(9.40 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

Národní investiční plán je mnohem širší, než jste čekali, vlastně je to investiční potenciál naší země do roku 2050. Na jednom místě jsme i pro budoucí vlády - ano, budoucí vlády, a to jsme netušili, že nás budou úplně ignorovat. Každý se diví, proč to funguje v Polsku. No proto, že tam všichni bojují za ty dálnice a společně bojují za ty investice. Ne, tady je to - o tom jsem už mluvil. Takže na jednom místě jsme i pro budoucí vlády shromáždili z našeho pohledu zásadní investice, které vnímáme jako potřebné. Tento plán by měl sloužit příštím premiérům, ministrům, hejtmanům, starostům, prostě všem veřejným investorům, jak se tady píše, v roce 2020. A měl by být v budoucnu hlavním motorem růstu české ekonomiky. Prostě se už nesmí opakovat situace z roku 2009, kdy stát právě v době ekonomického ochlazení zaškrtil veřejné rozpočty, vzal lidem peníze, a tím ekonomickou krizi ještě umocnil a neúměrně prodloužil. No, co mi to jenom připomíná? To je text 2020. Teď jsme 2023. Přesně tohle dělá tato vláda.

Je jasné, že v současné době dochází k ochlazení světových ekonomik, ale naše vláda udělá pravý opak toho, co udělala vláda v roce 2009. Nebudeme lidi strašit, a pokud by soukromý sektor méně investoval, tak právě stát bude investovat v daleko větší míře a převezme štafetu ekonomického růstu.

Včera nám paní Zamrazilová tvrdila, že nejenom klesá samozřejmě spotřeba lidí, maloobchodní obrat, protože tato vláda - ti lidé jí nevěří. Nevěří té budoucnosti, bojí se, proto klesá i porodnost mimo jiné. A samozřejmě lidi chodí nakupovat už jenom - hlavně do Polska, do Německa. A ministru financí to nevadí. Takže přesně tohle ta vláda - tak to mají nacvičeno z roku 2009 - dělá. Takže ještě to zaškrtí.

Smyslem Národního investičního plánu je shromáždění veškerého investičního potenciálu naší země na jednom místě. Vytvoří se zásobník investičních projektů, který by měli ministři, hejtmani, primátoři a starostové aktualizovat, z něho vybírat a realizovat jej podle připravenosti a finančního krytí. - Ono to stálo dost úsilí, tohle všechno udělat, ten plán, ale bohužel na to kašlou, všichni to ignorují, hlavně média to ignorují, protože média, když chtějí, tak samozřejmě to komentují, jak je potřeba, ve prospěch této vlády. - Do budoucna by tyto investice měly být součástí jednotlivých státních rozpočtů, rozpočtů krajů, měst a obcí.

Tak tohle my píšeme. Teď tato vláda vlastně vymýšlí, že investice budou mimo rozpočet, tam se zadlužíme, já to nechápu, ale je jasné, kdyby stát měl auditora první pětky nebo čtyřky nebo nevím, kolik jich je, tak nikdy žádné razítko nedostane. Ale to je zase jiné téma.

Samozřejmě bude sloužit jako podklad a zásadní argument při vyjednávání víceletého finančního rámce prostředků z Evropské unie pro Českou republiku na období 2021 - 2027. Národní investiční plán bude sloužit jako zásobárna projektů pro Národní rozvojový fond, který by měl některé projekty realizovat systémem PPP. No, ideálním PPP projektem by mohla být například dálnice mezi Hradcem Králové a Olomoucí, to je dálniční úsek dlouhý 70 kilometrů, což je dlouhodobě nejkritičtější úsek z hlediska dopravních komplikací naší země. Jediný projekt PPP našich předchůdců skončil fiaskem, tam někdo chtěl krást, ale to neznamená, že bychom měli spolupráci mezi veřejným a soukromým sektorem zavrhovat. Doufám, že právě tato vláda bude první, která úspěšně zahájí výstavbu dálnice na základě PPP projektu.

Už v příštím roce by se měla rozběhnout dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem v délce 32 kilometrů právě formou PPP. Takže vážení spoluobčané, dovolte, abych vaším jménem poděkoval Karlovi Havlíčkovi, který to zrealizoval! První projekt PPP od revoluce! Od revoluce! (Potlesk poslanců ANO.) A myslíte si, že na té tiskovce, ono se to jmenuje podvečerní vysílání... Mimochodem je strašně zajímavé, všimli jste si, vážení spoluobčané, že Česká televize vůbec nevysílá Sněmovnu? Kdysi ráno, kdy jsem cvičil v pět, tak všechno jelo. Tak zkuste přemýšlet, proč to nevysílají. No proto, že Česká televize, která je součástí této vlády, a tahle parta mainstreamová, která tady to všechno bačuje od revoluce, nechce slyšet a vědět - možná to tady ani také nevysílají. (Potlesk poslanců ANO.) A jak ta média fungují? Já jsem o tom mluvil minule, že byl článek, to je také časopis, který patří jednomu podivnému podnikateli, tak tam mluvili o tom, že tuhle dálnici PPP, první PPP, otevřou údajně v prosinci 2024, a byla tam kritika, ano, na ten první PPP projekt, kde někdo chtěl krást, ano, ale ani slovo o Havlíčkovi, ani slovo o Babišovi, zkrátka my neexistujeme. My neexistujeme! Takže když to bude hotovo, tak přijde pan premiér a pan Kupka, který má nejlepší rezort, protože všechno jsme mu připravili. A hlavně aby - když teď vymysleli, že si budou půjčovat mimo rozpočet, tak to je úplně geniální. Ale já to nechci ani rozvádět. Takže tak to je.

Tahle vláda žije jenom z toho, co my jsme udělali. Můžu tady mluvit o kulturních památkách. Dukovany. Stále vám budou lhát, že Havlíček chtěl Rusko. Nechtěl! A já budu stále opakovat, že 2012 finále tendru, tahle vláda u moci, byl Rosatom proti Westinghouse. Ale tisíckrát opakovaná lež pro některé lidi je pravda. Takže PPP projekty jsou super. Bylo by dobré, kdyby pan ministr Kupka řekl své projekty, které on bude dělat, a pokud skutečně mluví o tom, že dokončí obchvat Prahy, tak já mu budu gratulovat. My jsme to nedokázali. Proč? Protože Hřib dělal politiku. Stále něco chtěl - tady postav obchvat takový - v rámci jednání. Pamatujete na administrativní čtvrť v Letňanech? Tam končí metro v poli. Tam měl být ten olympijský stadion, olympiáda tady měla být. A tyhle pitomosti z minula. Takže pokud tohle pan ministr udělá, dokončí ten obchvat, tak to bude geniální. Protože ano, 30 let ho nemáme.

My jsme dokončili D8 v prosinci 2016, to bylo 32 let, co se stavěla. Hradec se stavěl. Ne stavěl, mluvilo se o tom. Mluvilo se o tom. Takže PPP projekty, ano, já jsem se o to zajímal, dokonce jsem udělal takový seminář. A PPP může být i nemocnice, může být administrativní budova, cokoli může být PPP. To znamená, soukromý investor to zaplatí, hlavně bude stavět rychle a nebude krást, na rozdíl od státu. Pamatujeme si nejdražší dálnice za ODS, pamatujeme si ten Viamont, ten ministr dopravy, který vlastnil stavbu (?) na výstavbu dálnic a seděl ve vládě. Ale to vám samozřejmě provládní média neřeknou. Takže PPP je skvělé. A já jsem neslyšel teď v tom projevu, jak pan premiér říká, že pan Kupka přišel geniálně a do deseti let dostaví tu síť dálnic, nevím tedy dokdy. Já jsem chtěl například, aby karlovarská byla dostavěna do roku 2025, teď se mluví o 2027.

Takže pane ministře Kupko, udělejte PPP, předveďte, že to umíte stejně jako Havlíček, a my vás budeme podporovat. Takže Hradec-Olomouc, tady o tom mluvím, a Praha-Tábor.

Mě fascinuje ta drzost hlavně ODS, když o tomhle mluví. Když jsem já začínal v politice, tak tam byl skvělý senátor z jižních Čech, teď nevím, jak se jmenuje, možná Kubíček mi to připomene, který lobboval za tu dálnici. A představte si, že ta trasa na Benešov od D1 už byla hotová, pět let byla připravovaná, ale potom někdo tam neměl pozemky, tak se to zrušilo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP