(22.20 hodin)
(pokračuje Ondřej Babka)

Když se dotknu daní, tak mimo spotřebních daní, ke kterým se ještě dostanu za chvíli, tak my rozhodně v tom našem plánu konsolidace nechceme zvyšovat žádné daně, a to proto, že růst daní má distorzní účinky na již mnou zmíněný hospodářský růst, a to znamená, že právě to navyšování všech těchto daní snižuje tempo ekonomického růstu, a to je určitě to poslední, co dnes potřebujeme, tedy snižovat tempo růstu.

Podle predikcí OECD na tento rok je to zmiňované tempo hospodářského růstu v České republice vysoce podprůměrné. Je ve výši 0,3 % HDP, přičemž průměr zemí OECD je 1,4 % HDP. Tedy vidět, že v tomto Česká republika zaostává. Základní ekonomická poučka by v této chvíli měla znít: nedělat opatření, která to tempo růstu ještě sníží. A myslím si, že v tomto názoru nejsem osamocen. Jsem si vědom toho, že i místopředseda ODS a její ekonomický expert kolega Skopeček opakovaně zmiňuje to, že zvyšování daní má právě distorzní účinky na hospodářský růst, a bohužel ho zjevně minimálně v tomto konkrétním případě nikdo neposlouchá. Místo navyšování daní chce hnutí ANO navázat na úspěšně zavedený boj proti daňovým únikům. Již zmíněná filozofie hnutí ANO v tomto z minulosti, kterou bychom aplikovali, je vybírat více daní, aniž bychom právě museli zvyšovat jejich sazby. Tento boj proti daňovým únikům či šedé ekonomice nejenom že pomáhá zajistit spravedlivé zdanění všech občanů a všech firem, ale také samozřejmě vytváří potřebné dodatečné příjmy pro veřejné rozpočty. Ty příjmy, které náš rozpočet určitě potřebuje, a tyto příjmy pak samozřejmě mohou být používány na budování infrastruktury, na vědu, výzkum, vzdělání nebo řešení právě i zmíněné problematiky veřejného dluhu. A taky se tady dnes vedla debata právě o dopadech zrušení EET, ke kterému jste přistoupili, a já si dovolím predikovat, že se toto zrušení EET projeví na snížení výběru DPH, ale to ukáže čas. Zároveň je také třeba klást důraz na efektivní čerpání x stovek miliard z programového období 2021 až 2027.

Již jsem zmínil to navyšování daní a tu jedinou výjimku, kterou samozřejmě my jsme schopni akceptovat, a to je předvídatelné navyšování některých spotřebních daní, a to zejména na tabákové výrobky nebo tvrdý alkohol či zvyšování daní z hazardu, a to právě proto, že to distorzní účinky v tomto případě u těchto daní nemá tak veliké, tedy ty distorzní účinky na hospodářský růst. Tedy konsolidace státního rozpočtu je určitě i pro nás jako pro hnutí ANO důležitým tématem, ačkoliv se vy tady snažíte tvrdit opak, i společně s mainstreamovými médii tvrdit to, že hnutí ANO nemá zájem na tom konsolidovat veřejné rozpočty. Ale za nás by prostě ta konsolidace státního rozpočtu neměla brzdit ekonomiku, neměla by brzdit hospodářský růst. A to je bohužel to, k čemu i tento tisk a tyto změny, které zde dneska představujete, k čemu povedou, tedy ke snižování hospodářského růstu. Já z toho celého mám pocit, že vám prostě chybí plán pro Českou republiku, plán pro strategii budoucího vývoje českého hospodářství. A dopady tohoto konsolidačního balíčku pocítí celá společnost. Už o tom tady byla také řeč, na koho všeho zavedení tohoto daňového balíčku dopadne. Budou to důchodci, budou to živnostníci, podnikatelé, firmy, pocítí to rodiny s dětmi, ale také již zmínění mladí lidé.

Já jsem nedávno na Twitteru sdílet jeden graf, ze kterého je pro mnohé možná relativně překvapivé, že máme jeden z nejnižších podílů vysokoškolsky vzdělané populace ze všech zemí Evropské unie, a samozřejmě přitom víme, že investice do lidského kapitálu, tedy do vzdělání, je jednou z nejrentabilnějších investic vůbec. A my dnes s vědomím tohoto nevidíme, že by vláda motivovala mladé lidi, aby studovali. Přitom samozřejmě to množství pozitivních externalit ze vzdělané populace je velké. Vzdělaná populace je ve své podstatě schopna jak kritického myšlení, tato populace dokáže pracovat s dezinformacemi a také samozřejmě má zpravidla vyšší mzdu, vytváří větší přidanou hodnotu a to logicky vytváří vyšší dodatečné příjmy i pro státní rozpočet.

Bohužel dnes projednávaný daňový balíček jde zcela proti tomu, co jsem řekl před chvílí. Troufnu si tvrdit, že zásadním tématem pro studenty je zrušení slevy na studenta, tedy té slevy, která má studentům alespoň částečně finančně ulevit při jejich práci. Tuto slevu využívají ti studenti, kteří si vydělají více než 205 600 korun ročně, což odpovídá průměrnému měsíčnímu výdělku přibližně 17 100 korun. Jenže nad 17 000 měsíčně si samozřejmě nevydělávají jenom ti, kteří mají údajně zneužívat systém vysokoškolského vzdělání, tak jak jsme se to dozvěděli z úst některých členů pětikoalice. Od té pětikoalice, která má ve svém čele profesora a bývalého rektora vysoké školy.

Vážení kolegové, jsou zde tisíce studentů, kteří se po dobu studia musejí spoléhat pouze na sebe a z různých důvodů jim nemohou pomoci rodiče ani prarodiče. To, že musejí více pracovat, aby mohli financovat svoje studium, z nich rozhodně nedělá příživníky, kteří zneužívají vysokoškolský systém. A pokud bychom tyto informace měli nebo ministr školství by je měl, že je tento systém zneužíván, tak bychom měli spíš řešit právě ten problém toho zneužívání a ne rušit benefity pro poctivě pracující studenty, které rozhodně potřebujeme.

Již zmíněných 17 100 korun měsíčně určitě není nijak závratný příjem, který by stačil na úhradu všech nákladů, které studenti mají, ať to jsou náklady na potraviny, nájem v nějakém privátním nájmu nebo na kolejích, učebnice nebo dramaticky rostoucí ceny energií či zvyšující se ceny dopravy. A navíc si musíme uvědomit, že vysoké školy jsou zpravidla ve větších městech, ve kterých je život finančně náročnější, a to tady nemluvím samozřejmě o tom, že studenti potřebují peníze občas i na něco jiného, třeba na kulturu, sport, kde také zavádíte tímto konsolidačním balíčkem vyšší sazbu daně. A bohužel, pokud tento váš postup bude k mladým takto pokračovat, tak se to určitě projeví i na jejich sníženém zájmu studovat, což, jak jsem zmínil, podle toho již zmíněného grafu nebude pro Českou republiku vůbec dobré. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP