Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(15.10 hodin)
Poslanec Jan Síla: Děkuji za slovo. Já bych chtěl jen odpovědět. Vy dobře víte, že tady to zvýšení důchodů bylo vyloženě o reakci na nebývalou od devadesátých let vysokou inflaci, to znamená zvýšení cen spotřebního koše důchodců. Čili to nelze hodnotit, že by to byla nějaká záslužná činnost. Jediné, co by se dalo hodnotit pozitivně, je to, že skutečně ti důchodci měli - jedna z nejlepších skupin sociálních - jaksi kompenzovanou tu inflaci. To je jedna stránka věci.
Ale já jsem se vás v té otázce chtěl zeptat, proč jste preferovali církve, valorizaci církví před valorizací důchodů? To bylo jaksi meritum mé otázky. Chtěl bych se ještě zeptat, víte náhodou, znáte to číslo, o kolik se zvedla valorizace církvím? Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za doplňující otázku a prostor na odpověď pro pana premiéra. Prosím.
Předseda vlády ČR Petr Fiala: My jsme skutečně nikoho nepreferovali a určitě ne církve, do toho jsme nezasahovali. Číslo určitě je dohledatelné, v hlavě ho nemám. Ale valorizace církví nebo valorizace restitucí církevních se žádným způsobem nezměnily, na rozdíl od důchodů, k té opravdu došlo, k významné valorizaci kompenzující inflaci. Jsem rád, že oceňujete nebo připomínáte to, že důchodci jsou právě tou sociální skupinou jedinou, které ty valorizace umožnily vyrovnávat inflaci a další náklady, které měli.
Já jsem taky žádné zásluhy nikomu nepřičítal, jen jsem říkal, že za naší vlády došlo k tomu navýšení a došlo k těm valorizacím, řádným i mimořádným. Poukázal jsem na ty finanční prostředky, které to má jako nové nároky na státní rozpočet. A samozřejmě úkolem vlády, ne úplně snadným, je tyto finanční prostředky najít, to už žádný zákon nezajistí, to musíme zajistit my naplnění toho zákona, a to jsme také udělali.
Pokud jde o církve, tak jenom velmi krátce, protože to skutečně nebyla věc, kterou bychom se zabývali, ta byla rozhodnuta dávno v minulosti, celá ta otázka církevních restitucí není jenom otázka odškodnění a restitucí, ale když se na to podíváte do detailů, tak je to dlouhodobé řešení finančních vztahů mezi státem a církvemi, kdy postupně dochází k tomu, že stát přestává financovat činnost jednotlivých církví a církve se staví i z hlediska finančního samy na svoje nohy. Do tohoto jsme nijak nezasahovaly a za mě musím říct, že je dobře, že ta věc byla jednou provždy vyřešena a vyjasněna (Předsedající: Čas, pane premiére.) a je správné, aby ta pravidla, která byla nastavena, zůstala platit.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. A další dostane slovo pan poslanec Rozvoral, aby přednesl ústní interpelaci na předsedu vlády. Připraví se pan poslanec Feranec. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Radek Rozvoral: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane premiére, vládní daňový balíček zasáhne všechny občany České republiky a neskutečně jim zdraží jejich životy, včetně nákladů na bydlení. Vaše návrhy obsažené v daňovém balíčku jsou silně cílené na peněženky občanů, neboť zavedením dvou sazeb DPH lze očekávat další zdražování základních potravin, komodit a výrobků a výrazně vzrostou také ceny za služby. Na pracující občany chystáte zavést další odvody, znovuzavedení nemocenského pojištění zaměstnanců ve výši 0,6 %, pracujícím rodičům vychovávajících děti chcete omezit slevy na dani na partnera, zrušit školkovné, živnostníkům navýšit odvody, firmám zvýšit daně, a tak bych mohl dlouze pokračovat. Zakončím to tím, že se občanům zvednou i náklady na bydlení, a to v souvislosti s navýšením daně z nemovitosti až na 1,8násobek a zvýšením DPH nově ve 21% sazbě topné dřevo, štěpku a dřevěné brikety.
Z toho vyplývá i moje otázka: Proč vláda zdražuje slušným a pracujícím občanům, rodinám s dětmi a tělesně postiženým občanům bydlení? Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a slovo pro pana premiéra na odpověď. Prosím.
Předseda vlády ČR Petr Fiala: Nejprve si řekněme, proč jsme vlastně přistoupili k ozdravnému balíčku. To není proto, že bychom neměli jiná témata k řešení a nebo protože nás to jen tak napadlo. My dobře víme, že to není populární a že jsou to opatření, která žádný momentální potlesk nevyvolají. Ale museli jsme to udělat. Udělali jsme to i proto, abychom dali do pořádku státní finance a abychom napravili to, co se tady v předcházejícím období dělo a nedařilo. Tempo zadlužování České republiky je hrozivé, a kdybychom nedokázali šlápnout na brzdu, tak by se ta situace během několika let vymkla z ruky a odnesli bychom to nejenom my, ale odnesly by to hlavně naše děti a vnuci, a to nikdo rozumný a zodpovědný nemůže dopustit.
V roce 2020 byl deficit vládních výdajů 5,8 % HDP, o rok později 5,1 % HDP a naším cílem je toto výrazně snížit. Už se nám to povedlo trošku, ale jsme teprve v půlce cesty a musíme v tom pokračovat. Kdybychom žádná opatření nedělali, kdyby tu žádný ozdravný konsolidační balíček nebyl, tak by schodek rozpočtu byl v příštím roce o 94 miliard korun vyšší a v roce 2025 by byl o 148 miliard vyšší, než bude, a to jakýkoliv deficit, a to je prostě něco, co samo o sobě vysvětluje, proč bylo potřeba to udělat.
Významnou většinu tohoto snížení, většinu tohoto snížení, to znovu opakuji, zajistí úspory stávajících výdajů. Rozhodli jsme se omezit neinvestiční dotace na příští rok, to přinese 46 miliard korun, celkem 54 miliard korun, také jsme začali systematicky omezovat provozní a mzdové výdaje státu, už jsem tady o tom mluvil, to předpokládané snížení, zmiňoval jsem tady procenta, tak teď mohu říct odhad i v korunách - bude přes 20 miliard korun. A tyto úspory se projevují už v návrhu státního rozpočtu na rok 2024, kde většina rezortů také snižuje svoje výdaje. Tedy stát šetří především na sobě. A jsme také první vládou po deseti letech, která má odvahu přijít s důchodovou reformou a se změnami, které udrží nebo zajistí udržitelnost důchodového systému a jeho financovatelnost.
Pokud jde o DPH, které jste tu zmínil, tak já jenom ještě připomenu, že součástí toho ozdravného konsolidačního balíčku je také zjednodušení, pročištění našeho komplikovaného daňového systému, kde rušíme 22 daňových výjimek, což se projeví tím, že se významně zkrátí daňové přiznání u té DPH. Tak daň z přidané hodnoty bude mít nově dvě sazby místo současných tří, to je taky zjednodušení a zpřehlednění. Více zdaníme především alkohol, tabák, položky, které zatěžují naše zdravotnictví a vytvářejí dlouhodobé náklady. Zlevníme důležité položky, bez kterých se nikdo neobejde, a to jsou potraviny, bydlení nebo zdravotnické pomůcky. A u těch potravin opakovaně - i na mém posledním jednání s řetězci - bylo jasně řečeno, že se to tříprocentní snížení daně promítne do cen potravin pozitivně a že ceny potravin se sníží. Přestože tedy dojde u některých daní k navýšení, tak u jiných zase dojde k tomu, že ten celkový efekt na občany a zaměstnance bude co nejnižší. Dbali jsme na to, abychom neohrozili žádnou sociální skupinu, a hodně jsme přihlíželi k tomu, abychom se nějakým způsobem nedopustili toho, že bychom existenčně ohrozili zvláště ty nejslabší zranitelné skupiny. Proto jsme třeba snížili DPH u potravin a nebo třeba na zdravotnické pomůcky, proto jsme také zvýšili minimální výši garantovaného důchodu a děláme tam tato opatření, aby ti, kteří jsou zranitelní, skutečně byli ochráněni. ***