(16.20 hodin)
(pokračuje Marek Výborný)

Ještě jednu věc řeknu. Vy jste tady zmiňovala, jak jsou důležité inovace. To já s vámi, paní poslankyně, souhlasím, prostřednictvím paní předsedající, je to tak. Právě proto do oblasti vědy a výzkumu i v agrárním sektoru dáváme v zásadě ty samé peníze - je tam drobné ponížení, ale opravdu jenom drobné ponížení - jako v roce předešlém. Protože ano, věda, výzkum, inovace jsou oblasti, které jsou důležité pro celou vládu, ale i pro sektor zemědělství.

Vybral jsem několik věcí, které mě nejvíce bouchly do očí nebo zaujaly v tom vašem projevu a které jsem považoval za důležité tady uvést na pravou míru. Zbytek komentovat nechci. Děkuji. (Potlesk z řad poslanců vládní koalice.)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Mám zde faktickou poznámku pana poslance Kotta. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážení páni ministři, chtěl bych navázat na slova, které tady řekl jak pan ministr financí, tak pan ministr zemědělství. Jsem rád, že tady pan ministr financí hovořil o tom, že v rámci emisních povolenek je připraven uvažovat, popřípadě přenést nějaké finanční prostředky, co se týče vodního hospodářství, co se týká lesního hospodářství a co se týká pozemkových úprav. Nicméně když jsem nahlédl vlastně do sešitu na rozpočet roku 2024, tak se domnívám, že nemáme plně pokryto to, co tady říkal pan ministr zemědělství, a to je to kofinancování evropských peněz, protože i v tom PGRLF, tam v podstatě chybí 1 miliarda, proto... Souhlasím s tím, že to jsou peníze, které se k zemědělcům a potravinářům dostávají nejlépe a nejjednodušeji a jsou to peníze, které jsou efektivně využity a které jsou fakt bezprostředně vidět. S tím souhlasím. V rámci toho rozpočtu se ale domnívám, že to je seškrtáno tak, že nebudeme schopni - nevím, jaké volit slovo - vyčerpat v rámci unijních peněz prostředky, která nám Evropská komise v podstatě nabízí, protože rozpočet tak, jak je teď nastaven, tak se domnívám, že nám tam významné finanční prostředky chybí. Já bych se velice přimlouval za to, abychom v rámci sestavování rozpočtu - a určitě budeme připraveni pomoci Ministerstvu zemědělství v přerozdělení těch peněz, které tam v té zemědělské kapitole budou nachystány - je prostě byli schopni využívat hned od prvních dnů nebo měsíců nového roku. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji za dodržení času. Další s faktickou poznámkou pan ministr. Prosím, pane ministře.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Jenom velmi krátce k panu poslanci Kottovi, vaším prostřednictvím. Děkuji za připomínku těch důležitých kapitol. Jsem připraven debatu nad těmi částmi kapitolního sešitu rozpočtu vést určitě na zemědělském výboru . Pro mě je v tuto chvíli důležité, že máme pokryto to, že v těch stavbách, například vodohospodářské infrastruktury, budeme pokračovat, nebudeme muset zastavovat. Možná povedeme debatu nad mírou kofinancování.

Trochu paradoxní je to, že váš kolega, který je vedle vás, mi včera říkal, že naopak máme miliardu navíc v společné zemědělské politice, že bychom ji mohli použít na vodohospodářské stavby. Tak tohle musíme probrat, jak to tedy je, jestli to je A, anebo B. Ale já jsem samozřejmě připraven již v průběhu příštího roku činit takové kroky ve spolupráci s Ministerstvem financí, abychom samozřejmě ty klíčové věci, které máme i v programovém prohlášení vlády, to znamená směrem k vodnímu hospodářství, ale třeba i směrem k reakci na kůrovcovou kalamitu a výsadbu v lesích, byli schopni jako vláda i já jako ministr zemědělství naplnit.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Znovu se hlásí s faktickou pan poslanec Kott, prosím.

 

Poslanec Josef Kott: Skutečně nechci zdržovat. Otázka, o které jsem mluvil, co se týče lesů a vody, byla v podstatě reakce na to, co zde říkal pan ministr financí, to znamená, že je připraven v rámci debaty s vámi nějakým způsobem v budoucnu řešit tuto problematiku a spolupodílet se na tom. To, co jsem říkal vůči vám, nebyla výtka, ale byla to záležitost týkající se PGRLF a v podstatě kofinancování prostředků z Evropské unie, ať už je to PRV, anebo ať už jsou to záležitosti týkající se národních dotací, které dle mého názoru by měly minimálně srovnávat podmínky v rámci Evropské unie.

To, co vy jste tady říkal, že ty finanční prostředky v podstatě náš rozpočet v tuto chvíli nemá a že je třeba tu problematiku řešit na evropské úrovni, s tím souhlasím, ale myslím si, že když jsme vstupovali do Evropské unie, podmínky českých zemědělců, českých zpracovatelů byly tak diametrálně odlišné, že si zaslouží určitou podporu ze strany národního rozpočtu. Takže to nebylo nic, co bych zpochybňoval a co vy jste s panem kolegou řešili. To skutečně nebyly finanční prostředky, o kterých jsme hovořili, ale byly to finanční prostředky, o kterých hovořil pan ministr financí ve své úvodní řeči.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Žádnou další faktickou poznámku již neeviduji, takže jsme v rozpravě. Nyní je na řadě pan poslanec Richter.

 

Poslanec Jan Richter: Děkuji, vážená paní předsedající, za slovo. Vážené poslankyně, poslanci, vážení páni ministři, sportovní kluby získávají finanční prostředky převážně ze státního rozpočtu a z rozpočtu územních samosprávních celků. Dalším zdrojem jsou sponzorské dary, vlastní hospodářská činnost a oddílové, respektive členské příspěvky. Původně mělo přerozdělování finančních prostředků do sportovních subjektů na starost Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Tuto agendu však v posledních letech přebrala Národní sportovní agentura.

Národní sportovní agentura byla zřízena k 1. 8. 2019 zákonem č. 188/2019, kterým se mění zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu. Od 1. 4. 2023 nabyla účinnosti novela zákona o podpoře sportu č. 49/2023, která je zatím nejnovější úpravou. Stěžejním dokumentem Národní sportovní agentury je Koncepce podpory sportu 2016 až 2025 nebo jen Sport 2025, která usnesením vlády č. 591/2016 předkládá směry rozvoje a podpory českého sportu, pilíře, priority, strategické cíle i podmínky naplnění v období let 2016 až 2025 a navazuje na předchozí strategické dokumenty v oblasti sportu. Tento dokument předpokládal a zavázal se k postupnému růstu výdajů na sport na 1 % celkových výdajů státního rozpočtu do roku 2025, což by v příštím roce znamenalo v rozpočtu kapitoly 362 celkovou částku 20 miliard korun. V minulosti už jsem ve svých vystoupeních hovořil o tom, že geograficky a populací jsme nejblíže k Maďarsku, kde těch 20 miliard ročně do sportu vynakládají. Celkově jsou státní dotace pro letošní rok ve výši 6,9 miliardy korun. Tato částka by měla být zachována i pro další rok. Za posledních osm let byl stát vůči sportu nejštědřejší v roce 2019, kdy bylo na sportovní dotace k dispozici 9,6 miliardy korun. Od roku 2022 navzdory inflaci absolutní částka klesala a tentokrát podle toho návrhu, který je z vlády, by měla meziročně stagnovat.

Během našeho působení ve vládě jsme zvýšili investice do sportu z 3,5 miliard na 10,5 miliard. Pro transparentnost a efektivitu jsme vytvořili Národní sportovní agenturu. Tato vláda s velkou pompou oznámila, že rozpočet sportu NSA se nebude krátit a má slíbeno 6,9 miliardy na rok 2024, takže za dva roky vládnutí této vlády bude sport o 3,6 miliardy chudší, a to v době, kdy za dva roky inflace dosáhla 30 %. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP