(19.50 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

Sama osobně jako ministryně jsem šla za panem předsedou Vystrčilem a upozorňovala jsem ho na to, že pokud se toto stane, budou kraje velmi znevýhodněny a že se to bude týkat i jeho Vysočiny, aby byl opravdu obezřetný, až takhle na rovinu jsem s ním mluvila. Bohužel jsem byla neúspěšná, pan senátor mně na to tehdy odpověděl, že mu to připadá spravedlivější. Ale samozřejmě tehdy se dohadovalo právě s paní ministryní financí, že to je fakt nefér vůči regionům v České republice, protože ty méně rozvinuté mají nárok na evropské fondy ve výši 85 %, přechodové regiony na 70 % z evropských zdrojů a ty více rozvinuté pouze na 40 %. Domluvilo se s Ministerstvem financí, že to je fakt nefér, protože prostě Senát přehlasoval pozici vlády, a my jsme to vnímali kvůli rozvinutí všech regionů jako nespravedlivé, tak se připravila takzvaná metodika finančních toků, kde ze státního rozpočtu se těm přechodovým regionům to dorovnávalo ze státního rozpočtu ve výši 15 %, aby měly také nárok na 85. A to je teď předmětem materiálu pana ministra financí, kde on píše, že právě těm přechodovým regionům a těm vysoce rozvinutým podíl státního rozpočtu vezme.

Mne by tedy zajímalo, když se tady podívám na Vysočinu, co na to například paní zastupitelka Bělohlávková a tak dále, nebo samozřejmě se to dotkne i Plzeňského kraje, pan předseda rozpočtového výboru Bernard, paní Bačíková, paní Decroix a tak dále, mohla bych dále jmenovat, já jsem si to tady vytečkovala. Zajímalo by mne, jak se postavíte před tu svoji obec a řeknete jim: Sorry jako, prostě náš pan ministr financí - ještě k tomu jsou to všechno koaliční starostové a radní - se rozhodl, že nám ty peníze vezme. To znamená, obec, když chystá projekt, chystá si úvěry, najednou zjistí, že bude mít o těch 15 %, někdy i více, protože například u škol a tak dále, se tam dávalo ještě více peněz ze státního rozpočtu, aby to kofinancování pro to základní vzdělávání bylo třeba jenom ve výši 5, max. 10 %. Takže tyto peníze vám, milí starostové a zastupitelé, budou odebrány a já předpokládám, že to jsou ty zdroje, o kterých pan ministr částečně hovoří v těch 54 miliardách.

A pak se musím logicky ptát dál. My máme na období - programového období 2014 až 2020 se to nedotkne, protože tady končíme v tom prosinci, takže se to dotkne programovacího období 2021 až 2027, kde my z evropských fondů máme k dispozici zhruba 480 miliard korun. Z toho státní rozpočet, odhad, je zhruba 67,6 miliardy korun a z těchto 67,6 miliard korun je zhruba 61 %, to znamená 41,9 miliardy korun, pro organizační složky státu. To znamená, to jsou státní projekty, tam to prostě ten státní rozpočet musí vždycky dofinancovat jako budoucí příjemce. To znamená, že se vlastně bude odebírat zhruba, a to teď mluvím o všech, nejen o přechodových regionech, kdyby pan ministr prostě bouchnul do stolu, tak je to zhruba nějakých 25,9 miliardy státního rozpočtu nad rámec financování z evropských zdrojů, o které přijdou obce, kraje, města.

A teď by mě zajímalo, když se podívám na detailní čísla právě tohoto čerpání jako takového, tak je potřeba si říci, že na období 2021 až 2027 například Ministerstvo pro místní rozvoj, kterého se to bude nejvíce týkat, protože to je program pro kraje, města a obce, má nárok na příští rok nebo na tento rok 802 milionů korun. Když si vezmu ten poměr, že zhruba - i pan ministr tam má samozřejmě organizační složky státu - že to bude nějakých 60 na 40, tak ty kraje přijdou o 300 až 400 milionů. To samozřejmě nejsou žádné velké peníze, pan ministr může namítat, že si to vezme ze střednědobého výhledu. No ale pane ministře, tam tedy toho moc nemáte. Na rok 2024 máte ve střednědobém výhledu na kofinancování ze státního rozpočtu 614 milionů korun, na rok 2025 také 614 milionů korun, a zase to musíte vzít tím poměrem, protože projekty státu se musí zaplatit ve 100% výši, takže samozřejmě těm obcím toho moc nevezmete. Tak by mě opravdu hrozně zajímalo, z čeho se skládá těch 13,6 miliardy, protože, když se podívám na Ministerstvo pro místní rozvoj, tak si do střednědobého výhledu dalo na národní dotační tituly 3,1 miliardy korun. Jestlipak víte, pane ministře, že pan ministr už vyhlásil výzvy v podstatě na celou tu alokaci, které běžely už zhruba od 6. dubna do 5. června a od 2. května do 5. června 2023. Byly to dotační programy na místní komunikace, rekonstrukce a přestavba veřejných budov a jedny jsou komunikace pro obce do 3 000 a jedny komunikace pro obce do 10 000 obyvatel. Pan ministr už tu poptávku má, ta poptávka je zhruba 1 940 projektů za 6,5 miliardy korun, alokace výzvy je 2,356 a převis je 4,2 miliardy korun. A já se znovu ptám: Nebylo by spíše rozumnější skutečně jít tou cestou, že z krize se má proinvestovat tak, aby vlastně ten dopad do státního rozpočtu byl lepší? Nechci upozorňovat na to, jak my jsme se snažili investovat, investice pro nás byly opravdu zásadní priorita, takže někdy od roku 2018, kdy jsem přebírala ministerstvo, protože jsme tam nastoupili v prosinci 2017, takže v 2018 to bylo na výdajové straně MMR zhruba 22 miliard, ale už 2019 to bylo 27,4 miliardy, v roce 2020 31,5 miliardy, v roce 2021 32,1 miliardy. Pak přišel pan ministr Bartoš a zase to jde takhle dolů: 2022 - 28 miliard korun, nárok v rozpočtu 2023 - 22 miliard a o roku 2024 raději nebudu ani hovořit.

Možná by stálo za to si tady připomenout, co jsou to národní dotační tituly Ministerstva pro místní rozvoj. Za prvé, pan ministr tam má peníze na živly, a vzhledem k tomu, co se děje v přírodě, si myslím, že by měl tento dotační titul být významně navýšen, protože skutečně se potýkají - a znovu opakuji, na Ministerstvu pro místní rozvoj nejsou žádné soukromé investice, žádní podnikatelé, nic takového. Ministerstvo podporuje obce a kraje, nikoho jiného, a neziskový sektor, například v přípravě bezbariérových obcí. Máme tam v oblasti bydlení komunitní domy pro seniory, opět program, který byl založen za mé éry, ale jsem ráda, že nějakým způsobem jak KoDuSy, to znamená komunitní domy pro seniory, tak i pečovatelské domy pokračují. Ale je tam alokace 250 milionů. Pak samozřejmě tady máme Národní plán obnovy, brownfieldy, kde dotace z Národního plánu obnovy je zhruba 1,4 miliardy. Na dostupné bydlení chce pan ministr dát 800 milionů, z toho 500 milionů pro obce a 300 milionů pro soukromý sektor. Cestovní ruch 140 milionů, bezbariérové obce 15 milionů. A pak je tady program obnovy a rozvoje venkova, který obsahuje místní komunikace, veřejné budovy, sportoviště a tak dále, a na to je alokace na tento rok zhruba 1 miliarda korun.

Takže ať se na to podívám zleva, zprava, a nemůže se ani argumentovat tím nepovedeným programem Ukrajina, na který pan ministr v podstatě dostal virtuální peníze - ten program se moc nepovedl, vyčerpalo se maximálně 250 milionů korun a pan ministr převedl ty peníze na MPSV, takže v podstatě na kapitole Ministerstva pro místní rozvoj nejsou.

Já doufám, že pan ministr to i tady tak trošičku vnímá jako zastání se Ministerstva pro místní rozvoj, protože skutečně MMR je investiční ministerstvo. Mělo by se pomoci obcím, protože stát jim sebere na kofinancování projektů, v podstatě to vyměnil pan Lukl - to je pro mne nepochopitelné - za podíl z příjmu právnických osob, tak to vyměnil za daň z nemovitosti. No, to je otázka, protože samozřejmě náklady obce, ať už jsou to odpady, energie a tak dále, rostou, takže si myslím, že tyto peníze od občanů oni použijí na svoje mandatorní výdaje a může být problém s kofinancováním jak evropských projektů, tak právě těch projektů národních.

Už se budu blížit k závěru, myslím, že už jsem to tady řekla všechno, co mě trápí, všechno, co se dotýká agendy Ministerstva pro místní rozvoj. Pro mne je hrozně důležité, aby konsolidace veřejných financí skutečně neuškrtila hospodářský růst, aby se nenavyšovaly takhle střemhlav daně, jak to předvádí pětikoalice, aby se na to šlo efektivně, postupnou digitalizací, a tady bychom skutečně všichni zatleskali, pokud by se povedly nějaké projekty, jako se povedly nám, jako například eRecept a podobně. Ale pokud by se čerpaly evropské peníze, pokud by se investovalo, určitě najdete slyšení i u opozice, ale bohužel tomu tak není. Pro mne je ten daňový balíček, jak je připraven, zcela nepřijatelný. Děkuji. (Potlesk poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Máme tady dvě přihlášky k faktickým poznámkám. První vystoupí pan ministr Bartoš, připraví se pan poslanec Bernard.

Jenom upozorňuji, že v předsálí byla nalezena stokoruna, ke které se zatím nikdo nehlásí (Pobavení v sále.), což si myslím, že při projednávání konsolidačního balíčku je výborná zpráva. Pokud se nikdo do hodiny nepřihlásí, předám stokorunu ministrovi financí na snížení státního dluhu. (Veselost a potlesk v sále.) Pane ministře, prosím, vaše dvě minuty. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP