(13.50 hodin)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji panu poslanci. Dále se z místa hlásí ještě pan poslanec Sadovský, takže se táži pana ministra, zda chce také nechat vystoupit pana poslance? (Ano.) Prosím, máte slovo.
Poslanec Petr Sadovský: Děkuji, paní předsedající. Kolegyně, kolegové, děkuji, pane ministře, že jsem mohl vystoupit před vámi. Já se vrátím jenom krátce k situaci, o které jsem tady mluvil minule, co znamená branná povinnost Ukrajinců, kteří jsou na našem území. Vím, že podle vyjádření Ministerstva spravedlnosti a podle evropské legislativy nelze tyto Ukrajince, kteří splňují brannou povinnost, vracet na území Ukrajiny. Vlastně pouze ženy, otcové více než tří dětí, zdravotně postižené osoby nebo pracovníci na některých strategických pozicích, jako jsou například záchranáři nebo pedagogové, mají z mobilizace výjimku, a mohli tedy území Ukrajiny po vyhlášení všeobecné mobilizace 24. února loňského roku libovolně opouštět. To ovšem neplatí pro osoby od 18 do 60 let, které tuto povinnost mají. Samozřejmě víme nebo jsme si všimli, že ukrajinská mobilizace není tak nekompromisní, jak by se mohlo vzdát, protože tato povinnost zatím platí podle informací jenom na území Ukrajiny a podle údajů u nás nebylo ještě požádáno. Některým mužům samozřejmě v odvodovém věku se podařilo z Ukrajiny odejít, vyhnout se vojenské službě, a to za pomoci buď korupce v ukrajinské armádě, nebo za koupené lékařské posudky. Na schengenských hranicích se vás vlastně potom už nikdo na nic neptá, stačí mít ukrajinský pas a dveře do celé Evropy jsou otevřené. A vlastně ani české Ministerstvo vnitra při vyřizování žádostí o uprchlické vízum od počátku války nezkoumá ani nezkoumalo, zda muži, kteří prchají před válkou, nepodléhají na Ukrajině mobilizační povinnosti a splňují vlastně pravidla pro vycestování. Přesná statistika samozřejmě neexistuje, ale odhaduje se však, že od loňského února mohly zemi nelegálně opustit i desítky tisíc Ukrajinců a mnozí z nich právě pomocí úplatků. Vyhýbání se mobilizaci je na Ukrajině trestným činem, za nějž jsou v nejhorším případě tresty 3 až 5 let, a já bych právě apeloval na pana ministra a chtěl ho i poprosit, jestli ve sněmovním tisku 543 nebo případně v pozměňujících návrzích nebo v dotazníku, který bude připravován, nebo je připraven, zda by nebylo vhodné pro prodloužení na dočasné strpění zjišťovat, jestli tyto osoby, které tady zůstávají, mají branou povinnost, anebo jestli mají výjimku, protože si myslím, že jednou by nás to mohlo dohnat a mohlo by nás to mrzet, že tyto informace nemáme. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A nyní vystoupí pan ministr vnitra. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji, paní místopředsedkyně, a děkuju i za věcný tón této diskuse. Začnu od poslední poznámky pana kolegy Maška, zda úřednický aparát bude připraven ke spolupráci, tak už krátkou zprávou - nevidím teď pana kolegu - s Ministerstvem vnitra jsem zajistil, aby k takové součinnosti byli připraveni, takže to je splněno už v téhle chvíli a těším se na věcně připravené kvalitní pozměňovací návrhy, o kterých budeme moci diskutovat ve druhém čtení.
Vezmu to popořádku podle vystupujících. Zareaguji na pana kolegu Kotena. Za prvé bych chtěl upozornit na to, že obsahem této novely skutečně nejsou žádné humanitární dávky ani nic podobného. Tohle není novela MPSV, tady se nezabýváme prodlužováním, zkracováním žádných lhůt, což je i reakce částečně na paní kolegyni Vildumetzovou, na těch 150 dnů poskytovaného nouzového ubytování. To je skutečně diskuse, která mimochodem vychází z diskuse s předsedou Asociace krajů Martinem Kubou, kde v jedné z těch návazných norem - znovu tato se nezabývá zkracováním lhůt ani dávkami - bychom uvažovali o zkrácení této lhůty na 90 dnů. To znamená, že prvotní ochranná doba už po nějaké době od začátku vypuknutí ukrajinského konfliktu by mohla být zkrácena.
Vrátím se k panu kolegovi Kotenovi. Chápu odmítavý postoj SPD, respektuji, jenom bych chtěl některé věci uvést na pravou míru. V této chvíli České republice, a vy jste mluvil o tom, že Fialova vláda tady prosadila nějakou dočasnou ochranu. Já chci říci, že na evropské Radě se žádný stát v dané věci nezdržel hlasování ani nebyl proti. Tedy ne Fialova vláda, ale Orbánova vláda a všechny další vlády už samozřejmě byly v téhle chvíli pro, protože je to výhodné. To není věc naší vlády. Nám nezbývá nic jiného než dočasnou ochranu implementovat, ale my jsme za to rádi, protože v té současné složité situaci je to nejjednodušší záležitost.
Co se týče vašeho prohlášení, že tady zatěžujeme dávkový systém - právě naopak! Ukrajinci jsou vyjmuti z národního dávkového systému. Ten je veden zcela zvlášť právě proto, abychom nemohli říkat, že berou z dávkového systému - ten je veden zvlášť, odděleně, paralelně - že bereme dávky našim matkám samoživitelkám. To je prostě nesmyslná úvaha v této chvíli.
Já se jenom zeptám, paní místopředsedkyně, my ve dvě hodiny končíme, nebo jakým způsobem to je?
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já jenom konstatuji, že to je úzus, ale není to nutnost, takže může se pokračovat a typicky dochází k dohodě mezi předsedy klubů.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Tak já buď odpovím opravdu podrobně na námitky, dotazy opozice, anebo se budu účelově snažit to, aby zákon se posunul do druhého čtení, a tam budeme postupovat v naší debatě. Ale pro mě je to poměrně důležitá informace a tomu přizpůsobím délku své odpovědi. Takže jestli bych mohl poprosit předsedy poslaneckých klubů?
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já ještě v mezičase...
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Pokud nesouhlasí, tak potom velmi rychle budu reagovat na kolegu Langa. Žádné sankce z evropské úrovně nám nehrozí ani nebyly vysloveny.
Další věc, březen je on-line registrace, září je papírová registrace. O strpění má v České republice zažádáno 8 300 lidí v současné době, takže poměr Ukrajinců - takže poměr dočasná ochrana a strpění je tady celkem jasný.
U paní kolegyně Vildumetzové: pracuje 115 000 lidí, a co se týká zlepšení aplikační praxe, ano, v dotazníku nám velká míra lidí ty údaje dala dobrovolně. Pro zlepšení aplikační praxe budou tady zpřísněné podmínky pro odevzdávání údajů. Bohužel na víc nemám čas. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a s přednostním právem se hlásí pan předseda Cogan.
Poslanec Josef Cogan: Já budu krátký. Dovolil bych si navrhnout zkrácení lhůty pro projednání návrhu zákona ve výboru o 50 dnů, tj. na 10 dnů, případně eventuálně, pokud by tento návrh byl zavetován, navrhuji zkrácení lhůty na 30 dnů.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, zaznamenáno. A nyní se hlásí paní poslankyně Vildumetzová, stále jsme v obecné rozpravě. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Já v tuto chvíli budu hovořit za paní předsedkyni, protože jsem místopředsedkyně poslaneckého klubu, a za náš poslanecký klub a za poslanecký klub SPD dávám veto ohledně zkrácení té lhůty. To je první.
A druhé, samozřejmě jsem s panem ministrem opravdu chtěla diskutovat. Já vím, že jste nějakým způsobem reagoval, ale já vůbec nechápu, jak může být v předkládací zprávě tedy napsáno, že "dosud realizované šetření a výzkumy byly vždy na dobrovolné bázi a pokryly pouze omezenou část dotčené populace, výsledky tak dosud neposkytly ucelený obraz například o vzdělání, bydlení či složení domácností držitelů dočasné ochrany v České republice a neumožnily v plném rozsahu vyhodnotit jejich situaci pro účely zacílení dalších integračních opatření a k ověření skutečného pobytu v České republice". Tak to je vaše, pane ministře, předkládací zpráva, kterou vy jste předložil. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a táži se, zda chce ještě někdo vystoupit v obecné rozpravě? Už nikoho nevidím, takže obecnou rozpravu končím.
O závěrečná slova, předpokládám, není zájem. ***