(15.20 hodin)
(pokračuje Renata Oulehlová)
Dále vyloučení možnosti podání odvolání, přezkoumání rozhodnutí v přezkumném řízení a soudního přezkumu u rozhodnutí ministra ohledně odstranění tvrdosti zákona u nároku na rodičovský příspěvek a také možnost považovat se souhlasem zaměstnavatele moci uplatněné zaměstnavateli vůči okresní správě sociálního zabezpečení nebo České správě sociálního zabezpečení podle zákona o nemocenském pojištění a zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení za plné moci učiněné rovněž vůči ministerstvu či Úřadu práce v dalších agendách.
Tolik tedy k návrhu zákona. Doporučuji, aby byl návrh zákona propuštěn do druhého čtení a byl přikázán výboru pro sociální politiku. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí tito poslanci: první v pořadí vystoupí pan poslanec Dufek.
Poslanec Aleš Dufek: Tak já si dovolím dneska už potřetí navrhnout zkrácení lhůty, to znamená, i v tomto případě navrhuji zkrátit lhůtu pro projednání návrhu ve výborech o 30 dnů. Ten důvod je v podstatě jednoduchý. Vzhledem k tomu, jak je tento návrh zákona koncipován, je žádoucí, aby samozřejmě ta účinnost nastala co nejdříve.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, eviduji váš návrh o zkrácení lhůt o 30 dní. Další vystoupí paní poslankyně Hanzlíková Jana, připraví se pan poslanec Juchelka. S přednostním právem - pardon, jestli vás ještě můžu zastavit - paní poslankyně Šafránková, která je zplnomocněna předložit stanovisko poslaneckého klubu SPD. Paní poslankyně, máte přednostní právo, omlouvám se.
Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi vás v krátkosti seznámit s naším stanoviskem našeho poslaneckého klubu SPD.
Já musím především konstatovat, že vládní návrh na zvýšení rodičovského příspěvku přichází mimořádně pozdě, až dva roky po volbách, což je vzhledem k vývoji inflace, ekonomiky a příjmové a sociální situace rodin s nejmenšími dětmi neadekvátní. Já jsem za SPD formou novely zákona navrhla zvýšení rodičovského příspěvku už v první polovině loňského roku, ale poslankyně a poslanci stran vládní pětikoalice permanentně blokovali jeho projednání v prvním čtení. Na konci loňského roku to dokonce došlo až tak daleko, že když byl tento můj návrh na program jednání konečně zařazen, tak tito vládní poslanci se odhlásili ze svých hlasovacích zařízení, ačkoliv byli v jednacím sále přítomni, a uměle tak učinili Sněmovnu neusnášeníschopnou. Až tak daleko došel jejich nezájem o občany, v tomto případě o rodiny s malými dětmi a zdravotně postižené, protože tento jejich postup znemožnil i další projednávání a hlasování o mém návrhu na zvýšení příspěvku na péči osobám závislým na pomoci jiných osob. Dva roky tedy vláda nebyla schopna či ochotna řešit zvýšení rodičovského příspěvku.
Návrh, se kterým nyní přichází, je kromě svého zpoždění i naprosto nedostatečný, co se týče parametrů navýšení rodičovského příspěvku. SPD samozřejmě podpoří jakékoliv zvýšení rodičovského příspěvku, abychom pomohli rodinám s nejmenšími dětmi, nicméně vládní návrh zvýšit tento příspěvek pouze o 50 000 korun považujeme za nízký, a to hlavně z toho důvodu, že inflace od posledního zvýšení rodičovského příspěvku, ke kterému došlo od 1. ledna 2020, vzrostla o více než 33 %, čemuž by zhruba odpovídalo zvýšení tohoto příspěvku ve dvojnásobném rozsahu, tedy o 100 000 korun. To je také obsahem a předmětem jednoho z mých pozměňovacích návrhů, který budu předkládat. Navýšení rodičovského příspěvku o 100 000 korun považuji za minimální a nezbytné opatření činěné v zájmu zachování životní úrovně rodin pečujících o děti do čtyř let věku, protože to je v současnosti jedna ze sociálně nejohroženějších skupin českých občanů.
V žádném případě nesouhlasím s vládním návrhem na zkrácení maximální doby, po kterou lze rodičovský příspěvek pobírat, a to z období trvajícího od narození dítěte do čtyř let věku na dobu pouze do dosažení tří let. Zde budu navrhovat dalším pozměňovacím návrhem zachování současného stavu, protože zkrácení maximální doby pobírání rodičovského příspěvku není rozhodně žádoucí, naopak je vhodné ponechat rodinám a rodičům možnost volby, jak dlouho budou rodičovský příspěvek v současném zákonném rozmezí pobírat. Tento vládní návrh je nevhodný i z toho důvodu, že v České republice nejsou k dispozici všude dostupné kapacity předškolní péče o děti, a zkrácení doby, po kterou lze čerpat rodičovský příspěvek, by tisícům rodin přineslo takřka neřešitelné problémy z hlediska zajištění péče o jejich dítě během pracovních dní.
Za obzvláště závažný, nespravedlivý a nepřijatelný považuji vládní návrh, aby se zvýšení rodičovského příspěvku týkalo pouze těch dětí a jejich rodičů, které se narodí až po prvním lednu roku 2024. Takový přístup je naprosto hanebný, nemorální a může být problematický i z hlediska ústavního práva, konkrétně z hlediska ústavního zákazu diskriminace. Není přece možné, aby jedna skupina rodičů dětí do čtyř let věku pobírala rodičovský příspěvek o 50 000 korun, tedy o jednu šestinu vyšší než druhá skupina těchto rodičů. Šlo by o sociální, ekonomickou a právní diskriminaci, která by navíc trvala několik let. Je to obsahově, technicky, fakticky i procedurálně úplně to samé, jako kdyby někdo vážně navrhl, že třeba jakékoliv budoucí zvýšení jiných dávek státní sociální podpory, například přídavku na dítě nebo příspěvku na péči či odměny pěstouna, se bude týkat jen někoho, jen části z těch občanů, kteří mají na příslušnou sociální dávku právní nárok a splnili pro to veškeré zákonné podmínky a náležitosti.
Zdá se vám, že to není možné? Že by to nikoho nenapadlo? A proč ne, když u rodičovského příspěvku to tato vláda v přímém přenosu právě dělá? Kde to zkusí příště? U důchodů? Bude je valorizovat jen vybrané části důchodců? Nejhorší na tom je, že po dvouletých zkušenostech s touto pětikoaliční vládou bych se tomu opravdu vůbec nedivila.
Já za SPD navrhuji, aby na částku navýšení rodičovského příspěvku měli nárok všichni rodiče pečující o nejmladší dítě v rodině, které narozené nebo převzaté do trvalé péče nahrazující péči rodičů ode dne 1. ledna 2020, tedy všichni rodiče dětí do čtyř let věku dítěte ke dni nabytí účinnosti této změny zákona. Není udržitelné a možné takto zásadním způsobem finančně znevýhodnit děti pouze na základě data jejich narození, byť by se v jednotlivých případech lišilo o jeden jediný den. Naprostým minimem, které jsme ochotni v tomto ohledu akceptovat, je to, aby na navýšení rodičovského příspěvku měli nárok ti rodiče dětí do čtyř let, kteří jej ke dni nabytí účinnosti této novely budou aktuálně pobírat, jako tomu bylo právě při posledním zvýšení rodičovského příspěvku, ke kterému došlo k 1. lednu roku 2020. Předkládám proto i pozměňovací návrh v tomto duchu. Ale námi preferovanou variantou je to, aby byl rodičovský příspěvek zvýšen všem rodičům pečujícím o děti do čtyř let věku, což je postoj, který při posledním zvyšování rodičovského příspěvku zastávali i politici všech dnešních vládních stran a hájili ho tehdy spolu s námi. To, že dnes zastávají postoj naprosto opačný, je dokladem naprosté bezzásadovosti.
Dále navrhuji zakotvit také do zákona o státní sociální podpoře valorizační mechanismus pravidelného každoročního zvyšování rodičovského příspěvku vždy k 1. lednu příslušného kalendářního roku o míru inflace za předchozí rok. Tím bychom předešli každoročním sporům o zvyšování rodičovského příspěvku, které by už pak následně nebylo předmětem libovůle aktuálních vlád a parlamentních většin, jako je tomu dnes, ale stalo by se neutrálním, předvídatelným a hlavně vstřícným k rodinám s nejmenšími dětmi, o které nám všem musí jít především.***