(16.00 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)
Použít vývoj daňové kvóty na orientační odhad příjmu rozpočtu je opodstatněné i tím, že příjmy rozpočtu v podstatě odpovídají vývoji ekonomické činnosti. Takže jestliže státní rozpočet na letošní rok počítá s růstem inkasa příjmů vyšším o 20 % oproti minulému roku, tak pak musí také kalkulovat s růstem hrubého domácího produktu o 20 % v nominálním vyjádření, takže daňové zatížení HDP se nezvyšuje. Ale je vůbec tenhle předpoklad růstu nominálního HDP reálný? V minulém roce byl cenový nárůst HDP, takzvaný deflátor, 8,6 % a hrubý domácí produkt v běžných cenách se v minulém roce zvýšil o 11,2. Takže pro letošní rok jakýmsi blíže nespecifikovaným postupem zřejmě dospělo Ministerstvo financí k tomu, že růst nominálního HDP bude dvojnásobný oproti minulému roku, a tedy inkasa rozpočtu porostou tempem 20 % meziročně. Lze sice registrovat, že deflátor HDP v prvním čtvrtletí letošního roku je vyšší o 11 %, ale to pořád nestačí. Navíc cenový růst se zpomalí, protože už bude růst proti zvýšenému růstu k minulému roku.
Pochopit logiku tohoto postupu je možné pouze tak, že někdo učinil toto politické rozhodnutí, které s reálným ekonomickým vývojem nemá vůbec žádnou souvislost. No a o tom to je. O tom to je, že někdo zkrátka si vymyslel hausnumero. Česká ekonomika má nulový růst, protože vláda samozřejmě potlačuje investice, bere lidem peníze, škrtí tu ekonomiku. A udrží-li se tento růst do konce roku, pak to bude asi malý zázrak. Dá se spíš očekávat mírný pokles. Také okolní země kalkulují s poklesem růstu, tak proč by právě naše ekonomika měla být takovou výjimkou? Postavit růst daňového inkasa na tomto naprosto imaginárním růstu HDP, který se nedá vůbec ničím odůvodnit, je prostě diletantství.
Domnívám se, že odborný aparát ministra financí si musí být vědom toho, že takový předpoklad založený do rozpočtu na letošním roku je naprosto nereálný, a nemám pro to jiné vysvětlení, že k takovému návrhu rozpočtu byl přesvědčen nebo dostal i příkaz. Ono celkově ta nová koalice se s těmi úředníky moc nepáře, jo, a panuje tam velký, velký strach. Jak by tedy rozpočet na letošní rok mohl nakonec skončit? Vycházím z toho, že nic zásadního se v ekonomice nestane a vývoj bude pokračovat setrvačností dále. Ono zasahovat do některých výdajových položek rozpočtu v průběhu roku moc dobře nejde. Když se podíváme blíže na strukturu výdajů, tak už polovina výdajů je vydána a na největších položkách se moc ušetřit nedá.
Pokud jde o příjmy, je to obdobné. Myslím si, že inkaso DPH vzroste o 17 %, když maloobchodní obrat je letos za třetinu roku nižší reálně o 8 %. Započteme-li do jeho růstu 15 % růstu cen, což je nadsazené, tak pořád jsme nanejvýš někde kolem 6 až 8 % růstu tržeb, a teprve z nich se dá odvodit růst inkasa DPH, tedy zcela mimo záměr rozpočtu. Právě modelace vývoje DPH je ukázkou určité manipulace. Víme, že maloobchodní obrat reálně klesá již dvanáct měsíců, v průměru měsíčně více než o 6 až 7 %, ani růst cen ho nemůže dostat od úrovně, se kterou počítá rozpočet. Jak potom počítat s tak vysokými příjmy? Možná to ale není manipulace, je to jen snaha někdy ty daňové příjmy najít, když si to vrchnost žádá. Podobně je to i s jinými příjmovými položkami.
Pouze daně z mezd a platů se plní, zatím, také sociální pojištění. Takový docela realistický scénář o vývoji do konce roku by mohl počítat s tím, že se vládě podaří ztratit do konce roku ještě další příjmy k tomu již ztracenému jednomu měsíci příjmů. Vždyť na to má ještě sedm měsíců. Tak co by se tak mohlo na chování vlády zásadně v těchto měsících změnit? Protože vláda mluví stále že chce šetřit, ale v reálu nechce. Ani ten vývoj vláda není schopna monitorovat. Možná ztráta příjmů již bude menší než dosud, potom na konci roku bude deficit státního rozpočtu z původně uvažovaných 295 miliard, k tomu se dají přičíst další desítky miliard, možná stovky. Tak možná by bylo dobré, aby nám to pan ministr vysvětlil, jak tedy to všechno dopadne. Doufejme, že to nebude, nevím, 400 nebo kolik a že zkrátka se stane nějaký zázrak a ten rozpočet dopadne dobře. Ale možná samozřejmě pan ministr financí ví víc než my všichni kolem.
Já jsem mluvil o tom zdravotnictví, to skutečně mi leží na srdci. Za naší vlády my jsme navýšili příjmy do našeho zdravotnictví o 229 miliard. 1. 6. 2020 jsme zvýšili platbu za státního pojištěnce o 500 korun, částka se zvedla z 1 067 korun na 1 567 korun, a od 1. ledna 2021 jsme platbu státu zvýšili o 200 korun, to je na 1 767, a od 1. ledna 2022 jsme přidali dalších 200 korun a platba státu měla být 1 967. To znamená, že jsme v průběhu dvou let platbu za státní pojištěnce zdvojnásobili a souhrnně zvýšili o 900 korun.
No a tato vláda nastoupila, a potom co tedy vzala důchodcům peníze, tu slevu a další, a teď jim bere 7 000, tak přišla a naše navýšení o 200 korun zrušila a tvrdila, že těch 200 korun ruší za podmínky, že se nastaví nový valorizační vzorec, který odráží inflaci a růst cen. Pro rok 2023 zákonem určili částku o 1 900 korun a od příštího roku měl nastoupit valorizační mechanismus. Ten chce teď Ministerstvo financí o rok odložit. V praxi to znamená, že částku, kterou naše vláda určila na rok 2021, dostaneme někdy až v roce 2024. Ano. Takže my jsme to chtěli od 1. ledna 2022, tato vláda to zrušila, slíbila, že od 2023, teď říká, že ne a že to bude až 2024. To je neuvěřitelné! Neuvěřitelné, že zdravotnictví, které by mělo být absolutní prioritu, nebo jednu z nejvyšších priorit, takhle má přijít zase o peníze. Takže souhrnně tento přístup vlády znamená, že nemocní a potřební byli okradeni o 14 miliard v roce 2023 a v příštím roce budou znovu okradeni o dalších 14 miliard.
Takže vláda šetří na těch, které my jsme měli jako prioritu, na pacientech a zdravotnících. Nejsou doktoři, sestry, zubaři. My jsme v minulém roce měli projekt těch 43 ordinací pro zubaře. U nás 40 % lidí nechodí na prevenci, chodí k zubaři, až je bolí zuby, což je samozřejmě špatně. Je to problém. Chybí obvodní doktoři, dětští lékaři, neurologové, dětského psychiatra dneska sehnat, to je samozřejmě velký problém. A my jsme v 2018 rozhodli o navýšení kvót na lékařské fakulty v České republice, dali jsme tam program 7 miliard na deset let a další věci jsme měli připravené.
Nejsou léky. To už je normálně neuvěřitelné, co se tady děje. Ty léky, že... Pan ministr se vymlouvá stále. Za covidu jsme je museli sehnat. Šli jsme do Zentivy a Storová dala na počkání výjimku, a když něco chybělo, ten lék, už si nepamatuji, jaký to byl, tak ho vyrobili. I ten Bamlanivimab i ten Regeneron a další věci jsme sháněli. A já jsem byl v první linii, protože šlo a bojovali jsme skutečně o záchranu životů našich spoluobčanů. Pan ministr nám říká - léky, no obvolejte si nejdřív sto lékáren. Teď říká, že když bude hezky, tak nepotřebujete léky. Teď chce vlastně rušit záchranky. To je fakt neuvěřitelné! To je normálně destrukce toho! A teď další nápad je, že budou dávat tablety nějaké. Místo toho nebude celé balení, ale budou předepisovat tablety. Je to chaos. ***