(16.30 hodin)

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Dobrý den, vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové. Já si dovolím faktickou zareagovat na kolegu poslance Volného, který před chvílí hovořil. On se tady velkou část toho svého projevu věnoval oblasti úspor. Já myslím, že on už je natolik zkušený poslanec za ta dvě volební období předcházející, která zde strávil, že si je velmi dobře vědom toho, že Sněmovna projednává v prvním, druhém i třetím čtení legislativní návrhy, legislativní změny. Otázka úspor na rezortech, jako je třeba snížení objemu platů o 2 %, na kterém jsme se dohodli, snížení provozních výdajů o 5 %, další úsporná opatření na rezortech, nebo například snížení objemu národních dotací, to nejsou věci, které by byly v konkrétních zákonech, a byl důvod, aby byly obsaženy v tomto balíčku ozdravném, který je souborem novel několika zákonů. To jsou rozhodnutí, která se dělají na úrovni rezortů a která se propisují do rozpočtu, rezortních kapitol. Takže ten závazek, který jsme jako vláda dali, ten jednoznačně platí. Šetříme na sobě, šetříme na rezortech, zvyšujeme efektivitu státní správy, zeštíhlujeme státní správu a to se projeví v návrhu zákona o státním rozpočtu. To se projeví v krocích jednotlivých rezortních kapitol. Myslím, že každý, kdo zná princip a proces legislativy, toto chápe a tomu rozumí. Takže bych chtěl, aby se tady nemátla veřejnost, nemíchala se jablka a hrušky, ale věnovali jsme se tomu, co je obsahem tohoto balíčku, a je to obsahem zcela logickým. Ta úsporná opatření budou součástí návrhu státního rozpočtu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Roman Kubíček. Vidím, že zde není. Tak poprosím pana poslance Volného.

 

Poslanec Jan Volný: Děkuji panu ministrovi, že mě poučil. Já to samozřejmě vím, ale vy jste také tu tiskovou konferenci před tím měsícem, kterou jsem zmiňoval, začínal jste svůj proslov, také jste ji dělali najednou a říkali jste - my tady to chceme po vás, lidi, a tohleto my nabízíme. A řekli jste, že to bude jedna třetina, dvě třetiny. Já nevidím důvod, proč to nemohlo být součástí tohoto tisku a neměla tam být sumarizace - ano, my chceme toto, pojďte nám to schválit, a my přineseme toto. Doufám, pane ministře, že v úterý na rozpočtovém výboru se i tohoto dotkneme. Takže možná budu uspokojen k těm úsporám, které budou v rozpočtu na rok 2024. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr Stanjura chce reagovat s faktickou poznámkou.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Já tentokrát nebudu ukazovat, je to na webu Ministerstva financí, úspory na provozu státu 11,2 miliardy korun, úspory na platech 9,9 miliardy korun, ostatní výdaje 3 miliardy korun, dotace 54 miliardy korun. Do kupy 78,4 miliardy korun. Pak to zkontrolujeme u návrhu státního rozpočtu, který přijde na konci září. Je to fakt veřejný materiál. Chápu, že každý nemá čas se dívat, co na webu je nebo není. Pokud je zájem, můžu to nechat členům rozpočtového výboru rozeslat před tím úterkem, ať to nemusí všichni hledat a sami si stahovat. Není v tom žádný problém. Je to ten propočet 2 % objemu platů, to jsou ty platy, plus FKSP, to je třeba si říct, že to je k tomu. Ty úspory na provozu státu, to je těch 5 % užších provozních výdajů a tak dále. Takže není to nic tajného, ten rozpad na jednotlivé položky je znám od 11. května. Ale říkám, můžu to nechat poslat, pokud bude zájem, celou tu prezentaci. Vy o tom mluvíte tak hanlivě, o té tiskovce, tak dobře, tak vám pošleme tu prezentaci. A můžeme ji hodnotit, jak chceme, to není důležité, tam ta čísla jsou. To je důležité.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím dalšího řádně přihlášeného, pan poslanec Julius Špičák.

 

Poslanec Julius Špičák: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, byla tady už zmíněna, kritizována, diskutována řada oblastí konsolidačního balíčku a já mám pocit, že oblast výzkumu je v podstatě bita nejvíc a nejsmutnější. Dá se doložit, že vláda hnutí ANO kladla na vědu a výzkum mimořádný důraz. Předseda hnutí a premiér se stal předsedou Rady vlády pro vědu a výzkum a kolega místopředseda Sněmovny Havlíček vypracoval koncept The Country for the Future. Bezprecedentně stouplo financování výzkumu na deklarovaná 2 % rozpočtu a všechny tyto skutečnosti byly daleko silnějším apelem na rozvoj vědy a výzkumu než zřízení dedikovaného ministerstva, což každý vnímá jako pouhé formální naplnění koaliční smlouvy a důraz na výzkum de facto devalvuje. Chtěli jsme se stát východoevropským tygrem nebo Izraelem, ale v důsledku konsolidačního balíčku, který podrobně popíšu, se stáváme spíš jakousi výzkumnou Venezuelou.

Změny, které v konsolidačním balíčku vláda navrhuje, například znamenají, že se zásadně sníží státní investice do technologií. Příčinou je nesprávně nastavené snížení národních dotací pro podnikatele. Omezení dotací spolu se zdražováním všech vstupů, zvyšováním daní a změnami DPH bude mít nepříznivé dopady na růst podnikatelského sektoru, na inovace a ve finálním důsledku na celkovou konkurenceschopnost českého průmyslu. Je namístě se obávat, že snížení dotací povede k tomu, že firmy výrazně omezí své výzkumné a vývojové aktivity a sníží se investice do inovativních technologií.

Vůbec mi není známo, že by se vláda jakkoli rozhodovala na základě komplexních a profesionálních analýz. Spíše se zdá, že omezení dotací je škrtem a mediálním tahem, aby bylo možno argumentovat omezením dotačního byznysu. Samozřejmě jsou tady firmy, které si z dotací vybudovaly byznys, ale bylo by dobré přemýšlet nad funkční regulací dotací na základě podrobné analýzy toho, o jaké firmy jde a jaké procesy tedy zneužívání dotací umožňuje.

Kromě toho, že vláda omezuje výzkum a inovace v soukromém sektoru, sledujeme ze strany pana ministra, prostřednictvím pana předsedajícího, doslova likvidaci vědy v přímém přenosu. To je přímo neuvěřitelné, protože je to v příkrém rozporu s programovým prohlášením vlády, které budu citovat. Nevím, jestli se nad tím mám smát, nebo tedy plakat. Takže: "Chceme stát," cituji, "který je chytrý, efektivní a úsporný. Naše země je plná šikovných, vzdělaných a inovativních lidí. Naše věda a výzkum mají dlouhodobé skvělé jméno ve světě." - Není tomu tak, skvělí jsou pouze jednotlivci a obvykle jsou to jednotlivci, kteří nepůsobí v České republice. - "Věda a výzkum budou mít nezpochybnitelnou podporu, protože v nich vidíme příležitost, jak posunout Českou republiku ještě výše mezi nejúspěšnější země." - Jaká podpora? - "Budeme usilovat o zvýšení finanční alokace na podporu základního výzkumu. Budeme dále motivovat mobilitu výzkumných pracovníků, internacionalizovat prostředí výzkumných organizací a podporovat cílené bilaterální i multilaterální kontakty s klíčovými mezinárodními partnery." - Skutečně absurdní kontrapunkt k tomu, co se skutečně děje!

To byla tedy proklamace - a realitou je, že se v návrhu státního rozpočtu na rok 2024 počítá se snížením výdajů o bezprecedentních 10 %. Dodám další číslíčko. V procentuálním poměru k rozpočtu nebo k DPH se dostáváme na necelých 50 % ve srovnání například s Německem nebo Holandskem. Takže takto vyspělé země Evropy v žádném případě nemáme šanci dohnat.

Přitom Rada vlády pro vědu a výzkum, kde jsem měl čest osm let působit, vypracovala tak jako každý rok návrh rozpočtu pro oblast vědy, který byl dobře připraven a zohledňoval i rekordní inflaci, za kterou samozřejmě vláda nese plnou odpovědnost. Nicméně pan ministr financí, prostřednictvím pana předsedajícího, se zcela bezprecedentně rozhodl tento návrh sestavený apolitickými kompetentními experty ignorovat. A je fascinující, že u snížení financování vědy pasivně asistovala dedikovaná ministryně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP