(1.10 hodin)
(pokračuje Kamal Farhan)
Jenom si dovolím tady ještě připomenout, co všechno tím způsobil, protože do ISINu se dneska hlásí jméno pacienta, datum narození, rodné číslo, pohlaví, státní občanství, číslo identifikačního dokladu. Dále se tam hlásí název vakcíny, která byla pacientovi aplikována, číslo šarže, datum expirace, datum provedení očkování, označení poskytovatele, který očkování provedl, kód zdravotní pojišťovny, údaj, zda se jedná o primovakcínu, nebo přeočkování a pořadí dané dávky, e-mailová adresa pacienta a telefonní číslo pacienta, pokud jej pacient poskytl při očkování. Jak tedy můžete všichni uznat, jde o kombinaci osobních údajů a zdravotních citlivých údajů, které je potřeba chránit a jejichž zneužití může jistě poměrně mít dalekosáhlé následky. Do loňského roku tu byla data, jak už jsem říkal, součástí systému eRecept. Tento systém je v zákoně o léčivech zakotven do nejmenšího detailu a je naprosto transparentní, co se s těmi údaji může a naopak nesmí činit. Je tam jasně psáno, že k těm údajům má přístup pacient skrze lékový záznam, je tam jasně napsáno, že data vidí lékaři a lékárníci, pokud pacient nezakázal jejich náhled do lékového záznamu. Je tam jasně napsáno, kdo další má do systému přístup, jinými slovy, že zákonem je přesně definována situace, kdy se tam mohou podívat hygienici, a že i takové orgány, jako je Policie České republiky, ministerstvo nebo ÚZIS, se do toho systému jako celku podívat nesmějí, nesmí se v tom hrabat a přístup mají jen k anonymizovaným výstupům, v případě policie k výstupům na základě příkazu soudu.
Hlavní přínos systému eReceptu, a tedy i modulu o očkování spočíval v tom, že zcela transparentně bylo legislativou na úrovni zákona zakotveno, co je ten systém zač, kdo jej spravuje a kdo do něj nahlíží. Měl také vyřešenu otázku napojení na kritické informační systémy státní správy a mohli jsme se spolehnout na robustnost jeho zabezpečení, nezávislém auditování jeho bezpečnosti. Naprosto zásadní však je, že pacient, občan České republiky, měl plně pod kontrolou svá data. Toto všechno ministr zdravotnictví zničil tím, že slíbil, že zastaralý systém ISIN legislativně zakotví, a nesplnil, toto všechno způsobil. Tedy modul eOčkování a systém eRecept má všechno, co systém ISIN - informační systém infekčních onemocnění - prostě nemá. A to není kritika za to, že to ISIN nemá, za to ministr zdravotnictví nemůže. Za co však může, je, že umožnil, že do tohoto zastaralého, legislativně nedostatečně ukotveného systému se nyní nalévají data, další zdravotnická data, citlivá data, osobní údaje, aniž by ten systém jakkoliv narovnal a zakotvil. Ale on to slíbil, a navíc, přestože to slíbil, se tak nestalo. Dodneška nepředložil legislativu, která informační systém infekčních onemocnění pozvedne na tuto úroveň.
Jak je patrné, ministr zdravotnictví rozbil fungující systém evidence očkování skrze modul eOčkování, který měl jasný přínos pro pacienty i lékaře, a místo toho usiloval o to, aby se informace posílaly do úplně jiného zdravotnického registru, který ale nesplňuje takový vysoký standard právních a technických zabezpečení. A možná to i tušil, že to tak úžasný systém není, a proto slíbil, že to narovná, ten vysoký standard a legislativní zakotvení, teprve pak, že evidenci očkování do toho vpustí. To se nestalo a je jedno, zdali to učinil vědomě, či nevědomě, ale prostě tady na této půdě Poslanecké sněmovny na podzim loňského roku slíbil, a aniž by zde pak řekl jediné slovo a praxe ukázala, že udělal opak toho, co slíbil. A co víc, z jeho strany na mou interpelaci, kterou jsem měl, přiznal, že ten informační systém infekčních nemocí fakt asi bude velký průšvih, protože to řeší Bezpečnostní informační služba. Bezpečnostní informační služba tento přehmat ministra zdravotnictví řeší, tedy s ním, bohužel. Nevím, jak si to mám vyložit, ale de facto zlikvidoval něco, co tady fungovalo, co bylo legislativně ukotveno, a v současné chvíli to tak není. Domnívám se, že zde máme kolosální bezpečnostní problém se zdravotnickými daty, anebo minimálně pouze ministr zdravotnictví nedodržel slib daný ve třetím čtení poměrně významné legislativy, což by si měli pamatovat všichni zákonodárci, až zase u další legislativy bude něco ministr zdravotnictví slibovat.
Já asi poprosím vás, paní předsedkyně, jestli bychom tento bod mohli zařadit jako poslední bod všech těchto bodů jako Nesplněný slib ministra Válka týkající se legislativního zakotvení ISINu. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Poslední bod myslíte po pevně zařazených bodech - takhle?
Poslanec Kamal Farhan: Přesně, jak jste řekla.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Dobře. Děkuji za upřesnění. Nyní tedy je přihlášen pan poslanec Radovan Vích a následuje pan poslanec Koten. Prosím, máte slovo.
Poslanec Radovan Vích: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, navrhuji předřadit projednání bodu 51, tedy sněmovního tisku číslo 8, jako bod číslo 10 dnešního pořadu nebo stávající schůze Poslanecké sněmovny. Jedná se o návrh poslanců Tomia Okamury, Radima Fialy, Jana Hrnčíře a dalších na vydání ústavního zákona o celostátním referendu a o změně Ústavy České republiky.
Ukazuje se jako velmi podstatné mít k dispozici instrument celostátního referenda. Tři významná témata by si zasloužila být otázkou v celostátním referendu. Je to jednak členství v Evropské unii, zachování české koruny, pokud by se uvažovalo o přijetí eura, a ještě důležité otázky ohledně migrace.
Těch pár nejšílenějších nápadů Evropské unie z poslední doby opravdu stojí za bližší pozornost, například od roku 2035 zakázat výrobu automobilů se spalovacími motory, zavedení Euro 7 od roku 2025 nebo roku 2027, po kterých nutně skončí výroba Škody Fabie a dalších typů vozidel, emisní povolenky od roku 2027 i na vytápění v domech a bytech, emisní povolenky od roku 2027 na osobní dopravu. Podotýkám, že tohle se povedlo úspěšnému předsednictví vlády Petra Fialy v Evropské unii. Hůř už to asi opravdu nešlo, jinak by to jistě vyjednali. Vcelku nám to říká, že je to šikana těch, co by chtěli jezdit vlastním vozem. Buď na něj nebudou mít, ceny elektromobilů jsou zkrátka příliš vysoké pro účely masového zavedení jako náhrady současných automobilů, anebo nikam daleko neujedou, a navíc budou stále řešit problémy s nabíjením, nehledě na absolutní rozházení naší energetické soustavy, protože všichni najednou budou všude nabíjet.
Ohledně vytápění bydlení jsou emisní povolenky jasným poškozením států, kde je potřeba intenzivně vytápět. Jižním státům to může být vcelku jedno, ale České republice, Slovensku, Polsku, Rakousku, Německu by to být jedno nemělo. Minimálně tyto státy potřebují pořádné vytápění v domovech i firmách v zimním období. Jak to dopadlo letos, kdy se teploty vytápění snižovaly, jsme viděli. Spousta nemocných občanů, léků byl zásadní nedostatek a ministr zdravotnictví Válek se lidem vysmíval a doporučoval obvolat třeba sto lékáren.
Hlavní problémy ale vznikají hlavně na straně Evropské unie a v tom, co všechno se zde má kvůli členství v Evropské unii měnit nebo nedělat. Jsme nuceni přestávat topit pevnými palivy, dokonce kompenzační balíček zvyšuje DPH na pevná paliva, nemáme jezdit auty na benzin nebo naftu, protože to není dostatečně eko-bio, ale auta jezdící na elektřinu jsou přitom velice drahá. Nedají se stejně rychle nabít, jako trvá natankování benzinových nebo naftových dopravních prostředků, neexistuje hlavně dost elektrické energie pro plnou náhradu těchto vozidel, a ještě k tomu, když začnou hořet, je skoro nemožné je uhasit. To vše nám přináší Evropská unie. Proto by referendum o setrvání v Evropské unii mělo podle mého názoru velký význam. ***