(13.50 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)

Zaznívaly tady na půdě Sněmovny, ale i v tom veřejném mediálním prostoru různé nepravdivé informace, že nebudeme pokrývat dopady inflace. Bude platit vždycky to, že bude k 1. lednu zvyšován starobní důchod plně o inflaci, o inflaci předcházejícího dvanáctiměsíčního období, které se vždycky počítá od 1. července do konce června následujícího roku. Za toto období bude vždy plně dokryta inflace v řádném termínu valorizace a zároveň se tady upravuje parametr, kdy bude ten řádný valorizační termín ještě obsahovat růst jedné třetiny reálných mezd tak, jak to bylo do roku 2018 dlouhé roky a kombinace těchto obou faktorů zajišťovala českým starobním důchodcům solidní důchody, které dokázaly pokrývat jejich životní potřeby a dobrou životní úroveň jako starobních důchodců.

Pokud jde o valorizace v mimořádném termínu, tady se navrhuje zachovat samozřejmě tu základní podmínku, kdy pokud po měsíce po sobě jdoucí překročí postupně nárůst inflace 5 % v součtu, v ten okamžik nastává podmínka, kdy v tomto návrhu nedojde k té mimořádné valorizaci tak, jak ji známe dnes, ale bude tady institut, který bude znamenat mimořádný příspěvek k důchodu, který bude přiznáván nikoliv na základě žádosti, ale bude přiznáván automaticky. Ten příspěvek zavádíme proto, že současný systém - a to chci tady zdůraznit - současný systém mimořádné valorizace znamená, že se trvale, trvale zvyšují důchody lidí, kteří mají nadprůměrné a vysoké důchody, a naopak situace lidí, kteří mají podprůměrné a nízké důchody, se vlastně zhoršuje. To znamená, nůžky mezi nízko- a vysokopříjmovými důchodci se v současném systému mimořádných valorizací a následně řádných valorizací rozevírá, takže proto jsme se rozhodli udělat tady tuto úpravu, kdy bude tento mimořádný příspěvek, který bude pokrývat vždycky část zbývající toho roku, kdy by případně došlo k inflačnímu růstu po jednotlivých měsících většímu, než je 5 %, pak těmto starobním důchodcům bude vyplacen tento mimořádný příspěvek. Ten bude zohledňovat 60 % růstu cen a zvýšení procentní výměry bude stanovovat ve výši 30 % růstu cen trvale, s tím, že se k tomuto růstu přihlédne při následující pravidelné valorizaci důchodů v lednu následujícího roku. O tuto mimořádnou valorizaci bude tedy nejbližší pravidelná valorizace potom nižší. Poskytovat k důchodu ještě dočasný přídavek jednotné pevné částce ve výši 30 % růstu cen, tento požadavek by potom byl opravdu po ten zbytek roku, kdy by došlo k té mimořádné situaci.

To jsou ty podstatné dvě oblasti změn, které tento návrh přináší. Tento návrh byl projednán také výborem pro sociální politiku 21. 6. a ten jej doporučil přijmout. Takže tolik za mne odůvodnění tohoto návrhu těchto změn.

Znovu to jenom stručně shrnu. Pokud opravdu myslíme vážně zodpovědnost za dobrou životní úroveň starobních důchodců v České republice, nejenom dnes, nejenom za dva, za pět let, ale myslíme to vážně i v kontextu výhledů za příštích dvacet, třicet, čtyřicet let, tak je nutné, abychom udělali důchodovou reformu, abychom udělali změny v průběžném systému včetně systému třetího pilíře, a toto je vlastně první důležitý krok, který teď děláme, který se týká letošního roku a let příštích. A znovu opakuji, celkový balík změn v rámci důchodové reformy, ten přijde do Poslanecké sněmovny v průběhu prvního pololetí příštího roku. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu, usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 458/1. A já poprosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro sociální politiku, paní poslankyni Pavla Golasowská, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Pavla Golasowská: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, přeji vám příjemné odpoledne. Pan ministr docela podrobně přednesl a odůvodnil návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a proto mi dovolte, abych vás teď provedla stručným přehledem, jak zákon procházel celým procesem od začátku až doposud.

Návrh zákona byl rozeslán poslancům jako tisk 458/0 dne 25. května 2023, prvním čtením prošel 9. června 2023, a to na 67. schůzi Poslanecké sněmovny. V prvním čtení byl podán návrh na zamítnutí, ten nebyl schválen. Poté byl podán návrh na zkrácení projednání ve výborech na 30 dnů a ten návrh byl schválen. Výbor pro sociální politiku projednal tento návrh zákona 21. června a přijal usnesení, aby Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona.

A ještě na doplnění. Na výboru pro sociální politiku bylo předloženo jedenáct pozměňovacích návrhů poslankyně Lucie Šafránkové, jeden pozměňovací návrh pana poslance Igora Hendrycha a jeden pozměňovací návrh pana poslance Víta Kaňkovského a dalších, s tím, že výbor až na návrh pana poslance Kaňkovského a dalších, s kterým vyslovil souhlas, tak k ostatním návrhům vyslovil nesouhlasné stanovisko.

Já pak ještě vystoupím v podrobné rozpravě, kde podám návrh na zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji paní poslankyni za zprávu zpravodaje a otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili poslanci a poslankyně v tomto pořadí: první vystoupí s přednostním právem paní předsedkyně Schillerová.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Milé kolegyně, vážení kolegové, pane ministře, setkáváme se při druhém čtení návrhu z dílny Ministerstva práce a sociálních věcí pod vedením pana ministra Jurečky, který se týká úpravy, která ovlivní životy milionů stávajících, ale i budoucích penzistů v této republice.

Podtitulem těchto parametrických změn, které se ministr Jurečka snaží prezentovat jako důchodovou reformu, je dle marketingu pětikoalice myšlenka, že důchodci se mají příliš dobře, že jejich údajný blahobyt ohrožuje finanční stabilitu této země, že právě kvůli nim se Česká republika zadlužuje a že valorizace a samotná výplata jejich penzí ohrožuje budoucnost našich vnoučat.

Já zde před vámi stojím jako bývalá ministryně financí, ale současně také jako babička, a jasně tady říkám, že tomu tak není. Budoucnost našich dětí a vnoučat skutečně není ohrožena současnými důchodci. Budoucnost našich dětí a vnoučat si vytvářejí oni samotní za přispění státu, který má podporovat kvalitní školství, který má podporovat inovační procesy v zemi a který má podporovat hospodářský růst, ze kterého benefitují všichni. Ale k tomu se v průběhu tohoto týdne ještě určitě dostaneme. Vytváření pocitu viny a dojmu, že důchodci jsou příčinou neudržitelnosti veřejných financí, není namístě. Koncept jakékoliv důchodové reformy - toto není důchodová reforma - i té marketingové, musí vycházet ze základního předpokladu a tím je, že penze nejsou sociální dávka, že penze nejsou milodarem a že penze jsou v rámci vyspělých zemí součástí společenské smlouvy, kdy vy odvádíte po dobu svého aktivního života nemalou část svých příjmů státu v podobě pojistného, daní, poplatků a jiných odvodů státu. Ten za to buduje nemocnice, školy, dálnice, financuje zdravotní péči, financuje systém školství, bezpečnost a současně v reáliích České republiky vrací tyto prostředky zpět v podobě penzí penzistům. Ekonomicky aktivní část populace za to zcela logicky očekává, že se o ni stát postará v době nemoci či stáří. Tak zatím stále funguje společenská smlouva v České republice. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP