(22.10 hodin)
Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo. Já budu krátký. Vy jste, pane ministře, pane premiére, chtěli čísla. Ona jsou dvě. Jedno je to historické a jedno je to, co velmi brzy uvidíte. To historické je to, že po zavedení EET a vlivem zavedení EET prudce vzrostly mzdy v pohostinství. Všichni to vyhodnotili právě tím, že bylo zavedeno EET. Prudce vzrostly mzdy v pohostinství. Sledujte ten trend, jaký přijde za rok, za dva. Tam se vám to projeví v těch číslech, ale to už bude pro vás pozdě a budou vám zase chybět peníze na důchody, protože nebudete mít sociální odvody a budete se zlobit, jak je to možné, že vám zase chybí. Tak už si to prosím vás konečně uvědomte!
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A nyní pan poslanec Robert Králíček. Prosím.
Poslanec Robert Králíček: Vážená paní předsedající, pane premiére, pane ministře, já bych jenom krátkou reakci na vystoupení pana Bureše, který tu bohužel není, ale to říkám jenom, že bych mu to klidně řekl i do očí. Já jsem mu zcela nerozuměl nebo mě překvapil ten jeho přístup k tomu placení hotovostí versus platební kartou, kdy on takřka vlastně vyčítal bankám ty poplatky a říkal ty miliardy. Mně to trochu připomnělo pověstný Nacherův dvojí metr, kdy na jedné straně on vyčítá bankám miliardy za poplatky, ale na druhou stranu jim přiklepnete miliardové poplatky za předčasné splacení hypoték. Takže to je trošku v rozporu s tím, co on říkal.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Ještě se přihlásila do diskuse s faktickou poznámkou paní poslankyně Margita Balaštíková. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Margita Balaštíková: Tak já bych si dovolila, dobrý večer, ještě doplnit svého kolegu pana poslance Nováka a vás, paní předsedající. Víte, ty mzdy vzrostly proto, že ti zaměstnanci dostali pracovní smlouvy a začali být vypláceni tak, jak to řádné je. Myslím si, že pan ministr financí měl možnost setkat se s jednou takovou provozovatelkou hotelu, která mu i řekla důvody, proč se nemělo nikdy rušit EET. A jak k tomu přijdou ti slušní podnikatelé, kteří platí za své zaměstnance zdravotní, sociální, mají je na klasickou pracovní smlouvu a vedle může být jiný hotel, jiný restauratér, který je vyplácí načerno, neodvádí tyto dávky a samozřejmě může jim dát víc? Ti lidé to poznají, až jsou nemocní nebo jdou do důchodu nebo se něco jiného stane. Ale já se domnívám, že toto jsme přece nechtěli. A na druhou stranu vy hledáte peníze do státní pokladny, tak z čeho je tedy chcete naplnit, když tyto peníze k vám přestanou zkrátka proudit? A já si myslím, že tady jde především tedy o naše občany, o ty lidi, kteří mají nárok na to, co je. A dneska už ani řada lidí v tom pohostinství nechce být zaměstnaná jinak než na tu smlouvu, protože už poznali v covidu, co to je, když jsou doma a když jim přijdou ty sociální dávky, že se z toho naprosto neuživí.
Takže si tady nelžeme. To EET mělo daleko větší přínosy, které nebyly schopny se prokázat. A naopak, já dělám v zemědělství, já jsem byla překvapená, jak zemědělci mně řekli, proč jste to rušili, proč jste víc nebojovali? Vždyť my jsme to tady také chtěli. A i ty prodeje ze dvora by měly být na EET. Víte, i to, co jsme nechtěli úplně dělat, tak nakonec se ukázalo, že ti lidé to chtějí, protože jak se potom ten, který to opravdu dělá spravedlivě, platí daně, odliší od toho druhého? Protože vlastně ten, co tyhle věci neplatí, ho zlikviduje nižšími cenami. Tak to prostě je (upozornění na čas), protože neodvádí to, co má. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní ještě faktická paní poslankyně Lenky Knechtové a já předám řízení schůze. Prosím, paní poslankyně, ujměte se slova.
