(11.30 hodin)
(pokračuje Ladislav Okleštěk)

Já jsem dělal šéfa dopravy v zemědělském podniku a měli jsme právě odliv našich pracovníků do těch klasických ČSAD. A oni tam chodili vždycky proto, že chtěli jezdit něco víc. Ale co dělali první? No, než se dostali na kamion, tak jezdili štěrky, jezdili prostě v terénu, auto s vlekem, vozili na stavby a museli získat praxi. A ta praxe, ta je prostě neodmyslitelná součást. A v 18 letech když dostanete řidičák, tak tu praxi nemůžete mít, i kdybyste se pokrájeli. Maximálně od 17 s traktorem. Takže to není vůbec jednoduché a myslím si, že to je podcenění situace.

A co se týče toho druhého takového diskutovaného bodu, tak to je víkendová doprava. Mám plno známých, kteří mě kontaktují, právě z oblasti dopravy. Chtěli by tuto podporu. Ale podívejte se dnes na víkendové řidiče. Dneska jsou ty cesty plné i o víkendu a jsou to řidiči, kteří nejezdí tak pravidelně jak třeba my, a ti toho mají svým způsobem plné zuby, a teď ještě jim tam dáme kamiony. Vidím to jako velká téma na zvážení a obával bych se právě bezpečnosti silničního provozu, protože, jak všichni víme, tak i ten kamioňák se vrací a je také unavený, když jede z dlouhé cesty, a ten sváteční řidič s tím může mít velký problém. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A s faktickou paní poslankyně Mračková Vildumetzová.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych jenom chtěla ještě uvést k tomu pozměňovacímu návrhu pana Stanislava Blahy ohledně výjimky, ohledně kamionů, tak bych chtěla ještě podotknout, že všichni jste to určitě zaregistrovali ve svých e-mailových schránkách, že vám přišlo nesouhlasné stanovisko Svazu měst a obcí České republiky, kde je jasně napsáno, že musíme hájit zájem obyvatel dotčených obcí. Takže aby i toto bylo bráno na zřetel. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Faktické poznámky byly vyčerpány, tak prosím zatím posledního přihlášeného do rozpravy a to je pan poslanec Martin Kolovratník.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Tak když my jsme na našem klubu diskutovali tenhle zákon - tak snad nikoho neurazím, to lehce odlehčím - tak jsme si říkali, ta debata je těžší než manželství pro všechny a další. Je to asi pochopitelné. Každý z nás se v tom silničním provozu pohybuje, myslím, že ne devadesát, možná sto procent z nás v roli řidičů a i velká část v roli cyklistů. Takže já jsem na konec příjemně překvapen, kolegyně a kolegové, že jsme to tady zvládli v relativně rozumném času, a už ani to mé poslední vystoupení nebude nijak mimořádně dlouhé. Ale pane ministře, budu tam mít ještě dvě věci, kde se na vás obrátím, a budu moc rád, když mi budete tady na mikrofon reagovat.

Za prvé. Povím v obecné rovině k tomu návrhu zákona jako takovému, že jako hnutí ANO ho podporujeme a podpoříme ten návrh zákona v tom finálním čtení. Tady připomínám, že změna bodového systému byla připravována za předchozí vlády v těch základních tezích. V současném volebním období Ministerstvo dopravy pod vedením Martina Kupky to dopracovalo, posunulo ty základní představy, jako je zjednodušení bodového systému na ty tři druhy bodů a tak dále, o kousek řeknu dál. Přidalo dvě nové věci, které považujeme za pozitivní, tu takzvanou L17 a řidičský průkaz na zkoušku, což má jistou vazbu na ty diskutované mladé řidiče autobusu, i toto podporujeme. U té L17 připomenu - já jsem zvažoval po diskusi s odborníky na bezpečnost silničního provozu i se zástupci autoškol, jestli po těch mentorech nechtít i řekněme nějaké minimální vzdělání pedagogické nebo projití určitým kurzem. Nakonec jsem byl na hospodářském výboru přesvědčen panem ministrem, že nechcete jít touto cestou, a souhlasím s tím. Něco lidem opět nařizovat, zdražovat, dávat jim nějaký povinný kurz... Tak tedy pokud nás teď sledují zástupci autoškol, vnímám, že už ty projekty, jako je Start Driving a podobně, fungují. Buďte v tom prosím aktivní a nabízejte tohle na té dobrovolné bázi.

Tady jen připomenu, že ďábel je skryt v detailu. Když jsme se dívali na statistiky, tak podobný institut v Německu, v Dánsku funguje, snížil nehodovost u těch mladých řidičů. Ale třeba ve Francii k tomu snížení nedošlo a bylo to právě řekněme jakýmsi příliš liberálním přístupem Francouzů k těm mentorům, k těm, kteří ty mladé řidiče učí, přenášejí na ně svoje návyky. Ale v tuto chvíli tak, jak je to nastaveno, z naší strany podpora.

Už se nebudu vracet k té tematice cyklistů. Tady já za sebe chci cyklistickou veřejnost uklidnit, nebo jí říci, že se shoduji s postojem Ministerstva dopravy a koalice. Jsem proti těm pozměňovacím návrhům. A nebudu toto v klubu hnutí ANO doporučovat i proto, že je to institut, který funguje rok, něco přes rok. Podle mého názoru to prostředí na silnicích kultivuje, zlepšuje, přispívá té vzájemné ohleduplnosti obou skupin a není potřeba ho měnit.

Kamiony jsme diskutovali také. S omluvou vzkaz zástupcům Česmadu: ale takto, jak to je připravené, ve spolupráci poslanců a ministerstva to podpořit nemůžeme. A hlásím se veřejně k tomu, že se to pokusíme odpracovat hned po prázdninách. Tak.

A teď ty dvě zásadní věci, pane ministře, a to je na vás a budu moc rád, když mi budete reagovat.

Za prvé. Já jsem překvapen tím, že v tom návrhu vy jako Ministerstvo dopravy nakonec rezignujete, nebo nechcete, odmítáte tu exaktní definici, to je minimální podélné vzdálenosti. Z informací, které mám, jsem vyrozuměl, že původně to v tom návrhu bylo, že to ti odborníci z komunity bezpečnosti silničního provozu, že vám to doporučovali, že to tam připraveno bylo. A tady povím, v tom systému jsou dva pozměňovací návrhy... (V sále je hluk.) Jeden vašeho koaličního...

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já bych poprosil, poprosil bych všechny v sále, aby... prosím ještě jednou, aby se ztišili, případně aby si vyřídili vše před sálem. Děkuji. (Takřka bez odezvy.)

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuju. Jeden vašeho koaličního kolegy pana poslance Exnera pod označením B4. On je tedy mírnější než ten můj. Navrhuje jednu vteřinu, a to pouze jako přestupek při rychlostech nad 80 kilometrů v hodině. To znamená...

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vás ještě jednou přeruším a poprosím kolegy, kolegyně, zejména v pravé části, je to teď celkem důležité, hovoří se o pozměňovacích návrzích. Děkuji.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Tak děkuji moc za tu pozornost. Nechci zbytečně zvyšovat hlas, tak věřím, že ještě udržím pozornost ctěné Sněmovny.

Pan poslanec Exner - jedna vteřina nad rychlost 80 kilometrů v hodině jako přestupek. Já ve svém návrhu G6 jdu cestou slovenskou. Já jsem vlastně přepsal existující funkční slovenský zákon do toho českého. A vnímám to taky jako kompromis. Navrhuji to pouze na dálnicích. Pouze na dálnicích, abychom to tady vyzkoušeli u těch nejvyšších rychlostí. A vycházím z definice dvě vteřiny u většiny silničních vozidel, tři vteřiny u motorek a kamionů. A je to přesně kopie toho, co už na Slovensku funguje.

A ptám se, pane ministře, proč jste od toho ustoupili? Proč to nakonec nechcete? Možná jste zaznamenali, kolegyně, kolegové, v České televizi nedávno byla perfektní reportáž o tom, že dopravní policie tohle už umí měřit, má techniku, má drony, ale funguje to tak, že ty řidiče pak zastaví a řekne jim to: vy jste nedodrželi bezpečnou vzdálenost. Oni poděkují a jedou dál.

Takže já se ptám, proč to nezkusíme aspoň na těch dálnicích? Cítím za tím možná nějaké ideové vidění světa kolegů z ODS, že prostě chtějí být v tomto konzervativní, nechtějí lidem nařizovat. A jakkoliv s tím nesouhlasím, mohu to respektovat, může to být nějaký politický názor, pohled na svět, ale budu rád, když tohle pan ministr tady poví na mikrofon, proč tedy nechce jít tou cestou té exaktní definice minimální bezpečné vzdálenosti. A kde, připomínám, ani kolega Exner, ani já neobjevujeme Ameriku, nejdeme novou cestou, každý vycházíme z platné evropské legislativy, jenom každý v jiné, odlišné zemi. To je jedna otázka.

A druhá. Ono to tady hezky zaznělo, ta digitalizace. Nebudeme muset mít řidičáky, technické průkazy od 1. dubna. Opět, ministerstvo - co pan ministr nezmínil, já to řeknu za něj - navazuje na práci předchozí vlády v té digitalizaci. Portál občana, navázání těch agend do Portálu občana, jako je třeba výpis z bodového systému, výpis těch technických evidenčních kontrol, přehled vašich vozidel. To se rozjelo za minulé vlády. Je jasné, je dobře, že současná v tom pokračuje, a tohle podpoříme. Ale já tady mám tři otázky, které nikde nebyly zodpovězeny. (Hluk v sále trvá.)

Za prvé.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vás znovu přeruším a ještě jednou žádám kolegy, aby se ztišili.

 

Poslanec Martin Kolovratník: A to jsem si myslel, že ten bodový systém opravdu zajímá všechny, tak jsem se možná mýlil.

K tomu, že nebudeme muset mít řidičák u sebe. Dopravní policie si tohle je schopna zkontrolovat dneska, je vybavená, má agendy, má techniku, kde se do těch registrů podívá. To znamená, předpokládám, že tam nebudou žádné náklady navíc, a ptám se Ministerstva dopravy, jestli tuhle novinku, která vypadá hezky, líbivě - a nebudu proti ní - jestli si spočítalo Ministerstvo dopravy? U dopravní policie o. k., ale co městské policie? Co celníci? Ti také mají právo chtít řidičský průkaz, chtít technický průkaz, chtít doklady. A pokud jim přijede řidič, který to u sebe nemá a odvolá se na ten nový zákon, budou schopni to kontrolovat? Nebudou se muset vybavit nějakou novou technikou? A pokud ano, jaké to pro ně budou náklady? Tohle prosím, jestli jste si spočítali. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP