(22.10 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)
Podpora podnikání: opět, pane ministře, dejte mi dva tři příklady, v čem tady vy vidíte, že podporujete podnikání jako pravicová vláda nebo jako pravicový subjekt součástí té vlády. Ano, zrušili jste EET a pak těm samým podnikatelům zvýšíte DPH, takže oni budou muset zvýšit cenu, a zvýšíte daň z příjmů právnických osob.
A teď poslední dvě poznámky. Důvody konsolidace: vy neustále jako mantru říkáte, že předchozí vláda zadlužila zemi, a započalo to zejména v době covidové, to jsou ty kompenzace. A já jsem si tady dal tu práci, pane ministře, já vám to pak můžu okopírovat, tady je seznam hlavních pozměňovacích návrhů, které jste tenkrát dávali jako opozice, kde drtivá většina z nich neprošla. Kdyby prošla, tak by ten dluh byl o stovky miliard větší. Tak už prosím nikdy neříkejte, že hnutí ANO zadlužilo zemi výdaji v době covidu, protože vy jste navrhovali ty výdaje větší. Já vyberu jenom některé, protože jinak bychom tady byli ještě hodinu. Podívejte, kolik toho je! (Ukazuje.) Každá zažlucená věc je jeden návrh. Takže začnu. Například Zbyněk Stanjura, je to vládní návrh o kompenzačním bonusu, navýšení bonusu z 500 na 600 korun. Dopad navýšení na státní rozpočet 3,2 miliardy. Marian Jurečka navrhuje, aby na bonus měli vedle všech OSVČ nárok podnikatelé provozující výdělečnou činnost ve formě s. r. o. Já to jenom vynechávám, jedu fakt rychle, nechci vás zdržovat, dám to k dispozici, abych vám osvěžil paměť. Dál: Marian Jurečka navrhuje do předlohy doplnit odklad termínu splatnosti DPH za daňové období kalendářního roku 2020, a to o jeden rok. Ano, je to odklad, ale znamenalo by to v tom roce 150 miliard, jenom tenhle jeden návrh. Tamhle když vidím kolegu Vojtěcha Munzara, tak ho nechci vynechat, aby mu nebylo smutno. Cílem předloženého pozměňovacího návrhu je rozšířit okruh osob, jež dosáhnou na kompenzační bonus, i na takzvané mikropodniky. Zbyněk Stanjura - další: cílem předloženého pozměňovacího návrhu je navýšit bonusové částky v následujících bonusových obdobích, a teď jsou tam ta bonusová období a ty částky. Jak říkám, nebudu vás zdržovat. Věra Kovářová rozšiřuje okruh členů rodiny pro účely tohoto zákona - další bonus, další kompenzace. Členy jedné rodiny se pro účely tohoto zákona rozumí příbuzný až do čtvrtého stupně. Věra Kovářová navrhuje vyplacení jednorázového nenávratného příspěvku krajům ve výši 500 korun na obyvatele. Já možná poprosím, tady je hluk...
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Ano, tak poprosím kolegy o ztišení. Děkuji.
Poslanec Patrik Nacher: Takže to je 500 korun. To jsou ty peníze pro kraje například, že se vyčítalo, že bylo málo peněz na kraje, na obce, teď tam mají spoustu peněz na účtech, my jsme se o tom s panem ministrem bavili, nějakých 400 miliard, ale vy jste to tenkrát chtěli, když jste byli v opozici, tak teď se nad tím nerozčilujte! Tady další: Marian Jurečka - prominutí placení povinných záloh na pojistné na zdravotní pojištění, důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti u OSVČ za měsíce říjen 2020 až březen 2021, odpustit odvody na zdravotní a sociální pojištění. To je další. Kompenzace krajům, opět 500 korun na jednoho obyvatele. Dopad by to mělo 5 miliard zase v jiném návrhu. Marian Jurečka: zvýšení denní částky kompenzačního bonusu z 500 korun na 667. To jsou jenom příklady. Nebudu zdržovat. To je důkaz toho, že vy jste tady - a to jsou konkrétní věci, to není, že jsem si to vymyslel - tohle jsou konkrétní návrhy, které je možné si stáhnout z toho... Takže vy jste navrhovali ty kompenzace větší, robustnější, tak je teď fakt nefér - a já neříkám, co bylo správně, nebo špatně, protože ten covid byl prostě věc, která byla nová - mě tam jenom rozčiluje, že vy v jednu chvíli navrhujete kompenzace větší, pak to skončí, pak jste ve vládě a říkáte, že my jsme hodně kompenzovali. Tady je důkaz toho, že to takhle fakt není.
Pokud jde o zprávu NKÚ, tam je to podobné, protože kdybych vám přečetl, co tam NKÚ všechno zařadil, protože tím také argumentujete dost často, tak tam právě zařadil kompenzace pro kraje a podnikatele. To tady mám, zase, můžeme to přečíst a zase to natáhneme o dvacet minut. To by mi přišla škoda.
Takže závěr: srovnání nižší sazby DPH pro potraviny s ostatními zeměmi, kde i přesto, že to je 12 %, patříme mezi nejvyšší, nad námi je jenom Finsko se 14 % - to si nechám na druhé, případně třetí čtení. Kdybych to zrekapituloval - a vlastně na to druhé, třetí čtení úplně, teď jsem to vynechal, protože už mluvím dlouho - celý aspekt stavebního spoření, protože to je samo o sobě na půl hodiny, protože to stavební spoření, si myslím, že takhle se fakt dělat nedá. To, jakým způsobem to vy navrhujete, škrtnutím pera - protože vy nic neušetříte. Vy škrtnete tu podporu, ten produkt vlastně v zásadě zmizí, lidé si přestanou půjčovat, přestanou zpátky investovat do svého bydlení, takže koruna investovaná do stavebního spoření se vracela do státního rozpočtu řekněme 1 : 4.
Kdybych to zrekapituloval, ten návrh mi přijde nekompetentní v tom, že je nelogický, není prorůstový, nejsou tam prorůstová opatření, je retroaktivní. Je nekonzistentní v tom, že minimálně jeden, dva subjekty ještě do poslední chvíle slibovaly, že se nebudou zvyšovat daně. Nepřipomínám kampaň před volbami, vím, že se změnila situace, válka na Ukrajině. Připomínám to, co jste říkali až po volbách, a to, co jste říkali ještě před několika měsíci. Je netransparentní a nepředvídatelný tím, jak jste tady vypouštěli balonky a jak teď vlastně jste říkali, že si k tomu sami dáte pozměňovací návrhy.
Ukončím to větou: Vláda má začít u sebe šetřit a zrušit tři zbytečná ministerstva - Ministerstvo pro evropské záležitosti, pro vědu, výzkum a inovace a pro legislativu. Daňový poplatník to platit nechce a je kromě ministrů i zbytečný aparát. A teď vám prozradím: to jsem neřekl originálně já, ale tohle napsal Miroslav Kalousek, takže já jsem mu to takhle vzal, abych to použil, protože s tím naprosto souhlasím - jinými slovy, to není kritika, jak by někdo mohl říct, zleva, ale to máte kritiku zprava. Jak jsem řekl, všechny ostatní věci, jako je tabulka DPH, stavební spoření, nějaké nápady kolem bydlení vám řeknu a přihlásím se případně buď zítra, nebo ve druhém, ve třetím čtení.
Poprosím pana ministra - děkuju, že tady seděl celou dobu - jestli by mohl odpovědět na ty některé věci, které jsem mu položil, a vám všem ostatním děkuju za pozornost. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuju, a než dám slovo panu ministrovi s přednostním právem, je to s faktickou poznámkou pan poslanec Munzar. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji. Já si dovolím zareagovat velmi krátce na pana kolegu Nachera, vaším prostřednictvím. Já se tady nechci přijít o tom, jak byly široké lockdowny a podobně, tohle už nás minulo. Na druhou stranu si dovolím připomenout pouze fakticky ze zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu z roku 2021, kdy byl meziroční nárůst výdajů státu mezi roky 2019 a 2020 o 291,2 miliardy korun, z toho výdaje vykázané k zamezení šíření pandemie covidu 144,6 miliardy, výdaje nesouvisející s pandemií covidu 146,6 miliardy. To znamená, pan kolega Nacher nemá rád dvojí metr, ale ať nepoužívá půl pravdy, protože výdaje více než z 50 % nesouvisely s covidem.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času. Pan ministr svou přihlášku stáhl, takže se dostáváme k dalším řečníkům v rámci rozpravy a nyní je na řadě pan poslanec Stržínek. Pane poslanče, prosím. ***