(21.40 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)

Prostě a jednoduše, to jádro se špatně buduje, a pokud je ta akcionářská struktura tak, jako je dnes, protože stát chce energetickou bezpečnost, to znamená nějakou stabilitu energetickou, minoritní akcionáři nebo komerční akcionáři pochopitelně chtějí zhodnocování jejich podílů, jejich akcií, což se ne vždy potkává. Takže rozumím tomu, že vláda přistoupila k tomu, že bude společnost ČEZ řešit.

Nemůžu nezmínit to, že to děláme jako hlemýždě, protože pan premiér Fiala už 30. 7., ne, pardon, v červenci 2023, nevím přesně, kdy to bylo, někdy v polovině, 22, už je večer, v červenci 22 prohlásil, že do poloviny roku 2023 bude hotov model restrukturalizace společnosti ČEZ. My jsme to kritizovali, protože se nám to zdálo poměrně dlouhá doba. Tím spíš, když francouzská vláda s podobným problémem v rámci EDF byla daleko rychlejší, a to tam, bych řekl, mají větší problém, protože těch jaderek tam mají 57, logicky je to daleko větší společnost. Ale moc jsme to zas nekritizovali, protože si uvědomujeme, že v tom českém prostředí to vůbec není jednoduchá věc. A řekli jsme dobrá, 30. 6. přijde ta bomba, kdy nám buď pan premiér Fiala nebo někdo z hospodářských ministrů představí, jak se s tím ČEZem dále bude pracovat. A variant bylo více, buď rozdělení ČEZu, my jsme předávali různé varianty rozdělení společnosti ČEZ, nebo výkup akcií, to znamená, to je ta francouzská cesta, možná ještě s nějakou prémií pro minoritní akcionáře. No, a dneska máme konec srpna a na stole není vůbec nic. Žádný model, žádná restrukturalizace, manažersky se to nezvládlo. To si nalijme čistého vína. S jedinou výjimkou, a to je to, že se tady předložil tento zákon.

S tím prostě není možné ani na minutu souhlasit. To snad každý soudný člověk v tom vidí. Nezlobte se na mě, ale je to opět další krok socializace společnosti od této vlády. Já bych tady teď mohl dlouze říkat všechny ty socialistické manýry vlády, které vidíme dnes a denně, od kontroly marží přes zpochybňování zisku, socializace vědy, to je další majstrštyk paní ministryně pro vědu, zvyšování daní od osob samostatně výdělečně činných přes korporace a tak dále, snahy o cenzury, to se naštěstí zabrzdilo. Ale myslím, že tady nebyla takto socialisticky smýšlející vláda od revoluce, minimálně podle těch výsledků.

A to, co se chystáte udělat, to přece nemůžete myslet vážně? Prostě je to nekompromisní, tvrdý, bezohledný krok, kterým prostě zatočíte s těmi minoritními akcionáři. To, že se to má dělat při 90% vlastnictví toho majoritního vlastníka je věc jedna, ale vy prostě přistupujete na 75% s tím, že všichni víme, že v ČEZu se vlastní 70 %, tak už jenom tím je to zcela zjevné, že to míří na společnost ČEZ. Legislativec Bezouška s tím nesouhlasí, tak ho vyrazíte. Navíc to děláte takovou zvláštní formou prostě tohoto přílepku.

Já bych ještě řekl, že ten původní text, který jste změnili, ten asi byl špatně, ale ve své podstatě aspoň byl férový v tom, že to mířilo na tu kritickou infrastrukturu, jak jste řekli jasný, a míří to na ten ČEZ. Já vím, že jste to tak nemohli nechat, ale teď jste tomu dali korunu tím, že to v podstatě platí úplně pro všechny, je to obecné. Takže všechny korporace, nebo všechny společnosti kotované na burze, abych byl přesný, tak do toho díky vám a díky tomu, že se snažíte vyřešit ČEZ tak, abyste ušetřili, tomu už bych i rozuměl, že chcete šetřit, ale že na to jdete tímto způsobem, to přece nemůžete takhle myslet vážně. Víte, že to je velmi dobře skloňované jakožto možná protiústavní. Já to neumím říct, jestli to je, nebo není protiústavní, ale víte, že nález Ústavního soudu z roku 2005 jasně říká, že vytěsnit minoritáře můžu, když tam je alespoň 90 %. Víte, že v Evropské unii je to o těch 90 %, a víte navíc přesně i to, že podle mezinárodních dohod se musí ochraňovat investoři.

Už je pozdní hodina, já o tom nechci příliš dlouze mluvit, protože oba dva, co tady sedíte, víte naprosto přesně, o čem mluvím. Oba dva s tím nesouhlasíte, ale oba dva se snažíte držet nějakou linii. Ale prosím pěkně, myslete také na to, že něco po nás musí zůstat, i po vás, a tohleto může skutečně dopadnout tak, že si zaděláme na velkou mezinárodní ostudu. Vezměte rozum do hrsti a zkuste to ještě předělat a zkuste tomu dát nějaké jiné parametry, případně to vyhodit. Nechte jenom těch 314 krásných bodíků, za které jste se tady pochválili, může být ukončena diskuse za pět minut, ale s tím 315. bodem prostě se nemůžeme ztotožnit. Díky.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní faktická poznámka pana poslance Nachera. Připraví se pan poslanec Tomáš Kohoutek a další řádně přihlášení. Prosím.

 

Poslanec Patrik Nacher: Pane místopředsedo, děkuji. Já pak ještě asi vystoupím jako řádně přihlášený. Nicméně musím reagovat na to, co tady zaznělo o těch 314 dobrých a 315. kontroverzním. On už to vlastně tady řekl pan místopředseda Havlíček. Nechte tam těch 314 a ten 315. prostě dejte pryč. Protože já jsem skoro přesvědčen o tom, že to je protiústavní. Já mám pocit, že to skoro ani není možné myslet vážně. Jestli cílem je něco ušetřit, tak ve výsledku to bude tak, že se neušetří ani čas, ani peníze. Čas - to, že tento jeden návrh z 315 bude prodlužovat celé projednávání a budou tady soudní spory minoritních akcionářů. My se pak dostaneme k tomu, co na to řekla Legislativní rada vlády. Mě mrzí, že tady není pan ministr pro legislativu, který sedí ve druhé řadě, protože se do té první nevejde. Ale mně přijde opravdu snazší - dejte pryč něco, co na mikrofon sami řeknete, to je prostě kontroverzní. Tak to dejte pryč! To přece nemůžete myslet vážně, že vy sem dáte něco, že oceníte těch 314 bodů a ten 315., o kterém víte, že o tom to je, tak to vlastně tady jen tak jako projde. Co je tedy cílem? Vy to opravdu chcete dotáhnout do soudních sporů a do šílené ostudy? Opravdu, já vás poprosím, oba dva předřečníky, jak ministra, tak i zpravodaje, kteří to tak evidentně cítí - co vás vede k tomu, že tam ten paragraf držíte? S tím jakoby rádoby sqeeze-outem. Jakoby. Já se pak dostanu k tomu, co řekl Ústavní soud kolem těch 90 %, jak je to v ostatních zemích a podobně. Ale vy to víte přece, vy to víte, protože vám tu zpětnou vazbu dala Legislativní rada vlády. Tak k čemu ji máte? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní tedy vystoupí pan poslanec Kohoutek, připraví se paní poslankyně Vladimíra Jesenská a další řádně přihlášení. Prosím.

 

Poslanec Tomáš Kohoutek: Dobrý večer, vážený pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové. Jak už řekl můj kolega Patrik Nacher, mě také mrzí, že zde není ministr pro legislativu, neboť když nastupoval do této pozice, tak jsem věřil a pevně doufal v to, že bude garantem kvalitních legislativních návrhů ze strany vlády. Nicméně za poslední rok a tři čtvrtě vláda svými legislativními návrhy dle mého názoru popírá základní principy právního státu. Já za základní zásady právního státu považuji obecnou závaznost, vynutitelnost, zákaz retroaktivity, zákaz diskriminace, zákaz přílepků, právní předpisy, které jsou v souladu s judikaturou Ústavního soudu.

Pojďme si říct pár příkladů za poslední rok a tři čtvrtě, které jsme tady hlasovali a které to všechno popírají. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP