(12.50 hodin)
(pokračuje David Štolpa)

Vláda tvrdí, že zvýšení daně z nemovitostí je způsob, jak dosáhnout rovnováhy mezi příjmy a výdaji státu. Ale já se ptám, proč se vláda nesnaží šetřit a snižovat své výdaje místo zvyšování daní? Nebylo by spravedlivější a efektivnější přijmout opatření k omezení plýtvání veřejnými prostředky? Majitelé nemovitostí v Česku totiž nenesou zodpovědnost za neschopnost vlády Petra Fialy, nenesou zodpovědnost za neschopnost ministra financí Stanjury, který neumí a nedokáže hospodařit se svěřenými finančními prostředky. Každý jen trošku ekonomicky gramotný nemůže tento vládní daňový balíček podpořit. Za sebe říkám, že rozhodně budu proti. Když nestojí na straně občanů vláda, musí na jejich straně stát opozice ve Sněmovně. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Nyní vystoupí s faktickou poznámkou paní poslankyně Mračková Vildumetzová. (Volání z pléna: Přihláška!) A zároveň je i přihlášena, tak může po faktické poznámce pokračovat.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane místopředsedo. Já právě se dostávám do velmi svízelné situace, protože je deset minut do jedné hodiny a můj projev určitě bude delší než těch deset minut. A protože můj kolega, pan Štolpa, tady hovořil o dani z nemovitosti a já si myslím, že - a asi to nemá rád ani pan ministr financí - když někdo nějakým způsobem... (Otáčí se k předsedajícímu.) Já teď mám faktickou, ano...? Tak jestli někdo vstupuje do toho projevu, tak já bych, pane ministře, protože já jsem zaregistrovala všude v médiích, že tedy je, že daň z nemovitosti zůstane městům a obcím, ale měla se říct ta důležitá věc, že o 100 % se daň nemovitosti občanům zvýší. To je prostě fakt, který je.

A mě by zajímalo, protože na jednání byl předseda Svazu měst a obcí, on samozřejmě je zároveň František Lukl náměstek v Jihomoravském kraji za STAN, Eliška Olšáková je předsedkyní Sdružení místních samospráv, taky za STAN, a oni s vámi šli dohodnout, že tedy by to zůstalo městům a obcím a že by se jim popřípadě snížilo rozpočtové určení daní. Já vím, že oni jsou pro vás těmi konkrétními partnery, ale já když se bavím s ostatními starosty a primátory, tak oni - a já na to nahlížím, že by svým způsobem ti starostové mohli přijít ještě o více finančních prostředků. Tak já jsem se chtěla zeptat, jestli už máte nějakou tedy konstrukci, jaké daně, popřípadě jestli to bude DPH, které se bude snižovat, nebo daň z příjmu fyzických, právnických, protože samozřejmě u právnických tam dochází k tomu 2% navýšení, které nemělo jít městům a obcím.

Omlouvám se, že k tomu tedy využiju teď těch devět minut, jestli se nebudete zlobit, ale myslím si, že třeba tato věc... A i když Alena Schillerová vystupovala, tak jasně říkala, že daň z nemovitosti trápí všechny občany. Ale já chci říct jednu důležitou věc, že i když vy v médiích vystoupíte a řeknete: "daň z nemovitosti zůstane městům a obcím", tak musíte dodat: "ale občané budou platit o 100 % víc". A to je prostě fakt, který je. A já tedy zrovna s tím, co František Lukl a paní Olšáková (?), moc nesouhlasím jako bývalá starostka, protože ti občané si budou myslet, že daň z nemovitosti právě o těch 100 % zdraží starostové a primátoři. (Předsedající: Čas, paní poslankyně.) Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. A s faktickou poznámkou se hlásí pan ministr financí.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Já jsem jednal s delegací Svazu měst a obcí a Sdružení místních samospráv, já nevybírám delegaci a je to věc členů a těch, kteří volí své vedení. A setkal bych se s tou delegací, ať by byl zvolen a stál v čele kdokoliv, myslím politicky, ať už z kterékoliv strany nebo nezávislý a podobně. Já jsem obdržel návrh obou těchto organizací, který říká, aby to, co je navrženo v konsolidačním balíčku, ozdravném balíčku, aby objem daně z nemovitosti směřoval do měst obcí, s tím, že by to, aby to bylo rozpočtově neutrální, bylo nahrazeno snížením podílu sdílených daní. A já jsem ani neměl kompetenci, ani pravomoc to odsouhlasit, slíbil jsem, že to projednám v rámci vládní koalice. A ta jednání začnou a očekávám, že by mohla skončit někdy před druhým čtením. To za prvé.

Za druhé, v té debatě je důležité, jestli... protože navýšení v tom ozdravném balíčku není o 100 %. Není o 100 %, je tam ten koeficient jedna, je to zhruba 9 miliard na 12,6. Takže stejně v dalších kolech jednání se budu ptát, jestli objem toho přesunu má být 9, nebo 12,6, což je 100 %. Kdyby to bylo 12,6, tak to skutečně by odpovídalo navýšení o 100 %. Pokud by to bylo 9, tak to propočteno, já teď nevím, jestli je to 0,78 nebo 0,8, by se zvýšil ten základní koeficient.

Otázka, na kterou dlouhodobě upozorňuju reprezentanty těchto organizací, ale je, že správa daní stojí 1,2 miliardy korun. To znamená, dneska to není výnos pro stát nula, ale minus 1,2 miliardy. Já myslím, že je korektní se o tom bavit, protože ono je to poměrně efektivní, ta správa, ve smyslu, že tam nejsou žádné velké nedoplatky. A samozřejmě by stát chtěl mít nulu, tak řekne městům, obcím: vybírejte si to sami. Já to nebudu navrhovat, nemyslím, že by to byl šťastný krok, ale myslím, že je legitimní se o této částce, kterou stát stojí - a je to jedno, kdo je ministr, je to zhruba 1,2 miliardy korun. Nesouvisí to ani s výší vybrané daně, protože pokud některé obce nebo více obcí zvýší koeficient, tak výběr je logicky vyšší, ale samozřejmě náklady zůstávají stejné.

Ten čas můžou využít k tomu, že daň z nemovitosti by měla být první digitalizovaná daň s předvyplněným daňovým přiznáním. Pokud všechno půjde dobře, tak na začátku roku 2026, to znamená daňové přiznání za rok 2025 by už mělo být předvyplněné pro všechny daňové poplatníky. Protože pokud někdo z vás vyplňoval toto přiznání někdy v posledních měsících či letech, tak je to určitě horší než vyplnit daň z příjmu fyzických osob. Je to určitě náročnější díky tomu, jak je to poměrně složitě konstruované, musíte si zjistit typ pozemku, obecně závaznou vyhlášku, která to upravuje, a podobně.

Toto je návrh Svazu měst a obcí. Současně říkám, že včera po jednání s Asociací krajů, s jejich vedením, předložím k debatě ve vládní koalici návrh Asociace krajů k změně RUDu pro kraje. Ta by se ale týkala změny kritérií či nových kritérií a podobně. Tak řekl jsem úplně stejně - když je RUD otevřený, není důvod o tom nejednat, ale ani v případě měst a obcí, ani v případě krajů samozřejmě ministr financí nemůže uzavírat žádnou politickou dohodu. Vysvětlili jsme si, o co jde. Takže já jsem schopen vysvětlovat svým vládním kolegům, co je obsahem toho návrhu, a ta jednání povedeme, já bych řekl, v příštích šesti týdnech a před druhým čtením bude jasno, jestli takový pozměňovací návrh, který odpovídá těmto návrhům, si někdo z vládní koalice osvojí a předloží nám jako Poslanecké sněmovně v průběhu druhého čtení a k rozhodnutí v třetím čtení.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí ještě paní poslankyně Mračková Vildumetzová.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Já mnohokrát děkuji, pane ministře. Já se jenom chci zeptat, jak dokážete, aby to bylo rozpočtově neutrální? Já si myslím, že to v žádném případě dokázat nelze, protože - u daně z nemovitosti asi ano, když se dohodnete. Ale ještě jsem tedy nepochopila, protože když se zvýší základní koeficient na dvojnásobek, ten základní, tak města a obce pak můžou jít až do pětinásobku. Málokdo to využívá. To znamená, že když dneska někdo platil 1 000, bude platit 2 000, ano? Vy počítáte, že zdražením daně z nemovitosti o 100 % vám přijde do rozpočtu 10 miliard korun, ano? Cca. Dobře. A teď, když tedy u daně z nemovitostí budeme mít vždycky tu částku, v uvozovkách, jasnou - ano, ty obce si to pak ještě mohou zvyšovat, ale to do toho nepočítám. Ale řekněte mi, jak v rozpočtovém určení daní, z čeho budete vycházet? Vždyť přece vy vůbec nemůžete vědět, jaký bude vývoj DPH, daně z příjmu právnických, fyzických. To znamená, že obce a města podle mého názoru můžou přijít o daleko více finančních prostředků a ještě na sebe převezmou to, že budou lidé říkat, že starostové a primátoři zvýšili daň nemovitosti o 100 %.

Já tedy vůbec nechápu, jak tohle mohl předseda Svazu měst a obcí a předsedkyně Sdružení místních samospráv dojednat. Já si nemyslím, že to je dobrý návrh pro starosty a primátory. Takže děkuji za reakci.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, faktická poznámka pana ministra, prý odpoví.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Máme dvě minuty. Já jsem to popsal. Já jsem obdržel návrh a teď ho budeme projednávat. Já nejsem ten, kdo by měl obhajovat ten návrh, vysvětlovat a přesvědčovat někoho, že je to správně. Jak to udělat jednoduše? Vezmete tu částku a přepočtete koeficienty, tak jak se to dělalo kdykoliv. Když se snižovala daň z příjmů fyzických osob, tak se odhadlo, kolik bude výpadek, (udělali?) jsme procenta. Samozřejmě dneska ta inkasa jsou mnohem vyšší, než byly odhady v roce 2020 - ano, to tak je - ve prospěch obcí. Ale jinak to nejde. Nedá se to fixovat a přepočítávat každý rok. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP