Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(10.20 hodin)
(pokračuje Roman Kubíček)

Jednotliví členové vlády a vedoucí ostatních ústředních správních orgánů byli až doposud povinni zasílat podklady pro tvorbu plánu vytváření a udržování státních hmotných rezerv k zajištění bezpečnosti České republiky pouze na základě usnesení vlády. Zákonný základ takové povinnosti tedy zatím v českém právním řádu chybí.

Podstatnou změnu obsaženou v předloženém návrhu zákona představuje i zavedení možnosti rezervovat některé položky státních hmotných rezerv. Smyslem navržených změn je, aby se neopakovala situace z počátku pandemie onemocnění covid-19, kdy byl v České republice nedostatek některých věcných prostředků, které byly ovšem ke zvládnutí krize stěžejní.

Průběh krizové situace vyvolané onemocněním covid-19 způsobeným novým koronavirem SARS-CoV-2 odhalil nedostatky v zásobování věcnými prostředky určenými k řešení krizových stavů a tím související oblasti krizového plánování předběžného zajištění nutných zásob. Zejména se ukázalo, že globální krizová situace může vést k narušení fungování zásobovacích řetězců založených na výrobě mimo Evropskou unii a v některých případech dokonce k narušení pohybu zboží v rámci vnitřního trhu Evropské unie. Pro zajištění materiálních předpokladů řešení takových krizových situací je nezbytné zajistit účelné podmínky precizního plánování s cílem vytvořit a udržovat strategické komodity nutné ke zvládnutí krize.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já se omlouvám, pane poslanče. Poprosím o ztišení na pravé části sálu. Děkuji. Prosím.

 

Poslanec Roman Kubíček: Tato zkušenost je potvrzována i v probíhající krizi v souvislosti s agresí Ruska vůči Ukrajině. Na základě vyhodnocení praktických zkušeností se ukázalo, že současná právní úprava je nedostatečná, nepružná a dostatečně nereflektuje aktuální rizika. Situace, kdy vláda České republiky, která rozhoduje o bezpečnostních otázkách České republiky, volí strategie k zajištění bezpečnosti státu či ochraně veřejného zdraví a podle zákona o hospodářských opatřeních pro krizové stavy má rozhodovat o použití státních hmotných rezerv či opatření systému hospodářské mobilizace, ale přitom nemá zákonem stanovenou povinnost projednávat stav státních hmotných rezerv, není optimální.

Poslední měsíce, kdy Česká republika čelí krizi v souvislosti s ruskou agresí na Ukrajině, ale současně ještě stále musí řešit zdravotní a jiné důsledky související s vývodem onemocnění covid-19, ukázaly, že zapojení vlády i do tohoto procesu je klíčovým předpokladem pro zvládání obdobných situací, neboť vláda musí být informována o stavu státních hmotných rezerv, a tedy musí o nich aktivně jednat a plán na zásobování strategickými komoditami schvalovat. Jedině tak může následně efektivně a správně rozhodovat o jejich použití.

Až doposud byli jednotliví členové vlády a vedoucí ostatních ústředních správních orgánů vázaní povinností zasílat podklady pro vytváření státních hmotných rezerv pouze na základě usnesení vlády. Zákonný podklad pro výkon takovéto povinnosti však prozatím v českém právním řádu chybí. V systému přípravy na krizové stavy zakotveném v zákoně o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a krizovém zákoně absentuje také flexibilnější propojení jednotlivých institutů, které jsou za účelem nastavení systému pro zvládání krizových situací vytvářeny. Systém přípravy tedy vyžaduje doplnění horizontálních vazeb systému plánování a přípravy tak, aby relevantní právní úprava vytvářela ucelený systém, který bude flexibilně a komplexně připravovat Českou republiku na řešení krizových stavů. Takový systém by měl být průběžně aktualizován, aby odpovídal aktuálním výzvám a potřebám.

