(15.10 hodin)
(pokračuje Lenka Dražilová)
Ano, pohledem makroekonomů jsou možná opravdu navrhované daňové změny neutrální, ale pohledem obyčejných lidí to tak není. Alespoň podle prvních výpočtů. Jinými slovy, vláda a její poslanci opět zdražují život lidem. Už to tady padlo. Pro čtyřčlennou rodinu to bude mít odhadovaný roční dopad kolem 45 až 50 000 korun, a to v situaci, když už dnes má 55 % Čechů potíže vyjít se mzdou. A především proto, že na ně brutálně doléhá suverénně největší propad reálných mezd v celé historii České republiky a také největší propad reálných mezd ze všech zemí OECD, a to nejen v roce 2022, ale i v prvním čtvrtletí roku 2023. To je prosím konkrétní výsledek vaší práce, vaší přezíravosti vůči lidem.
Vím, že teď asi budete chtít říct, že za to nemůžete, že za to je odpovědné Rusko, které rozpoutalo válku na Ukrajině. Ale říkám, že jsou to výmluvy. Výmluvy, kdy svalujete vinu za vaše neúspěchy na někoho jiného. Na Rusko, na Ukrajinu, na Babiše: co jste zavedli, myšleno hnutí ANO, to nás teď stojí více peněz. A já se ptám, kdo pro to hlasoval? Kdo byl často spolupředkladatelem tady těchto návrhů, ať už to bylo výchovné, ať to byla otcovská? A včera to tady říkal dobře Patrik Nacher. Co by bylo, kdybychom schválili v covidu všechno to, co jste navrhovali vy?
Chtěla bych zmínit Polsko. To je válce blíž geograficky, přijalo také rekordní počet migrantů a také podporuje Ukrajinu. Přesto je pokles reálných mezd v porovnání s Českou republikou prakticky neznatelný. A takových zemí je víc. Místo toho, abychom tu řešili, jak pomocí lidem a podnikatelům, tak tu řešíme změny v DPH, které do státní kasy nepřinesou ani korunu a samy o sobě obsahují tolik sporných dohadů, že se staly terčem posměchu ještě dřív, než se dostaly sem k projednání do Sněmovny. Jak sami říkáte, zvýšíte celou řadu položek z 10 na 21 %, tedy neušetříte. A snížení potravin z 15 na 12 %, také už se to tady říkalo, s největší pravděpodobností zůstane v kapsách řetězců. Ale položky, které zvyšujete - já je tady nebudu pořád dokola opakovat - tak ty pocítí úplně každý. A i to je důvod, proč si myslím, že by bylo lepší to celé dát k ledu a začít se věnovat tématům, která lidem opravdu život zjednoduší a hlavně zlevní. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Taktéž děkuji. A s dalším příspěvkem vystoupí pan poslanec Petr Sadovský, připraví se následně pan poslanec Roman Kubíček. Prosím, ujměte se slova.
Poslanec Petr Sadovský: Děkuji, paní předsedající. Kolegyně, kolegové, já jsem si připravil malý příspěvek ohledně našich dálnic. Ono se to asi nebude týkat přímo tady pana ministra financí, ale spíš pana ministra dopravy, který zde bohužel není přítomen.
Jak všichni víme, tak naše dálniční známky se budou zdražovat o 800 korun, to znamená z 1 500 na 2 300. Kromě toho samozřejmě bude nové valorizační schéma, kde bude reflektována stávající inflace. Zdražením na 2 300 korun se vlastně dálniční známka vydává na stejnou cenovou úroveň, jako je v sousedním Rakousku. Když si vezmeme, že to je porovnání studie společnosti Mazars, která srovnává mzdy a daňové systémy 22 zemí střední a východní Evropy, tak tam zjistíme, že nejvyšší průměrnou mzdu v celé střední Evropě a východní má, světe, div se, Rakousko, což je někde 4 500 eur. U nás to není v danou chvíli ani polovička, ale ta dálniční známka bude stejně drahá. Mimochodem, a opravdu český řidič dostane stejnou kvalitu dálnice, jako je v Rakousku? V Česku je přibližně 1 300 kilometrů dálnic a v Rakousku je to o 1 000 kilometrů ještě víc. To znamená, že v poměru ceny roční dálniční známky k celkovému počtu výrazně prohráváme. U nás je to zhruba, nebo bude to zhruba 2,10 koruny. V Rakousku to vychází na 1,10 koruny. A to nepočítám, že tam mají zafinancované tunely a některé horské úseky.
Já chápu to, že státní kasa potřebuje dorovnat, potřebujeme srovnat deficit, ozdravný balíček, ale je potřeba to udělat takovýmto razantním způsobem? Vždyť by to šlo i citlivěji. A vzhledem k tomu, jaké máme ty dálnice, tak si myslím, že by přijatelné bylo o dvě, o tři stokoruny. Anebo to je k tomu, co si opět odsouhlasila Evropská unie? V roce 2022 totiž Evropská unie řešila, že by bylo dobré, aby jednotlivé státy unie zavedly jednodenní dálniční známku, která vlastně u nás jakoby nefungovala. Návrh byl Evropským parlamentem schválen a novou směrnici budou muset do dvou let akceptovat všechny státy Evropské unie. To znamená do příštího roku. Znamená to, že musí za tranzit zrušit povinné vícedenní poplatky za použití dálnic a musí zavést jednodenní dálniční známku.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já se omlouvám, pane kolego, jenom je tady značný hluk a kvůli stenozáznamu opravdu poprosím kolegy o ohleduplnost. Tentokrát to je v levé části sálu. Děkuji za ohleduplnost i vůči všem zde. Prosím.
Poslanec Petr Sadovský: To byli včelaři, tak to asi úplně nevadí.
Jedinou výjimku budou mít ty státy, které prokážou, že by takové zavedení nového zpoplatnění bylo finančně neúměrné s přihlédnutím k očekávaným ziskům. A u nás náš ministr vlastně žádnou výjimku ani žádost o to nepodal. A zdůvodnil to takto: Kdybychom zůstali u částky 1 500 korun, znamenalo by to citelné snížení cen měsíčních i desetidenních známek a došlo by k významnému výpadku ve výběrech s tím souvisících a problém investic. Přijde mi to jako úžasné vysvětlení. A podle pravidel směrnice se mají členské země Evropské unie povinnost od března 2024 řídit při stanovení cen časových poplatků povinným stropem, který se vypočítává právě procentuálně vůči ročnímu poplatku. Měsíční známka tak musí být maximálně do 19 % ročního poplatku, deseti (desetidenních) do 12 % a nově také bude denní známka právě ve výši 9 % té roční. Takže my budeme mít dražší známku hlavně proto, že Evropská unie nařídila zavedení levnějších měsíčních, desetidenních a jednodenních známek.
Přijde mně to vůči našim řidičům nefér. Přijde mně nefér i to, že se to jmenuje dálniční známka. A přiznám, že já jsem motorista, nehledám rozdíly, jestli to jsou vznětové, nebo spalovací motory, nebo elektrické. Ale je to dálniční známka, anebo ekologická známka? V dnešním poměru, kolik jezdí aut, tak si vezměte, že vozidla, která jsou elektrická, hybridní, vodíková jsou osvobozena od dálniční známky. Ale proč, když dneska hledáme peníze do státní pokladny? Anebo to je proto, že Ministerstvo dopravy neumí dostatečně dobře a efektivně vybírat pokuty od řidičů, kteří nepoužívají dálniční známky?
A teď nechci říct, že by to byla chyba policie, protože u nás to funguje tak, pokud to nevíte, že každá mýtná brána vás zachytí, zjistí podle espézetky, jestli máte zaplacenou dálniční známku, mají to samozřejmě i vozidla policie a Celní správy, a ty si předávají informaci o tom, jestli máte zaplaceno. Ale policie fyzicky vás musí zastavit a musí vám uložit pokutu za to, že nemáte dálniční známku. V dnešní době digitalizace, kdy uděláte přestupek a přijde vám domů pokuta, je tohleto opravdu efektivní? Nemělo by se ministerstvo zaměřit i na tuto stránku, aby byl výběr těch pokut efektivnější? Myslím, že to je k zamyšlení pana ministra financí i ministra dopravy - kteří tady ani jeden nejsou - ale myslím si, že i tohle je cesta, kam by se měl pan ministr podívat. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuju pěkně. S dalším projevem vystoupí pan poslanec Roman Kubíček, připraví se paní poslankyně Ivana Mádlová. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova. ***