(13.40 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

Já bych ráda otevřela i otázku, protože vy říkáte, že dneska má zhruba status dočasné ochrany 370 000 ukrajinských uprchlíků, a z toho, jestli jsem teď dobře zaregistrovala, budu mluvit cca 100 000 pracuje, zapojilo se pracovně a tak dále. Říkáte, že jsme nezvládli ty kurzy v rámci českého jazyka, a já se i ptám, jestli třeba jste neuvažovali ohledně prodloužení toho statusu dočasné ochrany? Protože existuje nějaká analýza, z které vychází, že 52 % ukrajinských uprchlíků by chtělo zůstat na území České republiky, tak jestli nejít cestou, aby získali trvalý pobyt, nebo jestli už, jestli ten status dočasné ochrany, jestli ti lidé, kteří řádně pracují, a vy víte, že jsem milionkrát na vás apelovala, že některé ty profese, lékaři, zdravotní sestry a tak dále, které bychom potřebovali, tak abychom - i svým způsobem nám to i pomůže v rámci jednotlivých profesí. Takže to je moje otázka, jestli i to, jestli jste o tom uvažovali, když jste přicházeli s tímto sněmovním tiskem lex Ukrajina VI.

Pak co tedy v tuto chvíli? Informace, které mám, když byla lex Ukrajina V a došlo k prodloužení statusu dočasné ochrany, tak jsme byli na čísle 350 000. Teď se to prakticky za dobu od března navýšilo zhruba o 20 000 na 370 a informace, které mám z krajských asistenčních center, jsou takové, že pokud dneska k nám někdo přijde, prakticky už ví, kam jde, za čím jde, kde bude pracovat, jestli máte úplně ty samé informace. A pravdou je, že v lex Ukrajině V se upravilo to, že se osoby po pěti měsících rozdělují na zranitelné a nezranitelné. Zranitelnou osobou je maminka, dítě, člověk, který je starší 65 let, člověk, který je handicapovaný, a tak dále. Ale pokud dnes je někdo nezranitelnou osobou a přijde, prakticky pět měsíců má nárok na bezplatné ubytování, má nárok na bezplatnou zdravotní péči, má nárok na humanitární příspěvek. Až po těch pěti měsících, prakticky pět měsíců se nerozděluje zranitelná a nezranitelná osoba, k tomuto dochází až po těch pěti měsících.

A nyní bych si, pane ministře, dovolila apelovat na vás, protože vy víte, že já jsem vás mnohokrát kritizovala za to, že nemáte údaje o těch lidech, že nevíte, v jakém městě, obci jsou, jakého jsou vzdělání, jaké jsou profese, a já jsem samozřejmě na vašich sociálních sítích zaregistrovala, že jste říkal: Není to pravda, všechny údaje o těchto lidech máme. Tak já bych se vás chtěla zeptat, když jste předložil tento sněmovní tisk do eKLEPu, respektive do systému, tak ke každému sněmovnímu tisku je předkládací zpráva a v té předkládací zprávě se píše, že bohužel těmito údaji pořád nedisponujete a že z toho důvodu budete muset do lex Ukrajiny VI dát takzvaný povinný dotazník, to znamená, že ti lidé do této chvíle jenom dávali ty údaje dobrovolně, a pokud někdo odmítl ty údaje dát, tak je prostě nedal. Takže si myslím, že to, co říkáte, že se v žádném případě nezakládá na pravdě, protože je to tady jasně napsáno. A doufám, že víte, jaký tisk jste dával do systému a co je tam napsáno. Zároveň bych se chtěla zeptat, abyste mi tedy odpověděl, jestli těmi údaji v současné chvíli disponujete, a proč tedy v té předkládací zprávě je napsáno, že tyto údaje pořád nemáte, protože je prostě mít nemůžete, protože byly pouze na dobrovolné bázi. To je asi z mé strany v tuto chvíli k těm dotazům všechno.

Poslední dotaz, který bych měla, jestli hejtmani a kraje dostali nějaký plán, co tedy bude, a zároveň jak je v tom sněmovním tisku asistovaný návrat, dobrovolný návrat, tak prakticky my se pouze dozvídáme, že nějaký bude, že bude úhrada některých nákladů spojených s návratem. Tak zároveň by mě zajímalo, protože jsme tady před chvílí schvalovali konsolidační daňový balíček, proč nepožadujeme tyto finanční prostředky v rámci Evropské unie, proč to má jít ze státního rozpočtu, nebo jestli o to třeba popřípadě budete žádat, a zároveň kdy budeme znát ty konkrétní podmínky, protože to v tom zákoně není, tam je to pouze obecně, že bude asistovaný dobrovolný návrat a že bude úhrada některých nákladů spojených s návratem.

Takže já jsem si dovolila, pane ministře, tyto otázky, a budu velmi ráda za vaše odpovědi. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a mám sice do rozpravy přihlášeného pana poslance, říkám to, protože z místa, ale pan ministr chce reagovat, tak proběhla gentlemanská dohoda. Pan poslanec Jiří Mašek. Prosím.

 

Poslanec Jiří Mašek: Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, děkuju, pane ministře, vy to asi potom vezmete v uvozovkách jedním vrzem.

Takže k té dočasné ochraně jako takové a k jejímu prodloužení do března 2025 jistě není co namítat a je potřeba to udělat, váže (se) to na Evropu a na rozhodnutí nad úrovní České republiky. Jsou tam body, pane ministře, které určitě budeme diskutovat, věřím, že se dostanou i do výborů, jako je školství. Tam nejsem odborníkem, nicméně jsem tam četl otázku úpravy nějakých plánů výukových, možnosti umisťování těch žáků do tříd, pokud to nebude kapacitně možné, tak do toho budou vstupovat zřizovatelé, budou jim hledat místa a podobně. Tam bych jenom chtěl říct, že tady bych se inspiroval trošku už třeba Dánskem, které zavádí povinnou předškolní výchovu nebo výuku českého nebo dánského jazyka, v našem případě českého jazyka. Bylo by dobré, aby se to tam dostalo také, aby to nebyly jenom věci o umisťování, ale byly to třeba i věci praktické tak, aby ty děti se začlenily do kolektivu, ve kterém se dorozumí, a podobně. Totéž určitě se bude diskutovat o ubytování, registracích a jiných věcech.

Ale zaujala mě tam ta návratová politika, aktivní návratová politika a její aktivní podpora. Tady opravdu je třeba už začít zvažovat, a to není nic proputinovského, proboha, kam ta návratová politika bude směrovat? My bychom měli už opravdu, pokud ji budeme podporovat, dobrovolný návrat, tak bychom si měli být vědomi, že podporujeme dobrovolný návrat těm lidem tam, kde jim bude bezpečno, a proto je tady asi i ta úvaha, jestli do budoucna se nedívat na to, koho zase přijímáme sem a jestli sem budeme úplně stejně za stejných podmínek přijímat lidi z oblastí tam, kde je bezpečno. Opět se obrátím na to Dánsko, které je někde před námi, použiju Sýrii, a oni už mají a pracují s tím, že v Sýrii jsou tři bezpečné oblasti, odkud oni už azylanty neberou a naopak jim tam umožňují návraty, anebo je k těm návratům dokonce začínají nutit. Takže nekoukejme na to úplně jednostranně a bude to určitě k diskusi.

Potom, pane ministře, jsem vás chtěl oslovit, skutečně v některých oblastech zvažujeme aktivní pozměňovací návrhy a já bych vás tady chtěl velmi poprosit, jestli byste umožnil vašemu úřednickému aparátu v tomto duchu s námi spolupracovat, pokud vás včas vyzveme a požádáme o některé odborníky, abychom k tomu měli dostatečné zázemí.

Takže to je z mého pohledu jen takový úvod, proto také jsme na dotaz zpravodaje tohoto tisku, pana kolegy Exnera, po určité poradě vlastně dospěli k tomu, že budeme proti případnému návrhu zkracování lhůt, protože tam vidíme prostor pro to, abychom připravili pozměňovací návrhy. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP