(10.00 hodin)

 

: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážení kolegové, v reakci pana ministra - vlastně on tím rozděluje Poslaneckou sněmovnu na poslance dvou různých kategorií. Na ty, kteří mají přednostní právo a mohou potom reagovat na tu závěrečnou řeč, a na nás obyčejné poslance bez přednostního práva, kteří už potom reagovat nemohou. Bylo by fér, když se bavíme tady neustále o komunikaci, aby pan ministr reagoval ještě v průběhu rozpravy, abychom my, ti druhořadí poslanci bez přednostního práva, mohli reagovat. Jinak je to opravdu nefér a jinak pak ta reakce vlastně vaše je poloviční. Ona sice reálně zazní na mikrofon, ale nelze na ni kromě dvou přednostních práv, z opozice už na ni nemůže nikdo zareagovat. Zatímco přednostních práv na straně koalice je tady celá řada, je vás tady osmnáct, devatenáct nebo kolik ministrů, že se nevejdete do řady.

Takže já bych vás, pane ministře, poprosil, že si nemáme rozdělovat poslance do dvou kategorií a mají mít možnost reagovat i v rámci rozpravy, tak prosím, reagujte v rámci rozpravy, ne po jejím skončení. Děkuju.

 

: Děkuji. Nyní se hlásí s faktickou paní poslankyně Zuzana Ožanová a následně pan ministr Vít Rakušan. (Poslankyně Ožanová dává přednost.) Když dáte přednost panu ministrovi, tak to přeskočíme. A prosím, pan ministr.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju. Já jenom krátce na pana kolegu Nachera. My jsme ale přece ve třetím čtení. Tady se dožaduje reakce paní kolegyně Mračková Vildumetzová na její pozměňovací návrh. Prosím, najděte si stenozáznam, já jsem v rámci projednávání druhého čtení chodil k mikrofonu a reagoval jsem. Tento načtený pozměňovací návrh už jsem komentoval v rámci druhého čtení. A moje argumentace se od té doby ani o kousek nezměnila. Proto považuji za zcela legitimní se v rámci závěrečného slova vyslovit v rámci rekapitulace svých postojů k jednotlivým pozměňovacím návrhům, samozřejmě i k tomuto. Ale ta argumentace už tady padla. Já bych se opakoval. A je zcela prokazatelné, že v rámci druhého čtení při načítání pozměňovacích návrhů jsem se diskuse velmi aktivně účastnil. A jsem skutečně připraven ty nejdůležitější danosti v rámci svého závěrečného slova zmínit. Děkuju.

 

: Děkuji. Nyní tedy paní poslankyně Ožanová. Prosím.

 

: Děkuji, vážená paní předsedající. Kolegyně, kolegové, pane ministře, tady kolegyně Peštová měla dotazy, které vyvstaly, vlastně konfrontovala s tím, co bylo na hospodářském výboru. K tomu jste se opravdu třeba v druhém čtení ani stihnout vyjádřit nemohl. A domnívám se, že byste neměl mít strach paní Peštové odpovědět, paní kolegyni poslankyni Peštové, prostřednictvím paní předsedající. Anebo máte strach s námi komunikovat a diskutovat? Demokracie je o diskusi. Já se domnívám, že by bylo správné, a možná byste se mohl povznést nad jiné věci a pokusit se vést tuto diskusi.

 

: Děkuji za dodržení času. Nyní se hlásí s faktickou paní poslankyně Peštová, následně paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím, vaše dvě minuty.

 

: Já děkuji za slovo. Pane ministře, já jsem si myslela, že tu otázku jsem položila jednoznačně, věcnou. Myslím si, že odpověď je na to jednoduchá. Ano, máme transformační plán a je ta, ta, ta, ta. Anebo ne, zase jsme si z vás vystřelili, žádný transformační plán není. A tečka a je to. Protože já jsem celou dobu se snažila k tomu transformačnímu plánu dostat. Musím říct, že jsem očekávala, že přijdete obhajovat tento zákon vy na výbor hospodářského výboru, tak jak bych to očekávala od ministrů, ale rozumím tomu, poslal jste za sebe svého... teď už ne odborného náměstka, ale vrchního ředitele, který obhajoval, byl statečný, statečně se tam bránil různým dotazům a odpovídal. Ale prostě ta otázka tam zůstala. To znamená, do konce června to bude hotovo. Tak já chci vědět, v čem spočívá nebo jaký je transformační plán. Nic víc, nic míň. A jestliže ho nemáte, no tak potom je to něco jiného. Potom tady mlčte!

 

: Já děkuji za dodržení času. A ještě je faktická paní poslankyně Mračkové Vildumetzové, vnímám samozřejmě i přihlášku pana ministra. Prosím.

 

: Já děkuji za slovo. Já bych chtěla znovu připomenout, že my tady v tuto chvíli projednáváme novelu zákona o státním podniku, kterou tady předkládá pan ministr vnitra především z důvodu toho, že potřebuje navýšit základní jmění České pošty. A pokud se ho ptám, aby mi odpověděl na to, o kolik se základní jmění České pošty bude navyšovat... Pokud beru v potaz, že 29. června (se) schvaloval transformační plán na vládě, který nebyl v eKLEPu, nebyla o transformačním plánu nikde ani jedna informace, pouze k tomu udělal tiskovou konferenci a nějakou prezentaci, kdy avizoval, že tento transformační plán řádně představí opozici, tak nezlobte se na mě, ale my tady máme rozhodovat o všech státních podnicích, ale ten zákon je tady kvůli České poště.

A já se ptám, kde vezme ty finanční prostředky? Jestli je má v rozpočtu na rok 2023? Já si myslím, že jsou to velmi důležité otázky. A my si tady předložíme pozměňovací návrh, aby o tom tedy nerozhodovala vláda, protože my pak dáme návrhem toho zákona bianko šek vládě, která pak bude navyšovat základní jmění všech státních podniků, přicházíme podle mého názoru s racionálním řešením, aby o tom tedy rozhodovala Poslanecká sněmovna, aby Poslanecká sněmovna věděla, kam konkrétní ty finanční prostředky půjdou. Tak podpořte náš pozměňovací návrh! Já si myslím, že ten pozměňovací návrh je vůči České poště a všem ostatním, pokud to někdy nastane, státním podnikům, velmi férový. Ale jak je vidět, vy nechcete, abychom věděli, kam finanční prostředky konkrétně půjdou!

Takže pane ministře, já jsem vám tady dala konkrétní otázky a myslím si, že vy jste předkladatelem toho zákona a že byste na ty otázky měl odpovídat.

 

: Já děkuji za dodržení času. Pan ministr se hlásí s přednostním právem. Jenže do toho přišla faktická paní poslankyně Ožanové, což bohužel... Prosím.

 

: Děkuji, vážená paní předsedající. Já se domnívám, že je na zamyšlení, proč na výbory chodí vrchní ředitelé sekcí, nikoliv náměstci, případně ministři. Možná bychom si ty debaty tady ušetřili. Pane ministře, mohl jste tam být. Mohl jste nám to všechno řádně vysvětlit. Místo toho, aby řádně plnili svoji funkci náměstci, které jste si takto prosadili, posíláte tam vrchní ředitele sekcí. Ano, jedná se o bývalé náměstky. Tak zvažte, kolegové, kolegyně, proč na výbory posíláte úředníky a nikoliv politickou reprezentaci, která by řádně mohla odpovědět na tyto dotazy? Je to vaše zodpovědnost. Bojíte se, neznáte problematiku, onu jí ti úředníci znají? Vy ji úplně dobře neznáte, a proto je tam posíláte? Nebo zkuste mít tu zodpovědnost a ukázat nám, že tomu rozumíte, a choďte na naše výbory. Já si myslím, že na hospodářském výboru bychom rádi pana ministra Rakušana přivítali. Dostal by i kafe.

 

: Já děkuji za dodržení času. A nyní s přednostním právem vystoupí pan ministr. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji moc. Tady se odehrává přesně to, čeho jsem se bál. To znamená, že ta debata se odchyluje jiným než věcným směrem. Ale dobrá. Já řeknu několik velmi konkrétních věcí.

Za prvé. Transformační plán je v eKLEPu. Je v eKLEPu a jmenuje se, je to pod názvem, kde ho najdete, Projektový záměr transformace České pošty. Můžete se o tom přesvědčit.

Za druhé. Každý poslanec dostane na moji žádost vůči managementu České pošty ještě během tohoto týdne manažerské shrnutí. Tak jak jsem slíbil, tento materiál půjde k projednání tam, kam patří, to znamená do výboru pro veřejnou správu. Samozřejmě že přijdu já osobně ten materiál spolu s ředitelem Pošty, pokud bude pozván, obhajovat. Je to zcela přirozené a není na tom vůbec nic zvláštního. Tentokrát bych jenom nepřipouštěl úplně účelové zařazení tématu Česká pošta na bezpečnostní výbor, jak se stalo minule, a podobně. Prostě dejme ho tam, kam patří. A ano, transformační plán projde projednáním na výboru pro veřejnou správu. Každopádně se bude hledat ten nejlepší termín, pravděpodobně už se to teď asi nestihne do poslaneckých prázdnin, pokud ano, já jsem k té diskusi připraven, tenhle proces už úplně neovlivňuji.

K pozměňovacímu návrhu paní kolegyně ještě jednou. Ale znovu říkám - opakuji se. Jednalo by se o neorganický zásah moci zákonodárné do nakládání se státním majetkem. Právní úprava státních podniků je postavena na principu, že rozhodnutí ve vztahu k nim činí zakladatel, to znamená příslušné ministerstvo nebo ústřední správní úřad, který u klíčových kroků, jako (je) založení nebo zrušení státního podniku či některých případů nakládání s jeho majetkem, potřebuje předchozí souhlas vlády. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP