(16.10 hodin)
(pokračuje Radek Vondráček)

Pokud vím, je tady většinová shoda v této Sněmovně, že tento názor převládá, tak prosím, zařaďme tento bod a hlasujme o tom, abychom to měli postaveno najisto a abych já se nemusel bát, když třeba pan premiér řekne, že přesune ambasádu do Jeruzaléma, a pak přijde jeho ministr zahraničních věcí a řekne, že to nejde. Chtěl bych mít jistotu, že když předseda této vlády řekne, že je proti zrušení veta, tak to bude respektovat celá vláda. Když se tak vysloví i Poslanecká sněmovna, budeme mít tuto záležitost jednou provždy, alespoň doufám, že alespoň tedy do dalšího Evropského parlamentu, do další Evropské komise, po volbách, vyřešenou. Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad poslanců ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pane poslanče, vydržte chvíli u pultíku. Jak máte v přihlášce, název bodu tedy zní Zachování jednomyslného hlasování v Radě Evropské unie? (Ano.) Takto jste to přibližně říkal. Jenom si to ujasňuji, jak je to správně.

Nyní vystoupí pan poslanec Kolovratník a připraví se pan poslanec Okleštěk.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Dobré odpoledne, kolegyně a kolegové, děkuji za slovo. I já poprosím o zařazení nového bodu, milí kolegové, milé kolegyně. Je to vlastně návrh na napravení drobné chyby, která věřím, že vznikla pouhým opomenutím. Nedovedu si představit, jak jinak by se tom mohlo stát. Já to takhle ukážu na kamery Marku Bendovi, který to tady má vše na starost, i našim divákům a vašim voličům a našim voličům. (Ukazuje do sálu tablet.) V seznamu mezinárodních smluv, přátelé, všechny ty zelené už máme schváleny a chybí tam jedna jediná. Je to sněmovní tisk 88, Dohoda mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo o údržbě vnitrozemské Labské vodní cesty. Jedna jediná.

Já si říkám, že vy jste přece ta vláda hodnot odborníků, koalice, která umí věci vyřešit, a nedovedu si představit jediný důvod, proč by taková nekonfliktní smlouva měla viset, neměla být vůbec projednána k ratifikaci. Věřím, že to je opravdu jen náhodné opomenutí a že je to bod, který nám tady zabere ani ne pět minut, takže rád bych ho dnes navrhl k zařazení a myslím, že se můžeme domluvit, že by byl hned jako první bod na začátku dnešního dne.

Jenom stručně k tomu obsahu. Jsem rád, že zrovna Martin Kupka, pan ministr dopravy, tady je přítomen, a z pohledu opozice mohu kvitovat, že jednal se svým německým protějškem o železnici, stalo se to před pár dny. Takže je vidět, že vy jako vláda v tomto navazujete na naše předchozí kroky v mezinárodním dopravním spojení, tady to bylo u železnice. Pan ministr - určitě jsem ho slyšel správně - říká, že je rád, že je na co navazovat, třeba v přípravě vysokorychlostních tratí. U jiného dopravního módu nám to tady najednou takhle náhodou visí.

Připomenu, že to je smlouva, která nezakládá hned k budování zdymadla v Děčíně, že nás nezavazuje hned k nějakému konkrétnímu aktivnímu kroku, ale je to prostě mezinárodní dohoda o tom, že vnitrozemskou dopravní cestu budeme udržovat ve splavnosti v určitých parametrech. Ona byla schválena předchozí vládou, my jsme vám ji připravili - to je právě pro pana ministra to, na co může navázat - a čeká na ratifikaci.

Nechci předjímat, samozřejmě Sněmovna může rozhodnout jakkoliv, ale pokud budu mluvit za hnutí ANO, za kterého se ta smlouva připravila, a myslím, že se mohu podívat i na kolegy z SPD, druhé opoziční strany, s jejich pozitivním vztahem k té vodní cestě, tak snad mohu říci jménem i kolegů, že tady za opozici máte 91 hlasů, které takovou smlouvu v pohodě podpoří bez nějakého vážného politického sporu. Ale i kdyby se to nestalo - teoreticky můžete rozhodnout jinak - tak přece je neslušné a nevhodné tady nepustit k projednání na program téma, které bylo na vládní úrovni podepsáno, připraveno a čeká na náš Parlament, ať ten Parlament rozhodne jakkoliv.

Takže já se znovu vracím k tomu, jak vaše koalice dobře funguje, ta pětikoalice, a věřím, že to je jenom náhodné opomenutí. Prosím tedy, abychom tuto drobnost ve vzájemné shodě všech politických subjektů tady ve Sněmovně napravili. Znovu to ukážu. (Opět ukazuje do sálu tablet.) To je ten jediný bílý řádek, přátelé, v seznamu všech již schválených ratifikovaných smluv, je to sněmovní tisk 88. Věřím, že pokud někdo z vás nevysvětlí, proč by to nemělo jít, že to určitě půjde.

Takže, paní předsedající, prosím o zařazení sněmovního tisku 88. Dohoda Česká republika, Slovensko (Německo?), k Labské vodní cestě, dnes jako úplně první bod tohoto jednání. Přátelé, je to věc na dvě minuty. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní je na řadě pan poslanec Okleštěk, připraví se pan poslanec Mašek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Členové vlády, kolegyně, kolegové, já bych chtěl něco ohledně informací o stavbě D35 Opatovec - Staré Město. V polovině roku 2015 bylo zadáno zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí, na základě kterého bylo v dubnu 2019 získáno pravomocné územní rozhodnutí. Inženýrská činnost v územním rozhodnutí probíhala vcelku bezproblémově. Jednání příslušných dotčených orgánů, příslušných samospráv i soukromých vlastníků se dá hodnotit jako jednoznačně pozitivní ve vztahu k této připravované stavbě. V říjnu 2019 na základě vydaného územního rozhodnutí bylo zadáno zpracování dokumentace pro stavební povolení. Na základě této projektové dokumentace bylo v prosinci 2022 podáno všech deset žádostí, stavebních povolení, ohlášení a podobně. K dnešnímu dni je devět z těchto povolení vydaných s doložkou právní moci. Poslední, desáté povolení, jehož součástí je mimo jiné i hlavní trasa a tunel Dětřichov, bylo nedávno napadeno Českým svazem ochránců přírody Šumperk. Pokud je příprava dálnice D35 zařazena mezi absolutní priority dálničních staveb v České republice, nemělo by tedy nic bránit urychlenému jednání rozkladové komise. Ministerstvo dopravy přišlo v této věci s jasným záměrem vypořádat se s námitkami ČSOP Šumperk. Následně by bylo potom vydáno pravomocné stavební povolení jako poslední, desáté, a stavba by byla kompletně celá povolena.

Co se týče majetkoprávního vypořádání, aktuálně je vypořádáno 96,4 % všech pozemků a těch zbývajících 3,4 % pozemků patří Povodí Moravy, Labe, Lesům České republiky a podobně, které budou vypořádány až po povolení stavby.

Projektová dokumentace pro provádění stavby byla v březnu 2022. Byl vybrán zhotovitel této projektové dokumentace, se kterým byla podepsána smlouva, která nabyla účinnosti zveřejněním v Registru smluv. Dosud však plnění smlouvy zahájeno nebylo. V létě roku 2022 totiž bylo ministrem dopravy rozhodnuto a následně potvrzeno usnesením vlády o realizaci stavby dálnice D35 Opatov - Staré Město formou PPP projektu společně se sousední stavbou Staré Město - Mohelnice, která je o rok v přípravě opožděna a do konce roku 2023 bude podána žádost o stavební povolení.

Na základě tohoto rozhodnutí byl v září 2022 veřejnosti prezentován harmonogram přípravy tohoto PPP projektu. Již při zveřejnění harmonogramu přípravy PPP projektu byl hodnocen jako zjevně nereálný a odborná veřejnost ho ihned rozporovala. Nyní s odstupem cirka jednoho roku je zřejmé, že se nepodařilo zajistit ani první krok, a to je výběr a zajištění poradce. Na tohoto byl v harmonogramu stanoven termín březen 2020.

Závěrem bych chtěl říct, že smlouva na projektovou dokumentaci provedení stavby je i po roce a půl stále platná a účinná a do 10 měsíců od pokynu investora je možné připravit koncept projektové dokumentace k připomínkám a cirka do 12 měsíců pak čistopis. (Silný hluk v sále.)

Pánové, prosím, já se pak nemohu soustředit. (K diskutujícím poslancům ve střední části sálu.) Myslel jsem si, že zrovna vás na to bude zajímat.

Takže do 12 měsíců je možné, aby byl hotov čistopis, se kterým je možné zahájit výběr zhotovitele. Ve vztahu k téměř bezprecedentnímu pozitivnímu stavu povolovacího procesu a majetkoprávní přípravy, kdy vše je téměř hotovo, by ministr dopravy měl změnit své manažerské a politické stanovisko, své rozhodnutí a tento projekt realizovat.

Mám ten materiál trošku delší, ale nevlezl bych se do pěti minut, tak vás prosím, pane ministře, kdybyste se tou problematikou zkusil zabývat,a vás, paní předsedající, o zařazení bodu Info o stavbě D35 Opatovec - Staré Město jako první bod dnešního jednání, popřípadě jako první bod po pevně zařazených bodech. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP