(19.30 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)
Upravujeme tyto parametry, myslím si, že poměrně racionálně, v těch čtyřech oblastech. Tedy aby ten nárok a možnost odejít do předčasného starobního důchodu byl v situaci, kdy je člověk v té době tří let před nárokem na starobní důchod. Dnes je to pět let a zkracujeme to tedy na tři roky. Upravujeme tedy také výši krácení té procentní výměry, kdy budeme procentní výměru starobního předčasného důchodu krátit o 1,5 % za každých 90 chybějících dnů. Budeme také mít zde parametr, kdy pro to, aby tento institut byl využit, bude pojistná doba, kterou člověk musí mít, 40 let. Tedy nikoliv ta základní 35 let, která je dobou rozhodnou pro získání starobního důchodu, ale u toho předčasného důchodu bude ta doba 40 let doby pojištění nebo náhradních dob. Podotýkám, že dnes odcházejí lidé do starobního důchodu v situaci, kdy mají v průměru odpracováno 44,5 roku pojistné doby. Pak je tady poslední parametr, kdy říkáme, že po tu dobu, kdy člověk - tedy těch maximálně až tří let - pobírá tento předčasný starobní důchod, tak se mu ta procentní výměra nebude valorizovat. Bude se valorizovat vždy k 1. lednu pouze ta základní výměra a pak, až člověk dosáhne věku pro ten řádný starobní důchod, tak mu samozřejmě bude ta jeho následná výše už valorizována řádně. To jsou ty klíčové změny, které jsou obsahem tohoto návrhu novely zákona.
Chci podotknout - a to jsem říkal tady už asi před tři čtvrtě hodinou v tom svém vystoupení, ještě předtím, než jsme začali projednávat tuto konkrétní část tohoto tisku - že tyto kroky děláme proto, že to je součást celkových změn v rámci důchodové reformy. Proto, abychom dokázali zajistit důstojné starobní důchody nejenom pro současné důchodce, ale také pro jejich děti, pro jejich vnoučata, tedy pro generace, které přijdou do starobního důchodu za příštích 10, 15, 20, 30, 40, let, aby i oni měli šanci, že z průběžného pilíře budou moci mít nárok na důstojný a dobrý život umožňující starobní důchod. Když tyto kroky neuděláme, tak dostaneme budoucí vlády, ale hlavně ty budoucí generace do velmi složité situace, kdy neřešení tohoto problému bude znamenat buďto nutnost v budoucnu výrazně zvýšit daně, nebo výrazně snížit výdaje jiných rezortních kapitol, třeba v oblasti školství, zdravotnictví, sociální oblasti a podobně, anebo by došlo k výraznému propadu výše budoucích důchodů.
Myslím si, že je zodpovědné umět přijít a říci: Toto je reálná situace. Toto není žádné strašení, to je konstatování faktů, které dlouhé roky předchozí vlády věděly, ale ignorovaly je nebo se bály a neměly odvahu dokázat přijít a říci otevřeně - toto je stav, který je nutné změnit ve prospěch občanů této země, pro budoucnost. My to děláme, voličům jsme to slíbili a považujeme to za férové. Politik nemá být politikem, který maže med kolem úst a dělá všechno jenom pro to, aby občanům, kteří třeba nejsou v detailu všech informací a souvislostí, lakoval svět narůžovo, ale má předstoupit a říci, toto je skutečný, reálný, popis věci a navrhujeme tady racionální opatření. To děláme v rámci důchodové reformy. Důchodové reformy, která má jak ta sociální solidární opatření, ale má také opatření, která znamenají, že někde se musíme také podívat do oblasti ať už příjmů, nebo výdajů.
Jsem připraven na diskusi v rámci obecné rozpravy v prvním čtení i na následném jednání na výborech nebo na výboru. Budu rád, když se tady vystupující budou soustředit na to, jak by třeba oni upravili ty parametry jinak, ale hlavně aby dokázali říci, jak by ten systém chtěli mít trvale dlouhodobě udržitelný, protože to mně v té debatě někdy hodně chybí.
Dámy a pánové, děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Pavla Golasowská. Máte slovo.
Poslankyně Pavla Golasowská: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, přeji vám pěkný večer. Pan ministr již návrh zákona docela podrobně okomentoval, nicméně mi dovolte přednést shrnující zpravodajskou zprávu, a to k vládnímu návrhu zákona kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů. Návrh zákona byl rozeslán poslancům jako tisk 458/0, a to 25. května 2023.
Navrhovaná změna představuje část reformních opatření, která mají zabezpečit přiměřené důchody akcentující mezigenerační spravedlnost a přispět k zajištění dlouhodobé udržitelnosti důchodového systému v rámci veřejných financí. Změny v oblasti předčasných důchodů jsou navrženy tak, aby byly přiměřeně restriktivní a aby zároveň došlo k omezení možnosti využívání předčasných důchodů prostřednictvím snížení motivace k předčasnému odchodu do důchodu.
Co se týká úprav valorizačního mechanismu, tak ty jsou koncipovány jako citlivé zásahy, které zásadně neovlivní okamžitou příjmovou a sociální situaci příjemců důchodů, ale mají v delším časovém horizontu potenciál dosáhnout významnější úspory výdajů státního rozpočtu na dávky důchodového pojištění.
Teď ještě krátké shrnutí, čeho se změny v tomto navrhovaném zákoně týkají. Je to maximální doba pro odchod do předčasného důchodu, minimální potřebná doba pojištění pro nárok na předčasný důchod, penalizace předčasných důchodů, valorizace předčasných důchodů, valorizace v řádném a mimořádném termínu a valorizace důchodů.
Ještě co se týká účinnosti. Je návrh, aby tento zákon nabyl účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení, a to s výjimkou článku 1 bodu 1, který zavádí prodloužení potřebné doby pojištění pro nárok na předčasný starobní důchod, a to z dosavadních 35 let na 40 let. To se navrhuje odložit až na první den třináctého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.
To je za mě jako za zpravodaje vše a já se pak ještě přihlásím v podrobné rozpravě ohledně návrhu na zkrácení lhůty na projednání. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, přeji pěkný podvečer. Děkuji zpravodajce pro prvé čtení, poslankyni Pavle Golasowské, za přednesení zprávy zpravodajky. Otevírám rozpravu, kde eviduji několik přihlášek s přednostními právy. Jako první vystoupí paní předsedkyně Alena Schillerová, připraví se pan předseda Tomio Okamura, Radim Fiala a další. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo, Vážené dámy, vážení pánové, pane ministře, v posledních týdnech jsme bombardování zprávami o tom, jak ministr Jurečka chystá důchodovou reformu. Představitelé pětikoalice slibovali hory doly černý les, a jak už tomu v případě pětikoalice standardně bývá, výsledek není zatím zcela žádný. Výkřiky o tom, jak nám pan ministr Jurečka představí dlouho očekávanou penzijní reformu, jsou zatím jenom kouřovou clonou. Bohužel jsme se jí nedočkali.
To, co tady dnes diskutujeme, se zcela jistě za důchodovou reformu považovat nedá. Jde totiž jenom o parametrickou úpravu, která je navíc ještě udělána tak, že jejím stěžejním a jediným cílem je snížení životní úrovně důchodců. Tak stále platí, že důchodci jsou hlavní skupinou, na které vláda škrtá. Pokud by se tedy jednalo skutečně o důchodovou reformu, byl by předložen soubor opatření, která reagují na dlouhodobě se měnící situaci na trhu práce, která reflektují nové změny organizace života, která reagují na nové podmínky doby a novou demografickou situaci. ***