Stávající právní úprava nicméně neposkytuje nástroj pro zajištění pravidelné revize a schvalování plánu nezbytných dodávek a plánu hospodářské mobilizace, to znamená pro přípravu stavu státu na ohrožení státu a válečný stav ze strany vlády. Aktuálnost a úplnost těchto plánů je přitom nezbytnou podmínkou jejího řádného fungování a efektivity při řešení nouzových stavů. Navrhuje se proto výslovně upravit v zákoně novou působnost vlády, na jejímž základě by se do budoucna schvaloval plán vytváření a udržování státních hmotných rezerv k zajištění bezpečnosti České republiky, a to ve dvouletém cyklu na základě podkladů ústředních správních orgánů, což umožní včasnou přípravu na hrozící krize. Zapojení vlády zajistí, aby vytvářené plány na zásobování strategickými komoditami byly správně vzájemně propojeny a věcně na sebe navazovaly.

Dále se navrhuje, aby vláda mohla ve specifických případech také nařizovat využití přijatých hospodářských opatření pro stav ohrožení státu i v nouzovém stavu. Aktuálně v krizovém zákoně taková kompetence absentuje. Novelou krizového zákona by tedy vláda mohla v době trvání nouzového stavu nařídit vedle již stávajících pravomocí například nařízení povinného hlášení přechodné změny pobytu osob, přijmutí opatření k ochraně státních hranic, nasazení vojáků v činné službě a jednotek požární ochrany k provádění krizových opatření, využití přijatých hospodářských opatření v souvislosti s přípravou na stav ohrožení státu. Tímhle u vlády dojde k nastolení potřebné flexibility.

Návrh vlády reagující na zkušenost pandemie covid-19 je tedy správnou cestou. Právní úprava obsažená v zákoně o působnosti Správy státních hmotných rezerv již neodpovídá aktuální potřebě nastavit co nejefektivnější postupy správy při hospodaření se státními hmotnými rezervami, neodpovídá novým trendům při pořizování a nakládání se státními hmotnými rezervami. Cílem je tyto nedostatky odstranit a v tomto směru stávající zákon potřebné působnosti správy doplnit. Návrhem zákona je zejména vytváření možnosti zajištění státních hmotných rezerv formou jejich smluvní rezervace, při které dojde k převodu vlastnického práva k rezervované věci nebo zvířeti na stát až v okamžiku vzniku potřeby tyto státní hmotné rezervy použít, avšak po dobu jejich pořízení na základě smlouvy se na ně hledí jako na majetek České republiky s příslušností hospodařit pro správu.

Za hnutí ANO máme kladné stanovisko, nebyly přednesené žádné pozměňovací návrhy a já doporučuji schválit tento návrh zákona v odpovídajícím znění. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, pane poslanče, a ptám se, zda ještě někdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě? Není-li tomu tak, obecnou rozpravu končím. Táži se pro pořádek - zájem o závěrečná slova u pana ministra, pana zpravodaje? Není.

My tedy můžeme přistoupit k rozpravě podrobné, kterou zahajuji. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Táži se, zda je zájem vystoupit v podrobné rozpravě k tomuto tisku? Není tomu tak. Podrobnou rozpravu tedy končím.

Opět pro pořádek - nepředpokládám zájem o závěrečná slova? (Není zájem.)

Končím druhé čtení tohoto návrhu a končím tím i tento bod. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji.

 

A přistupujeme k bodu číslo

 

6.
Vládní návrh zákona o řízeních souvisejících
s hlubinným úložištěm radioaktivního odpadu
/sněmovní tisk 367/ - druhé čtení

Z pověření vlády nyní předložený návrh zákona uvede pan ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení kolegové z vlády, dovolte mi, abych před druhým čtením krátce uvedl vládní návrh zákona o řízeních souvisejících s hlubinným úložištěm radioaktivního odpadu, který jsem zevrubně představil již v prvním čtení v květnu tohoto roku.

Na úvod bych rád zopakoval, že si já i vláda uvědomujeme vysokou citlivost této problematiky, zejména vůči dotčeným obcím, jejich vedení v čele se starosty a veřejnosti z potencionálních lokalit. Prioritou je tedy nejen nalezení nejvíce bezpečného řešení pro likvidaci vysokoaktivního odpadu, to znamená hlubinné úložiště v té nejvhodnější lokalitě, ale i to, abychom se poučili z chyb, pokusili se posílit vzájemnou důvěru a akceptaci a především, což pokládám za obzvláště důležité, aby všichni dotčení měli právo uplatnit svůj hlas a aby všechny relevantní argumenty a zájmy byly pečlivě zváženy a zohledněny. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP