(12.00 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)
Já jsem připravený, a myslím, že včera i dneska jsem odpovídal na dotazy, které přišly, protože někteří z vás teď, tak jak vystupují, když tady všichni se mnou zůstanete do půlnoci, kteří jste teď měli faktické připomínky, tak budou považovat za fér a ta svá slova vezmu zpět. Pokud ovšem někdo z vás odejde a nebude tady se mnou do půlnoci, tak to fér prostě není. Nebo není fér vyžadovat, abych tady byl celou dobu. Já jsem fakt připraven debatovat, podpořil jsem bez mikrofonu, teď přes mikrofon vlastně vystoupení pana poslance Radka Vondráčka. Vraťme se k tomu, co je k meritu věci. Půjčte mi graf, nepůjčte mi graf - ten graf nesouvisí. Neříkejme si, kdo začal a kdo nezačal. Já jsem považoval za korektní říct, protože jsem tady desítky hodin, že pokud to takhle bude pokračovat, tak já prostě nemůžu tady celou dobu být. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Tím jsme vyčerpali všechny faktické poznámky a nyní se vrátíme k přednostním právům a já uděluji slovo panu předsedovi Radimu Fialovi. Prosím.
Poslanec Radim Fiala: Jsem rád, že dnes, doufám, skončila kapitola obviňování se, která vláda je horší a která je lepší, a dáte také prostor i jiným politickým stranám a hnutím, které třeba ještě v těch vládách nebyly.
Jenom k tomu, co tady zaznělo, dovolte mi jednu věc. Já se musím usmívat, protože každá ta strana, ať levá, nebo pravá, si to interpretuje tak, aby jí to vyšlo. Někdo třeba nebojuje s inflací, někdo nebojuje s inflací a chápu, že vedlejším produktem inflace je to, že jsou vyšší daňové příjmy státního rozpočtu, tudíž když řeknete, že nezvyšujete daně vůči HDP, no tak je to prostě, je to jasné, protože si vyberete o 120 miliard, tím, že nebojujete s inflací, tak vyberete o 120 miliard víc, tak jasně že nezvyšujete daně. Ale v absolutních číslech to tak je. A můžete se tady hádat, jak chcete, odnesou to obyčejní lidé a to je na tom to nejhorší. To je to, co nevidíte. Ukazujete si tady grafy, ale ten, kdo na to skutečně doplatí, a ten, kdo to zaplatí, budou lidé.
Takže teď ke konsolidačnímu balíčku. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, vážení páni ministři, dovolte, abych také řekl něco za hnutí SPD ke konsolidačnímu balíčku, který jste nám představili a který tady teď projednáváme v prvním čtení.
Jediným legitimním postupem vlády, jak v současné ekonomické situaci konsolidovat veřejné finance, a zkrotit tak hrozivě rostoucí deficit státního rozpočtu a zadlužení země, by bylo urychleně novelizovat zákon o státním rozpočtu na letošní rok, a to na straně výdajů jejich výrazným snížením.
Ale já odpovím ještě panu ministrovi Stanjurovi, který tady jasně říkal, že si některé věci musíme přeložit do češtiny. Já souhlasím s prvními dvěma větami, které on tady dnes řekl. Potřebujeme konsolidaci veřejných financí, potřebujeme - a tu druhou věc, pane ministře, teď jsem to zapomněl. (Nápověda ministra Stanjury mimo mikrofon.) Jo, jestli máme veřejné finance v dobrém stavu. Nemáme. Absolutní souhlas. Ale dál už se lišíme v té cestě, jak toho dosáhnout, a tomu já se chci dnes věnovat.
A možná by ještě mohl a měl následovat návrh na zavedení srážkové daně na dividendy vyplácené ze zisků vytvořených v České republice a odtud po stovkách miliard ročně vyváděných do zahraničí, včetně tvrdého dohledu nad tím, jak zahraniční korporace zneužívají vnitrofiremní transfery a jak takzvaně optimalizují daňovou povinnost v oblasti daně z právnických osob a nově i v oblasti windfall tax. Vše ostatní je nadbytečné, škodlivé a kontraproduktivní. A vrcholem je právě projednávaný konsolidační balíček, který je plošným zvýšením daní a odvodů českým občanům, živnostníkům a firmám - a můžete stokrát říkat, že snižujete daně vůči HDP, v absolutní hodnotě pro lidi, a to je nejdůležitější, je zvyšujete. A který se v praxi projeví nejdříve až za dva roky, a to ještě velice negativně. Který je silně proinflační a který podsekává čisté disponibilní příjmy a koupěschopnou poptávku českých domácností a konkurenceschopnost českých firem a také který podrývá a podkopává i náš budoucí hospodářský růst. A to si myslím, že je na tom nejhorší. Když vidíte třeba Polsko, které snižuje daně, tak my prostě jdeme úplně na opačnou stranu.
Tomuto návrhu nepředcházela kvalitní analýza situace. A to neříkám jen já, ale i řada renomovaných ekonomů. Vládě se rozpadá rozpočet pod rukama. Ona nejenže nedokáže správně identifikovat příčiny tohoto stavu, ale obrazně řečeno dále přikládá pod kotel, hasí požár benzinem a navrhuje zavést opatření, která současný stav ještě zhorší. Ukázkovým příkladem je chaotické zvýšení DPH, kde sama vláda přiznává, že jeho vliv na bilanci příjmů státního rozpočtu bude záporný a navíc ještě povede ke zvýšení inflace.
Tato vláda nemá žádnou dlouhodobou rozpočtovou ani hospodářskou politiku a jen se potácí od jedné pseudoreformy ke druhé, ještě horší, než byla ta předchozí. A to je myslím stěžejní a základní věc, že neexistuje žádný systém, žádná koncepce, žádné předpoklady. To vše za doprovodu vypouštění pověstných signálů. Základní materiál vlády k tomuto balíčku neobsahuje žádné smysluplné řazení priorit a zcela zde chybí makroekonomický kontext, to je prognóza jeho vlivu a dopadu na vývoj klíčových makroekonomických ukazatelů. Analýza RIA u tohoto materiálu nedisponuje vyčíslením dopadů navrhovaných opatření na jednotlivé typy domácností, veřejná správa, soukromý sektor, senioři a podobně. Ani firem. Je plná klišé a obecných tvrzení, čímž neplní svou základní úlohu.
Vláda, jak jsem již uvedl, zde zcela podceňuje či úplně pomíjí inflační rizika. Přitom inflace respektive boj proti inflaci by měly být hlavní, absolutní vládní hospodářskou prioritou. Já ale se trochu obávám, a je to moje mínění a můj názor, že vládě ta inflace tak trochu vyhovuje, protože samozřejmě jsou to zvýšené daňové příjmy do státního rozpočtu o stovky miliard každým rokem, takže samozřejmě potom můžeme interpretovat, můžeme hovořit o výši zdanění, můžeme hovořit o celkové zadluženosti vůči HDP. A samozřejmě to vychází dobře, ale ten problém tady reálně existuje. Vláda současnou situaci chybně interpretuje tak, že klesající míra inflace znamená pokles cen. Nikoliv. Znamená to jen, že ceny rostou pomaleji než předtím, ale stále rostou. Tento fakt vláda ignoruje jak při dopadu předkládaného balíčku na náklady firem, tak i na domácnosti, které jsou v posledních měsících nuceny rekordním způsobem snižovat svou spotřebu.
K tomu uvedu následující. Deflátor HDP je nejkomplexnější z cenových indexů, kterými se měří míra inflace v ekonomice. Deflátor HDP není založen na spotřebním koši jako jiné cenové indexy, například index spotřebitelských cen, ale zahrnuje v sobě změnu cen všech statků v ekonomice, Je počítán na základě množství zboží v běžném období. Již v minulém roce spotřeba českých domácností začala dle tohoto ukazatele prudce klesat, to znamená, že lidé začali šetřit. Ve třetím čtvrtletí o 5,2 % a ve čtvrtém čtvrtletí o 5,5 %. A právě spotřeba domácností se stala hlavním faktorem poklesu české ekonomiky. V prvním čtvrtletí roku 2023 pokles spotřeby domácností pokračoval, tentokrát o 3 %.
Vláda taktéž vůbec nechápe roli mezd v ekonomice. V souladu s tím, že jsme bohužel ekonomickou kolonií, a včera dopoledne jsme tady o tom mluvili u té vlajky Evropské unie, jsou mnohdy i vládou mzdy vnímány pouze jako náklad a jejich růst jako problém. Pokud by se ovšem česká ekonomika více orientovala na domácí spotřebu, byly by mzdy vnímány jako významný, ba hlavní zdroj kupní síly, což by samozřejmě bylo žádoucí. Mzdy a jejich vývoj jsou rovněž klíčové pro státní rozpočet, protože od nich se odvíjí kupní síla domácností, inkaso, daně z příjmu fyzických osob a nepřímo i výběr DPH a spotřebních daní. Je jen velmi těžko představitelné, že bude jakákoli konsolidace veřejných financí úspěšná, když budou reálné mzdy nadále silně klesat, což se nyní už druhým rokem děje, a tento konsolidační balíček jednoznačně povede k dalšímu poklesu čistých mezd. ***