(10.10 hodin)
(pokračuje Pavel Růžička)

F-35 je podle základních výrobních dokumentů stíhací bombardér a také jako stíhací bombardér ho všichni kupují. Jeho hlavní odstrašující silou je takzvaná stand-off munice, což jsou střely s vlastním pohonem, odhazované na vzdálenost stovek kilometrů. Světe div se, žádnou takovou munici armáda s plánovaným nákupem F-35 nenakupuje. Tak jasné, že logicky nevyužije základní úderný prvek tohoto letounu, tak pan major by misi v Rusku, o které hovoří, bohužel nesplnil ani s touto F-35. Všechny země, které mají letoun F-35, už mají nebo nakupují těžkou munici stand-off v různých systémech. Česká republika, jak bývá zvykem, je naprostá výjimka, protože kupuje pouze lehký systém. Tím nezničíte most, ale maximálně tak náklaďák. A teď je otázka, jestli na toto potřebujeme opravdu F-35. Jsme opravdu jediní, kteří tuto těžkou munici nenakupují.

Náčelník generálního štábu neustále zdůrazňuje - pátá generace, pátá generace, pátá generace. "Letadla F-35 budeme mít v České republice připravena v pohotovosti v roce 2035." To je za dvanáct let a já se ptám, nebude za dvanáct let už technologie páté generace dávno překonána? Nebudou třeba už v provozu letadla sedmé generace nebo osmé generace? Maďarsko třeba pátou generaci úplně vypouští. Prostě dvanáct let od objednání do dodání tohoto letadla je naprostá hloupost.

Dovedete si představit, že si před dvanácti lety objednáte Superb, zaplatíte a za dvanáct let vám přijde? A v jaké podobě vám přijde? V té podobě, co jste si ho objednali za ty peníze? Anebo vám přijde už v modernizované verzi, ale samozřejmě s přirážkou nových technologií, které tam budou? Prostě je tady spousta a spousta nejasností. Jen pro objasnění, v roce 2070 bude letadlo F-35 koncepčně staré sedmdesát let, bude to sedmdesát let starý letoun. Nechápu, že gripen podle vojáků po dvaceti letech je vrak a F-35 bude po padesáti letech to nejlepší z nejlepších.

Jinak bych připomenul, že dříve či později na každou zbraň bude existovat protizbraň. To samé platí i o neviditelnosti tohoto letounu na radarech. Samozřejmě že za dvanáct let už můžou být radary, které tento letoun budou detekovat. Víte, máme celou řadu členských států NATO, kteří F-35 nevyužívají - Španělsko, Maďarsko, Turecko, Slovinsko, Francie, Bulharsko, další a další. Chce tím náčelník generálního štábu naznačit, že tyto státy jsou méněcenné v rámci NATO, pokud nevyužívají letadla páté generace? No, spíš bych řekl, že nemají ambici letět bombardovat Moskvu.

Jelikož armáda se na sítích stala obchodním zástupce Lockheed Martin, a to ještě před jakýmkoliv politickým rozhodnutím a jednáním k těmto letounům a ještě před podpisem vlády, bylo by férové si tady na půdě Sněmovny říct něco i o gripenech, když je armáda veřejně dehonestuje. Máme tady nabídku švédské strany. Švédská strana nabídla českému Ministerstvu obrany, na začátku července zaslala mu nabídku. Zahrnuje prodloužení pronájmu flotily letounů gripen, kterou v současné době provozují vzdušné síly, včetně modernizačních balíčků a integrace nových zbraní včetně Meteoru. Součástí je také nabídka na dvanáct letadel Gripen E. Pokud se Česká republika rozhodne pokračovat v systému Gripen, Švédsko dodrží svůj slib ohledně nákladů na přesun aktuálně pronajatých stíhaček Gripen do vlastnictví České republiky, a to bez dalších nákladů. Celkové náklady kompletního řešení gripenů jsou třetinové oproti nákladům na pořízení, provozu F-35.

Je tady spousta otázek na Ministerstvo obrany. Gripen je schopen sloužit do roku 2040. Je tedy nutné překotně nakupovat F-35, u kterých je nejistý termín dodání? Vezměte si například Polsko, tam se dodávky zpozdily. Slovensko - chráníme jim vzdušný prostor, protože Američané také nedodali F-šestnáctky, (ke) kterým se zavázali, že je dodají v termínu. Je tam zpoždění, já nevím kolik, už dva roky? Bulharsko stále čeká na F-šestnáctky a tyto letouny jsou již těmito státy zaplacené.

Je stíhací letectvo naší prioritou? Celou dobu minulého volebního období jsme říkali, že pro armádu je priorita a závazek vůči NATO těžká brigáda, a teď se nám tady vylouplo stíhací a bombardovací letectvo. Bude Česká republika schopna včas připravit veškerý personál a infrastrukturu, kterou bude provoz F-35 vyžadovat? To je taky obrovská otázka. Víme, jakým způsobem se u nás staví, víme, jakým způsobem jsou u nás dodávky. A to by chtělo taky, aby nám Ministerstvo obrany - a ne v nějakém režimu utajeném, ale veřejně - řeklo, jakým způsobem se to bude plánovat, jak se to bude řešit, kolik vůbec bude firem schopných - s prověrkou - to postavit a za jaké peníze. Známe skutečně náklady, reálné náklady na provoz F-35? Zkušenosti, které mají okolní státy, které F-35 využívají, se liší o desítky procent.

Jak to bude s vlastními základnami? Bude nám stačit jedna? Budeme potřebovat dvě? Všichni velice dobře víme, že F-35 má třikrát silnější motor než gripen. Jak to bude v Čáslavi? Jak se podíváme do očí lidem, kteří budou nad hranicí hlukových hodnot? Jak se to bude řešit? To budou další finanční náklady. A já mám informaci, že zatím to nikdo neřešil. A říct, že gripen má stejnou hladinu zvuku jako F-35, tak tam popíráte veškeré zásady fyziky.

Jak to bude s vlastním výcvikem pilotů? Bude se platit něco nad rámec Spojeným státům, ještě když nám budou cvičit piloty? Těch otázek je mnoho.

Pořizovací náklady na F-35: často uváděná cena F-35 A - 77 až 80 milionů amerických dolarů - je opravdu spekulativní. Z nedávného zveřejnění zprávy amerického úřadu pro vládní odpovědnost GAO - tady bych připomněl, že to je úřad, který předkládá Kongresu USA, bezpečnostním výborům a výboru pro obranu jednotlivé zprávy o stavu letectva - tenhle úřad vypovídá, že takovou částku neplatí ani americké letectvo, to je hlavní zákazník. S veškerým vývojem, infrastrukturou a existující logistikou platí zhruba 110 milionů dolarů z kus a v případě exportu je cena mnohem vyšší. Jedna z posledních zpráv z GAO uvádí, že vývozní jednotková cena prostřednictvím programu zahraničního vojenského prodeje FMS je 177 až 205 milionů amerických dolarů.

Podívejme se na Švýcarsko. Švýcarská jednotková cena za 36 kusů F-35 je nyní uváděna ve výši 179 milionů amerických dolarů, což je o 20 % víc než při podpisu smlouvy. A všichni víme, jakým způsobem naši vojáci plánují. Vždyť víme, u projektů, které probíhaly, nikdy nebyla dodržena cena, vždycky se tam dalo 20 až 30 procent navíc, protože nikdo to nebyl za tu cenu schopen vyrobit.

Průměrná cena za letoun podle GAO činila v roce 2022 161 milionů dolarů. Cenu letounu samozřejmě ovlivňuje řada faktorů, přesto se nabízí otázka, jak přesně vybavené letadlo přichází v úvahu pro Českou republiku, pokud vyjednavači deklarují, že cena za kus je 80 milionů, 80 milionů dolarů. Já tomu rozumím, může to být nějaké holátko, kde potom budeme ty systémy dále dokupovat. Takže proto říkám, že ta cena je zavádějící. Co bude potřeba dokoupit vzápětí? To by také bylo dobré, abychom věděli. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP