(20.50 hodin)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já také děkuji pěkně. Opět se táži, zda ještě někdo se chce přihlásit do podrobné rozpravy? Není tomu tak, podrobnou rozpravu končím.
Pro pořádek, pane ministře, zájem o závěrečné slovo? Není tomu tak, ani u paní zpravodajky.
Jelikož nezazněl další hlasovatelný návrh, končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji panu ministrovi i paní zpravodajce a končím tím i tento bod.
A přistoupíme k bodu následujícímu. Jde o bod číslo
7.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb.,
o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně
souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 187/2006 Sb.,
o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 489/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede pan místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Prosím, ujměte se slova.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, potřetí dobrý večer a doufám, že už dneska z mé strany naposledy. Já si dovolím tedy přednést ještě stručné doplnění informací k tomuto sněmovnímu tisku 489, tedy novela zákona o státní sociální podpoře a některých dalších ještě souvisejících zákonů, jako je zákon o Úřadu práce či zákon o nemocenském pojištění. Tento návrh zákona dělá některé klíčové úpravy, ať už jde například o zvýšení rodičovské pro rodiče od 1. ledna v příštím roce o 50 000 korun, ale zároveň také ještě v rámci tohoto sněmovního tisku se i v rámci druhých čtení věnujeme tomu, abychom dokázali mít i v roce 2024 efektivní podporu pro lidi, kteří spadají do zranitelných domácností, kde je potřeba, abychom ten systém, který jsme nastavili v roce 2022, 2023, který opravdu široce podporuje domácnosti, které řeší vyšší ceny energií, případně narůstající ceny nájmu, abychom v rámci příspěvku na bydlení tu širokou míru podpory dokázali udržet i v příštím roce. To znamená, pozměňovacími návrhy, které byly po jednání sociálního výboru představeny, bude docházet k proklamaci výše normativních nákladů na bydlení, částek, které se započítávají za pevná paliva a nákladů srovnatelných s nájemným, platných jak pro rok 2023, tak i pro rok 2024.
Zároveň si tady také otvíráme určitý prostor pro to, abychom mohli v budoucnu - pokud ta jednání úspěšně dopadnou a budeme vědět, že veškeré úskalí máme dobře vydiskutována - tak si otvíráme tímto zákonem a úpravou v pozměňovacím návrhu možnost jednat o tom, že by i držitel poštovní licence, v tomto případě tedy Česká pošta, mohla v určitých oblastech býti partnerem i pro Úřad práce, a tímto bychom dokázali případně rozšířit řekněme pobočkovou síť, aby pro klienty, kteří nejsou třeba v režimu on-line a potřebují ještě třeba přímo podání, aby toto mohlo být uskutečněno prostřednictvím České pošty. Jak jsem říkal na sociálním výboru, ale nepředpokládám, že by pracovníci České pošty dělali sociální poradenství, ale aby to opravdu sloužilo k tomu, že tam, kde je problém s podáním on-line, aby tato možnost byla rozšířena právě prostřednictvím této pobočkové sítě, podobně jako jsme to udělali u mimořádného 5000korunového příspěvku na dítě v srpnu loňského roku.
Dále tady také uděláme nebo realizujeme úpravu určitého prolomení bankovního tajemství tam, kde je žadatel dávky v hmotné nouzi, abychom si byli schopni ověřit to, že nejenom že nám přinese jeden výpis z účtu, kde nám deklaruje, že nemá finanční prostředky, ale abychom toto si byli schopni také i ověřit u dalších členů domácnosti nebo případně u té stejné osoby, pokud by měla případně vícero účtů.
Takže jsou to kroky, které vedou jednak k tomu úvodnímu, co jsem říkal tady na začátku, to jest vyšší podpora rodičů na rodičovské dovolené, ale jsou to potom další návrhy, které vedou také k tomu, abychom udělali ještě i úpravu, která se týká větší efektivity našeho sociálního systému a zároveň případně i rozšíření toho klientského prostoru v případech, které jsem tady zmiňoval.
Já tady výjimečně přistupuji k tomu, že jako ministr práce a sociálních věcí v tento okamžik ve druhém čtení přímo podám dva pozměňovací návrhy, a tyto dva pozměňovací návrhy jsou vedeny tím, že jsem měl před deseti dny jednání s paní ukrajinskou ministryní a jednali jsme o tom, jakým způsobem zabezpečit to, o čem jsme tady mluvili už v průběhu letošního roku, kdy jsme schvalovali lex Ukrajina V, a to znamená, abychom byli schopni u žadatelů o humanitární dávku z řad ukrajinských uprchlíků s dočasnou ochranou, abychom byli schopni opravdu efektivně také sledovat, zdali mají nějaké příjmy v rámci sociálního systému Ukrajiny či důchodového systému Ukrajiny. Dohodli jsme se na tom, že ukrajinská strana s námi v tomto začne spolupracovat. Nicméně identifikovali jsme ještě to, že potřebujeme si otevřít také úpravu v zákoně, tak abychom byli schopni vyhovět podmínkám GDPR, aby tito žadatelé nám na základě úpravy zákona také mohli vyslovit souhlas s tím, že tyto jejich údaje můžeme právě poskytnout ukrajinské straně, ukrajinskému ministerstvu, aby oni nám byli schopni následně předat informaci, kdo z těchto žadatelů o humanitární dávku pobírá nějaké podpory ze sociálního systému či důchodového systému Ukrajiny.
Takže proto výjimečně přistupuji k tomu - není to zvykem, jsem si toho vědom, ale opravdu to jednání s paní ministryní bylo před zhruba týdnem a půl, a proto dochází k přípravě, protože ještě potom probíhaly technické konzultace, jak jsme schopni to realizovat, jak zabezpečit to předání těch dat, aby to bylo bezpečné, a tak dále. Takže na základě toho vznikly na mém rezortu v průběhu minulého týdne tyto návrhy, tedy ten jeden, který tady teď obecně odůvodňuji. A také ten druhý se týká ještě úpravy, která se týká problematiky lex Ukrajina, která tady byla přijata v rámci lex Ukrajina IV a V, a to znamená úprava, která by vedla k tomu, abychom motivovali lidi, kteří by mohli přecházet z nouzového ubytování do ubytování v rámci standardních bytů, abychom tím podpořili více adaptaci a integraci těchto lidí, a tímto návrhem si otevřeme možnost, že by případně vláda svým nařízením mohla upravit ještě výši příspěvku pro lidi, kteří přejdou z tohoto typu ubytování.
Takže ještě tolik informace k těmto dvěma věcem, které vedou k tomu, abychom byli efektivnější, transparentnější, důslednější, pokud jde o zajištění adresné pomoci lidem, kteří přicházejí a mají dočasnou ochranu, a ty změny, které jsme udělali po 1. červenci, vidíme, že mají smysl, že vedly k tomu, že vícero lidí si našlo práci z řad ukrajinských uprchlíků, že ubývá nám každý měsíc počet lidí, kteří jsou v nouzovém ubytování, a právě tyto dva pozměňováky, které si tady dovoluji navrhnout, by nám toto měly také podpořit a zabezpečit.
Možná pro vás všechny ostatní kontextová informace k pondělku tohoto týdne - 117 000 držitelů dočasné ochrany pracuje na pracovním trhu a zhruba 88 % z nich pracuje ve vztazích, kdy je pracovněprávní vztah také zatížen odvodovou povinností. To znamená, náš odhad je, že tento počet lidí zhruba za 12 měsíců garantuje příjem do státního rozpočtu v objemu minimálně 18 miliard korun jenom na těch základních odvodech. Tolik jenom pro informaci, kdy se občas objevují informace o tom, zdali naše sociální podpora, kterou poskytujeme, má nějakou návratnost a jaký to má efekt pro stát, tak já říkám, že v této situaci, kdy zde dnes pracuje někde nejvyšší počet příchozích ukrajinských válečných uprchlíků, musíme toto vnímat. A já myslím, že je namístě, abychom jako politici uměli i tuto informaci sdělit do společnosti, že tito lidé tady pracují, odvádějí tady sociální i zdravotní pojištění, daně a zároveň pomáhají pracovat na pozicích, kde často bychom žádného domácího pracovníka nedokázali sehnat. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 489/1. A já nyní požádám, aby se slova ujala paní zpravodajka výboru pro sociální politiku, paní poslankyně Renata Oulehlová, aby nás informovala o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím. ***