(20.30 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)
Můžete ale samozřejmě namítat, že politika je o symbolech, je to jistý symbol, za kterým chcete jít, OK. Ale já to, co budu sporovat a co budu prosit a žádat pana ministra o vysvětlení, a věřím, že bude korektní a že tak, jak mi přislíbil tady na mikrofon, dá transparentně ty odpovědi, tak budou dvě témata.
První téma se týká té časové osy projednání a druhé pak tomu obsahu změny. Já začnu u té časové osy. Jak jsem řekl, ten bývalý předseda, jemu to funkční období končilo letos v únoru 2023. A možná té naší debatě, této debatě, napomůže to, že já jsem podával už 19. června interpelaci přímo na pana premiéra Fialu, která, předpokládám, byla na Úřadu vlády zpracována ve spolupráci s Ministerstvem dopravy, a ta interpelace, všechny ty otázky byly zodpovězeny a v mnoha případech mnohé naznačily, otevřely a ukázaly, že ta moje kritika, ty obavy jsou skutečně oprávněné, kolegyně a kolegové. Takže teď v tom svém vystoupení budu citovat právě z odpovědí, které jsem dostal z té interpelace.
Ministerstvo dopravy vědělo, že se blíží ten únor letošního roku, tedy správně vypsalo, bylo to těsně před Vánoci 21. prosince 2022, výběrové řízení, lhůta pro podání přihlášek do toho výběrového řízení byla letos 11. ledna. Prvního a 7. února proběhly pohovory se třemi uchazeči. A podle mně dostupných informací měl být po těch pohovorech vybrán nebo potvrzen ten tehdy dosavadní předseda, pan Kodym, který měl pokračovat ve výkonu té funkce. A tady je klíčový moment, na který se vás, pane ministře, budu ptát. Je prokazatelné a je doložitelné, a vidíme to v tom systému, že vy, respektive Ministerstvo dopravy vložilo do eKLEPu 13. února návrh usnesení pro pana premiéra ke jmenování pana Pavla Kodyma, novému jmenování, znovujmenování, předsedou tohoto úřadu. Vy jste za dva dny ,15. února, tento návrh usnesení stáhl na tu vládu, 15. února se to nedostalo a bylo to skartováno. Teď cituji z eKLEPu. A týden nato, 22. února, vláda rozhodla, také již zde zmíněným usnesením číslo 143, ne že to schvaluje, ale že pozor, bere na vědomí, a i toto je podle mého názoru ten zásadní detail - bere na vědomí další postup. A v tom návrhu dalšího postupu bylo tedy řečeno, že dojde k nějakým legislativním změnám, úpravám a tak dále, které jste vy, a to je další, ale zásadní detail, ne vládním návrhem, ale poslaneckým návrhem jako skupina poslanců připravili a dali do systému jako tisk 454 23. května.
Takže tady vás, pane ministře, žádám o otázku na dvě odpovědi. Za prvé, pokud v té interpelaci a pokud ve vašem vysvětlení informujete a hovoříte o tom - a vy jste to řekl v tom svém úvodním slově - že jste tady tu věc zvažovali ne od začátku letošního roku, ale od začátku roku předchozího, pak tedy chápu, že jste se té agendě - a to mohu respektovat a budu respektovat - věnovali v souladu s programovým prohlášení vlády a s vaší, tou strategickou snahou o úspory. Začátek loňského roku je začátek roku 2022, tedy krátce po nástupu do funkce. Tak se ptám, jestliže jste na začátku ledna 2022 - opět vycházím z těch odpovědí na svoji interpelaci - vy jste vydal úkol předložit návrhy redukcí agend včetně legislativních změn, bylo to poradou vedení Ministerstva dopravy, tak moje první otázka je, proč už tehdy, v tom období od ledna 2022, nebyl tento úřad přizván k těm debatám? Proč s ním nikdo nekomunikoval?
Z mně dostupných informací se dozvídám, že ÚPDI nebyl po celou dobu toho roku 2022 k této debatě přizván. A dokonce, jak uvedlo Ministerstvo dopravy v oznámení o vyhlášení na to výběrové řízení, které jsem tedy zmiňoval, 21. prosince, tak přímo v textaci toho výběrového řízení bylo citováno, že předseda by se měl - cituji - "podílet na přípravě, popřípadě i projednávání návrhu legislativní i jiné koncepční povahy týkající se působnosti úřadu a má poskytovat podporu pro strategické a koncepční rozhodování vlády týkající se úřadu". Tady je tedy protimluv. Pokud vy jste zadal úkol, že chcete šetřit v celém rezortu dopravy, proč - a sami jste to vlastně i zmínili, respektive napsali do podkladů k výběrovému řízení, proč - a teď já to chci odosobnit, není to o panu Kodymovi, ale o úřadu jako takovém - proč s ním po celou dobu nikdo nejednal a nediskutoval ty možné změny? To je první otázka.
Druhá otázka, časová. Co se tedy stalo mezi 13. a 15. únorem? Co se stalo mezi 13. a 15. únorem, že 13. února, tedy chápu, že bylo dokončeno výběrové řízení, dokonce bylo dokončeno tak, že Ministerstvo dopravy připravilo do eKLEPu návrh usnesení pro pana premiéra, a najednou 15. února toto usnesení bylo skartováno a 22. února vláda rozjíždí formou, že bere na vědomí jakousi legislativní změnu, která je následně připravována pouze formou poslaneckého návrhu, bez širšího projednání, bez mezirezortního připomínkového řízení a tak dále. Takže to je moje první otázka. Vím, že bude zodpovězena, pak se ještě přihlásím s další. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. To byl zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy. Hlásí se někdo další? Pan ministr se hlásí. Prosím.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Já bych možná poprosil, abych odpověděl v závěrečném slovu, položit i tu druhou otázku.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Hlásí se pan poslanec Kolovratník. Ano.
Poslanec Martin Kolovratník: Tak určitě z toho nechci dělat interpelaci. Respektuji nebo kvituji návrh pana ministra, že na tomhle se určitě dohodneme. Tak ono to totiž na sebe navazuje, ta časová osa. Tak obsah změny, ten věcný obsah tohoto návrhu. Já, pane ministře, opět budu při své argumentaci vycházet z materiálu, který nemám z médií nebo z nějakých domněnek a debat, jsou to oficiální materiály, které jsem obdržel od vás a od Ministerstva dopravy, respektive od Úřadu vlády v rámci té písemné interpelace.
Váš úřad, předpokládám, že autorem toho materiálu byl vrchní ředitel pro legislativu, pan Jakub Kopřiva, tak v materiálu, kterým Ministerstvo dopravy obhajuje, že tady tu změnu nebo tady tu reorganizaci nelze přesunout pod Drážní úřad, tak v tom materiálu píšete - opět cituji váš materiál: "Návrh na sloučení s Drážním úřadem musíme odmítnout, nezohledňuje totiž působnost ÚPDI v celé jeho šíři. Jak bylo zmíněno, letecká doprava, podpora elektronického mýta a tak dále. Není možné bez předchozího zvážení a důkladného vyhodnocení všech dopadů, zejména v souladu s unijním právem personálních, finančních či provozních dopadů, počítat se svěřením působnosti ÚPDI bez rozpravy, bez mezirezortního připomínkového řízení jiným již existujícím správním úřadu."
To znamená, že v materiálu z Ministerstva dopravy, který byl zpracován, připraven v listopadu 2022, tak to vidím i v té interpelaci, bylo ještě Ministerstvo dopravy názoru, že před tím započetím slučování změny agend a tak dále je nutno posoudit ten soulad nejenom s unijní legislativou, konkrétně je to evropská směrnice 2012/34 EU, o jednotném železničním prostoru, tak vy jste v listopadu 2022, abych to zkrátil, říkali, že tohle se musí posoudit, porovnat jak s unijním právem, tak i s naším kompetenčním zákonem, přesto 17. ledna 2023 v průběhu toho výběrového řízení posíláte dopis na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže panu předsedovi Mlsnovi, jestli by to tedy zvládl a jestli s ním můžete počítat. No, to se na mě nezlobte, pane ministře, to je další rozpor v té vaší argumentaci a v tom vysvětlování, jak jste to tedy vlastně mysleli, jak jste to zamýšleli. V některých materiálech říkáte, že to není jen tak možné, že to musíte posoudit. Pak náhle takhle rychle rozhodnete. A opět to rozhodování tedy míří bohužel do toho února 2023. ***