Poslankyně Lenka Knechtová: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, my se tady bavíme o podnikatelích, ale já jsem letos málem omdlela na České poště v květnu, když jsem přišla se složenkou na daň z nemovitostí a chtěla jsem ji zaplatit kartou. Bylo mně řečeno, že to nejde, že musím zaplatit hotově. Tak možná by bylo fajn se na to podívat, proč na České poště, když platíme daň z nemovitosti, nemůžeme platit kartou. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Dobrý večer. Děkuju za dodržení času a vracíme se do rozpravy. Vystoupí pan poslanec Babka.
Poslanec Ondřej Babka: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, děkuju za slovo. Dovolte mi, abych se také vyjádřil k tomuto daňovému balíčku, a to primárně u konkrétních bodů, stejně jako to udělali mí kolegové. A jelikož jsem v pravidelnému kontaktu nejen se současnými středoškolskými studenty nebo vysokoškolskými, tak asi nebude velkým překvapením, že se budu zaobírat primárně dopady tohoto daňového balíčku právě na generaci mladých.
Nicméně na úvod svého projevu bych ještě chtěl jednoznačně poznamenat, že ta postupná konsolidace veřejných rozpočtů, o které tady je vlastně celou dobu řeč, je nejen pro mě osobně, ale určitě i pro hnutí ANO důležitou otázkou. Udržení fiskální stability a zlepšení dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí je pro nás důležité a také z té debaty, která tady proběhla, je zjevné, že máme odlišný přístup my jako hnutí ANO a vy jako vládní pětikoalice k fiskální politice. A je to prostě fakt.
Můžeme se podívat i trochu do historie. Dopoledne jsme tady dnes také probírali to, jakým způsobem, a pan předseda Cogan to tady zmiňoval, že naše vláda měla pouze štěstí, ale Andrej Babiš nebo Alena Schillerová, kteří byli v čele Ministerstva financí, tak dosáhli přebytkového státního rozpočtu. A jenom připomínám, že od dob vlád Václava Klause nebyly žádné rozpočtové přebytky. Státní rozpočet byl neustále v záporném saldu a to až právě do chvíle, kdy Ministerstvo financí převzali právě již dva zmínění ministři za hnutí ANO. Za dobu, kdy působili na Ministerstvu financí naši ministři, tak zadlužení jsme snížili ze 44,4 % HDP na 42 % HDP, a to později i navzdory té bezprecedentní pandemické krizi, kterou jsme společně zažili a která byla zatěžkávací zkouškou pro všechny veřejné rozpočty všech zasažených zemí. I navzdory těmto okolnostem jsme odcházeli z vlády s jasnými výsledky ve fiskální politice. A tedy mluvit, nebo když tady z vašich úst zaznívá, že hnutí ANO je rozpočtově neodpovědné, tak tyto názory nejsou založeny na faktech ani historických, ani současných.
Znovu tedy připomínám to, že my máme jasný plán konsolidace, a ten náš plán konsolidace veřejných financí byl představen ještě naší vládou právě v roce 2021 a počítal se snížením strukturálního deficitu o 0,5 procentního bodu HDP ročně, to znamená postupná konsolidace na úrovni 40 až 50 miliard korun s tím, že ale nezabrzdíme hospodářský růst. Naopak hnutí ANO vždy chtělo a vždy bude podporovat takovou fiskální politiku, která bude podporovat hospodářský růst, aby nám právě proto tento růst spolupomáhal i snižovat to tempo zadlužování. To je z mého pohledu rozumná hospodářská politika, nebo hospodářsko-politická strategie, a dle mého názoru i rozumnější než ta, kterou předvádíte vy dnes.
Já teď konkrétně možná ještě k tomu našemu plánu. Mezi hlavní pilíře naší představené konsolidace patří například snižování objemu peněz na platy úředníků, a to prostřednictvím spojování agend v důsledné, rozumné a postupné digitalizaci státní správy, slučováním těchto agend a jejich rušením, snížením jednotlivých provozních výdajů kapitol státního rozpočtu v rozmezí mezi 5 až 10 %, a stejně tak bychom se zbavili nepotřebných ministerstev s desítkami vašich stranických poradců, kteří rozhodně nevytvářejí žádnou přidanou hodnotu. A dneska už o tom tady také byla debata. A v médiích, nebo minimálně na Twitteru toto v současné době funguje, kdy opět jsou zmiňována ta tři zcela zbytná ministerstva bez portfeje, ať už je to Ministerstvo pro vědu a výzkum, nebo Ministerstvo pro evropské záležitosti. A také zde dnes padlo již to, že jste přibrali a máte na svých ministerstvech 40 politických náměstků. ***