodiče ho budou moci pobírat tři roky. Když vezmeme 50 000 korun a vydělíme ho 36 měsíci, tak nám na jeden měsíc vychází částka 1 389 korun. (Ukazuje papír s tímto výpočtem.) A ten návrh je velice jednoduchý. Jestliže některému dítěti 1. ledna roku 2024 budou například dva roky, tak by měl nárok ještě na 12 měsíců krát 1 389 korun. (Ukazuje další papír s výpočtem a výsledkem 16 668.)
Kolegové, kolegyně, je to spravedlivé ke všem dětem rodičů ve věku tří let. Já vás všechny prosím, zamyslete se nad takto spravedlivým a racionálním pozměňovacím návrhem pod číslem 3308, který je spravedlivý ke všem dětem. Všichni rodiče potřebují nakupovat dětskou výživu, kojeneckou vodu, všechny další pomůcky, které pro děti potřebují, pleny, mléko a tak dále. Podpořte tento pozměňovací návrh. Předpokládám, že jsem ho srozumitelně vysvětlila a že bude z vaší strany podpořen. Jestliže podpořen nebude, tak říkáte, že podporujete jenom určitou skupinu. Vy musíte podpořit všechny děti do tří let. Všechny děti do tří let mají ty potřeby. A rodiče si ty finanční prostředky nenechají, oni je dají svým dětem. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Byla zde faktická, ale vidím, že je vymazána. Nyní pan poslanec Šimon Heller.
Poslanec Šimon Heller: Dámy a pánové, budu velmi krátký. Všechny vás chci naléhavě požádat o podporu lex dvojčata. Je to pozměňovací návrh, který napravuje historickou křivdu, kdy dneska dvojčata mají nárok pouze na 1,5násobek příspěvku rodičovské. Je to obrovská historická křivda. A tato Sněmovna má podruhé možnost - poprvé došlo k částečné nápravě z jednoho násobku na 1,5násobek tehdy za sociálnědemokratického ministra pana Chvojky. Teď máme jedinečnou možnost tuto nápravu udělat a rodičům dvojčat dát to, co jim patří. Pevně věřím, že tento návrh podpoříte, protože je jednoznačně věcně správný a je dobrý. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Táži se, jestli ještě někdo má zájem vystoupit v rozpravě? Ano, vidím ještě.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane místopředsedo. Předpokládám, že když jsem tady vyzývala pana ministra práce a sociálních věcí, on se možná vyjádří pak v podrobné rozpravě. Já bych byla velmi ráda, kdyby se k našim předloženým pozměňovacím návrhům nějakým způsobem vyjádřil, a očekávala bych to od něj. Děkuju.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vzhledem k tomu, že se nikdo další do rozpravy nehlásí, rozpravu končím. Táži se pana ministra, jestli má zájem o závěrečné slovo? (Ano.) Máte slovo.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně kolegové, dovolím si stručně zrekapitulovat a vyjádřit se k této novele návrhu zákonů, které tady nyní projednávám ve třetím čtení. Chci zmínit, že kromě toho navýšení rodičovského příspěvku o 50 000 korun tato zákonná úprava řeší celou řadu dalších velmi důležitých věcí v rámci jak státní sociální podpory, to znamená, abychom prodloužili možnost podporovat lidi u příspěvku na bydlení, kteří mají svoji nemovitost trvale zkolaudovanou k bydlení, a byla to původně rekreační nemovitost a je to jejich jediné trvalé místo k pobytu, aby i tady mohl být nadále čerpán příspěvek na bydlení.
Dále tady upravujeme další oblasti, které se týkají například toho, abychom mohli operativněji čerpat informace a data od dodavatelů energií. Také abychom tady mohli nikoliv nějakým bianko šekem, ale na základě vyhodnocení a dat případně reagovat úpravu u těch nákladů, které jsou započítávané u lidí s dočasnou ochranou, protože tady vlastně se nám daří velmi dobře snižovat náklady na podporu jak přes humanitární dávku, tak i přes nouzové ubytování. Ale víme, že tam jsou asi některé řekněme speciální situace, kdy je namístě, abychom zvážili dobré vyhodnocení těch dat a případnou úpravu. A zároveň tady také řešíme lepší výměnu těch dat a otevřenost pro výměnu dat mezi rezortními organizacemi MPSV, ať už je mezi Českou správou sociálního zabezpečení, úřady práce, Ministerstvem práce a sociálních věcí.
Dále tady také upravujeme záležitosti, které jsou v oblasti hmotné nouze. Tady chci jenom jasně říci, my tady neděláme žádné prolamování toho, že by tady úřady práce mohly někomu šmírovat to, co kolik má kde na účtech. Ale v okamžiku, kdy někdo žádá o hmotnou nouzi, je to dávka, která je testovaná, velmi řekl bych podrobně testovaná, tak aby tady nebyla určitá bílá místa na mapě, kde daný žadatel dneska si vystačí s tím, že předloží jeden výpis z účtu, a my nemáme možnost se ani doptat, jestli náhodou on nebo jiní členové domácnosti nemají jiné účty, a případně vyzvat žadatele, aby nám potom doložil, kolik na těch účtech je případně i finančních prostředků. Takže to není, že my automaticky budeme moci někomu nahlížet, kde on kolik má finančních prostředků, ale budeme moci se touto komunikací doptat, jestli daný žadatel, daná domácnost má případně jiné účty, a pak vyzvat jeho, ať nám ty informace doloží. To znamená, tady v tomto ohledu je to řekněme určitý bych řekl logický posun, abychom opravdu viděli, že poskytujeme formu podpory přes hmotnou nouzi tam, kde opravdu je oprávněnost a potřebnost.
Pak tady máme také úpravy v zákonu o náhradním výživném, to znamená zase komunikace mezi MPSV, úřady práce, a zároveň ten dotaz na otázku případné spolupráce s Českou poštou. Vysvětloval jsem to i tady opakovaně. Není to o žádném komplexním poradenství, to samozřejmě víme, že je úplně něco, co není vůbec realizovatelné, a ten záměr nikdy takto nebyl. A řeknu to na praktické ukázce. V loňském roce jsme tady měli spolupráci s czechpointy, kde czechpointy byly schopny nabrat od žadatelů některé žádosti a dát je do systému, tak v podobném duchu, jako jsme dělali tu pětitisícovku v loňském roce, by ta spolupráce mohla být nastavená. A o těch podrobnostech se samozřejmě jedná a bude to potom řešeno i tou smlouvou. Ale toto je první krok, abychom vůbec měli případně možnost o tom jednat a případně to realizovat. Ale nejedná se o tom, že by tady na České poště někdo dodělal odborné sociální poradenství. To určitě rozhodně ne. (Hluk v sále.)
Jenom si dovolím shrnout ještě jednu důležitou rekapitulaci. Tady zaznělo, že jsme zapomněli na rodiče, nebo že rodiče tato vláda dostatečně nepodporuje. Tak já shrnu pár věcí, které po dlouhých letech debat, diskusí se podařilo prosadit kromě té dohody na navýšení rodičáku. Částečné úvazky, jejich podpora, platí to od 1. února letošního roku. Více jak 100 000 lidí, z toho víc jak polovina jsou právě rodiče, mohou čerpat, nebo mohou mít zaměstnanecký poměr formou částečného úvazku, který je podporován tou slevou na sociálním pojištění. Víc jak 24 000 zaměstnavatelů do toho šlo. Děláme podporu v rámci i trvalých řešení, snižování nákladů v případě nákladů na energie, to znamená Nová zelená úsporám upravená na NZÚ light, upravená v podmínkách Oprav dům, aby i lidé s nižšími příjmy mohli mít možnost zálohy, mohli efektivně tyto peníze čerpat. Ukazuje se, že to je velmi... (Odmlka kvůli velkému hluku v sále.)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Poprosil bych o klid.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Ukazuje se, že to je velmi poptávaná záležitost, využívají toho domácnosti, využívají toho rodiče.
Výrazně rozšiřujeme kapacity v dětských vzdělávacích zařízeních, jako jsou dětské skupiny. Je tady masivní výzva za 8 miliard korun, aby se ty kapacity dobudovaly. Kolegové z vlády upravují vyhlášku, která se týká toho, abychom zase dokázali zvýšit kapacity i v mateřských školkách. Děláme všechny nutné kroky, které dlouhé roky tady nebyly, pro lepší sladění rodinného a pracovního života. Je tady celá série dalších opatření, která pomáhají rodičům v tom, aby dokázali lépe slaďovat osobní a rodinný život, abychom podpořili i jejich rozhodování prostě mít děti a mít jich třeba i více než jedno. ***