(9.50 hodin)
(pokračuje Pavel Růžička)

Další věc je inflační doložka, je to věc, která se u těchto projektů objevuje úplně poprvé. Chtěl bych se zeptat: byl ten projekt BVP dělán společně se Slovenskou republikou, tak bych se chtěl zeptat, jestli i takovouto obdobnou inflační doložku, jestli o tom paní ministryni ví a může to tady říct, mají Slováci. Na tento projekt se spěchalo, aby nám Švédové garantovali cenu, a chtěl bych se tedy zeptat, jaká je ta konečná cena, i když by se tam započítávala inflační doložka, jestli třeba u té inflační doložky, když bude inflace třeba 8 %, jestli ta částka tam nemůže vylézt o dalších třeba 10, 20 miliard navíc.

Já jsem se pokusil to zkrátit, říct opravdu věcně, jsou to věci, které mě a mé kolegy dlouhodobě zajímají, a myslím si, že když už vlastně tato zakázka je podepsána, takže se tady o tom můžeme veřejně bavit. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Paní ministryně se hlásí do rozpravy. Prosím, máte slovo.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Děkuji, paní předsedkyně, děkuji panu poslanci Růžičkovi za jeho interpelaci. Začnu nejprve vyvrácením té informace, že jsme postupovali stejně, podle stejného paragrafu jako pan bývalý ministr Metnar. I on tady kýve, že nic takového není pravda. Ten paragraf byla kombinace § 191 odst. 2 vláda-vláda a § 29s, ochrana podstatných bezpečnostních zájmů. Jednalo se o dvoustrannou smlouvu a ta dvoustranná smlouva je čistě vláda-vláda a trojstranná smlouva je kombinací.

Ověření ceny. Vydržte, tam jsem vám odpovídala už v té interpelaci, je to třicítka. Bude přiměřenost ceny plnění přezkoumána znaleckým posudkem? Pokud ano, kdo ji bude zpracovávat? Takže já to tady přečtu: "Vzhledem ke skutečnosti, že veřejná zakázka je realizována zadáním jednomu předem vybranému dodavateli, bylo nezbytné před podpisem smlouvy provést posouzení ceny v souladu s ustanovením § 12 odst. 4 a 5 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, v platném znění. Z uvedeného důvodu byla dne 26. října 2022 vyhlášena veřejná zakázka malého rozsahu na služby s názvem Znalecký posudek ke stanovení obvyklé ceny pro zakázku pásové bojové vozidlo pěchoty a jeho modifikace, nákup, zadávaná v takzvané otevřené výzvě mimo režim zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění. Zadavatel předmětné výběrové řízení na veřejnou zakázku svým rozhodnutím zrušil dne 15. listopadu 2022, neboť ve lhůtě pro podání nabídek nebyla přijata žádná nabídka" - to je, do výběrového řízení se nepřihlásil žádný účastník. I to se běžně na našem rezortu dělo. Opět vidím souhlasné pokyvování pana bývalého ministra. Bohužel, znalců v téhle oblasti v České republice mnoho není.

Vzhledem ke shora uvedenému nerealizování veřejné zakázky rozhodl zadavatel, vrchní ředitel sekce vyzbrojování a akvizic Ministerstva obrany, o určení expertní komise k posouzení ceny v čase a místě obvyklé v nabídce Švédského království, veřejné zakázky s názvem Pásové bojové vozidlo pěchoty a jeho modifikace, nákup. Rezortní expertní komisi určil svým rozhodnutím dne 1. února 2023. Zpráva expertní komise ze dne 4. května 2023 konstatovala, že po vyhodnocení a odsouhlasení všech dílčích závěrů shledává, že nabídka dodavatele odpovídá požadavkům rezortu Ministerstva obrany na pořízení bojových vozidel pěchoty a nabídkovou cenu lze považovat za cenu odpovídající dikci § 12 odst. 4 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a rovněž akceptovatelnou ve vztahu k plánovaným finančním prostředkům na projekt.

K posouzení nabídkové ceny byla švédskou vládní agenturou FMV dne 26. dubna 2023 zpracována auditní zpráva. V této auditní zprávě agentury FMV, která je švédskou vládou zmocněna k provádění auditních zkoumání k prověření podmínek některých kontraktů, se potvrzuje českému Ministerstvu obrany, že hodinové sazby kalkulované v nabídce, režijní náklady na práci, materiál a výrobu, záruky a ocenění rizik jsou v souladu s jinými obchodními případy, a v některých položkách jde dokonce o ceny výhodnější. Nabídková cena je podle auditní zprávy FMV cenou spravedlivou.

Mimochodem, teď jsme vlastně dokonce třikrát měli na kolegiu nákup munice do shoradů a tam jsme museli postupovat stejným způsobem. A myslím si, že dokonce i ta původní zakázka na ty shorady, tam byla uplatněna tahleta možnost, protože opravdu těch znalců mnoho není, byť bychom byli rádi, kdyby byli. A už pan bývalý ministr - a já jsem to dokončila - jsme začali projednávat i s Univerzitou obrany, aby Univerzita obrany byla schopná v těchto případech nahradit ten znalecký posudek svými experty a aby vlastně i na Univerzitě obrany tito budoucí experti měli patřičné kurzy.

Inflační doložka, ta není výjimkou, že by teď se poprvé uplatňovala inflační doložka s Izraelem, s Francouzi - naprosto běžná záležitost i v rámci vrtulníků při nákupu G-to-G za vaší vlády, inflační doložka samozřejmě je součástí, takže není to nic nestandardního, je to běžný způsob, a předpokládám, že inflační doložku, možná jinak postavenou, než ji tam máme my, ale mají i Slováci.

Vydržte mi chvíli, musím najít další dotazy pana kolegy. Kolik budeme potřebovat finančních prostředků na životní cyklus? No, životní cyklus se počítá na třicet let a tady opravdu, pane poslanče Růžičko, prostřednictvím paní předsedkyně, v tuto chvíli nikdo pořádně neví tu cenu. Je velmi těžké ji predikovat, ale za těch třicet let to, předpokládáme, bude něco kolem 100 miliard korun. To prostě je odhad mých kolegů. Ohledně životního cyklu, tam je velmi obtížné - a vy jste to řekl sám - ten životní cyklus vyjednávat dopředu. My jsme na to vyjednávání nákupu bojových vozidel pěchoty měli vlastně necelý rok. Takže třeba když jsem koukala do historie, jak dlouho se vyjednával životní cyklus na americké vrtulníky Viper a Venom, které nyní dostáváme, životní cyklus na tyto vrtulníky se za pana Metnara vyjednával necelé tři roky a za mě rok a půl, takže vlastně po více než čtyřech letech se nám konečně podařilo vyjednat životní cyklus. A není to vůbec výčitka vůči mému předchůdci, protože prostě ta jednání o životním cyklu vždycky jsou složitá. Ale nám se alespoň u těch vrtulníků v rámci toho životního cyklu podařilo začlenit český průmysl, takže si myslím, že tohle se povedlo a je to fajn.

Co se týče ověření ceny, jak jsem říkala, tam se znalec nepřihlásil, musela se tedy zrušit zakázka na znalce, existuje expertní posouzení expertní komise rezortu a audit ceny FMV. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP