(17.30 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)
Já bych tady si mohl vymýšlet, pane poslanče, a říkat všemožné věci, a já vám tady chci říkat úplnou pravdu a ta pravda je: nesaháme na platy policistům, nikoho nepropouštíme, nerušíme jedinou tabulku, ale nějak si s těmi úsporami poradit musíme. Ale ještě jednu věc: není nic dohodnuto. Je tady nějaký návrh střednědobého výhledu, ale rozpočet jako takový s veškerými objemy se bude dělat až hlavně v letních měsících, případně v září. Já vám můžu slíbit, že stejně jako loni, což je mojí povinností, za ten rezort zabojuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a doplňující dotaz. Prosím.
Poslanec Hubert Lang: Děkuji. Já bych tedy doplnil to, co jsem nestihl, protože opravdu je to krátký časový úsek a potřebovalo by to asi nějakou delší diskusi. Na bezpečnostním výboru policejní prezident přistoupil s tím, že chtěl 140 % pro policisty, to samozřejmě asi k vašemu konsolidačnímu balíčku se nejspíš nezdaří. Dobře, platy nepoklesnou, nebudou propuštěni policisté, nebudou propuštěni hasiči, dostanou se na nějakou úroveň, možná s nějakým navýšením, což samozřejmě k míře inflace jim platy reálně sníží.
U občanských zaměstnanců jsme se dozvěděli a k mojí úplné hrůze, že vlastně jim tři roky permanentně platy klesají, a oni tam pořád, ti lidé, jsou. Jsou to srdcaři, kteří za policii bojují a vykonávají tam ty činnosti. Pakliže budete se snažit garantovat, udržet tyto občanské zaměstnance, budu rád, pakliže ne, tak opravdu hrozí, že tyto práce převezmou kvalifikovaní policisté, kteří už nám dneska chybí třeba v hlídkové službě a podobně. Jestliže ten autař byl občanský zaměstnanec, vy jste mu dal auto, on tam udělal technickou, udělal tam benzin a tak dále, a když to bude dělat policista toho útvaru, bude to špatně. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji taktéž a opět s reakcí pan ministr. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Vůbec nepopírám důležitost občasných zaměstnanců, vím, co dělají. Dlužno dodat, rada z nich jsou třeba i bývalí policisté, někteří z nich pobírají výsluhové záležitosti, ale je jich tak nějak... (Poslanec Lang hovoří mimo mikrofon.) Já vím, je jich kolem 20 % - v rámci, říkám teď, kolem - ale jsou to lidé, kteří třeba mají už nějakou zkušenost, a já to spíš považuji, to není nic záporného, to já považuji za bonus, že jsou to lidé, kteří mají nějaké návyky z policejního prostředí a naopak ho dobře znají - policejního a hasičského, abych se bavil o obou sborech a byl v tomto korektní.
Samozřejmě že my si uvědomujeme, že platová úroveň nebyla optimální. Ony se jim platy řekněme v absolutním čísle nesnižovaly, ale v poměru k tomu, jak vypadal průměrný plat, samozřejmě ten procentuální podíl, respektive ta procentuální hodnota, jak vysoko se dostanou na průměrný plat, opravdu klesala. A proto my říkáme: nemůžeme si dovolit pokles platů ani u občanských zaměstnanců, to je nesmysl, to by tam nikdo nebyl. Jenom prostě říkám, že v rámci celkového šetření, v rámci celkové revize agend budou určitě i místa občanských zaměstnanců, která rušena budou.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a tímto přistoupíme k další interpelaci pana poslance Huberta Langa. Prosím.
Poslanec Hubert Lang: Děkuji, paní předsedající. Já bych se tady vrátil k včerejší diskusi, kdy jsem byl první přihlášen do obecné rozpravy, vůbec na mě nedošlo díky těm faktickým, a proto zkusím to velice rychle. Jedná se mi ve své podstatě o to, co je zmiňováno dneska, v čem se střetáváme, a to je rámcová pozice vlády Andreje Babiše ve věci migračního paktu nebo té povinné solidarity, kterou jste podepsal vy jako ministr vnitra současné vlády, s tím, jaká byla vaše pozice - nepozice, jak jste měl mandát - neměl jste mandát.
Já bych chtěl tady říci, že samozřejmě všechno to, co vy jste tam podepsal, to, co ten ještě samozřejmě neúčinný - půjde to do Evropského parlamentu - nová pozice nebo klíčová dohoda o právních předpisech v oblasti azylu - protože to tady včera dostatečně nezaznívalo, včera se tady míchaly hrušky a švestky - jedná se vlastně o azylanty, a ne o klasické nelegální migranty, protože ti jsou řešeni podle úplně jiných parametrů.
Zjednodušení azylového řízení na hranicích - dobře, dejme tomu. Řízení na hranicích - dostatečná kapacita, změna dublinských pravidel, která bude muset následovat, pakliže ten pakt projde samozřejmě, nový mechanismus solidarity, a potom samozřejmě je tam přecházení a zneužívání (druhotného?) pohybu. To všechno tady již bylo mnohokrát zmíněno.
Prosím vás, my, hnutí ANO v té rámcové pozici, která byla za vlády Andreje Babiše, říkalo to C, říkalo - dáváme technickou podporu, dáváme policisty na vnější schengenskou hranici, pomáháme, to jsme dělali, vy v tom pokračujete, v tom problém není. Už se trošičku lišíme v té finanční pomoci. Vy tam máte nějaký... když se nenaplní relokační mechanismus, dejme tomu, když jsme tu neměli ani jednoho Ukrajince, měli jsme tu jenom 540 azylantů, a vždycky ty země na vnějším prstenci mají obrovské zatížení. Já jsem si propočítal z hlediska vaší statistiky z Ministerstva vnitra za první čtvrtletí letošního roku, kdy na konci je shrnutí příchodu azylantů - ne nelegálních migrantů, ale azylantů - od roku 2017 do roku 2023, kdy přišlo řádově 829 498 osob, a vychází mi to, když nám bude relokováno 17 000 azylantů - co by tak mohlo vycházet, protože nevíme ten přepočtový vzoreček - na 8 187 000 000 korun ročně. (Předsedající: Čas, opět. - Poslanec s ministrem hovoří mimo mikrofon.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Pan ministr zareaguje. Jednací řád to stanoví velmi striktně, ty minuty. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Ne, já chápu, že dvě minuty jsou málo, a mě fakt mrzí, že diskuse nebyla tímhle normálním způsobem a musíme to včera i dneska vtěsnat do nějakých dvou, pěti minut. Rámcová pozice skutečně vycházela z té rámcové pozice přijaté v roce 2020 a ano, já, pane poslanče, jsem včera byl nešťastný z toho, nešťastný z toho, ale s tím jsem opravdu nezačal já - a já teď nebudu osobní - politický boj jsme si převedli včera, ale já jsem opravdu nezačal smícháním hrušek a jablek.
Tady v opozičních výrocích silných opozičních politiků se najednou mluvilo o těch, kteří přecházejí slovensko-českou hranici, někde se plíží a ilegálně ji překračují, a já jsem byl první, kdo tady vystoupil, a říkal jsem: Vůbec nechápu souvislost tohoto s migračním paktem, azylovým migračním paktem, o které se v této chvíli bavíme. Protože to byli lidi, které jsme se pokusili, řekněme, zajistit a readmisně vrátit na Slovensko, a nebyli to lidé, kteří tady v České republice primárně žádali o azyl. Takže ano, já s vámi souhlasím, ta diskuse byla zatížena velmi špatnou definicí toho, o čem se bavíme.
A bohužel, v té diskusi bylo i odmítnuto několikrát, že by vaše vláda, respektive vláda hnutí ANO se sociální demokracií, vůbec uvažovala o nějaké solidaritě a podpoře migračního a azylového paktu. To prostě není pravda. Anebo byl falešný mandát vlády z roku 2020, protože ten mandát byl jasný: azylový a migrační akt přijmout, pokud budou dodržena stávající pravidla, a to znamená red line v tom, že nebudou povinné relokační kvóty - na tom se nic nezměnilo v pozici této vlády - a že budou hledány - a to byl ten druhý obecně formulovaný bod - že budou hledány flexibilní formy solidarity. A flexibilní formy solidarity jsme i my zakomponovali do tohoto. Jsou tam tři. Jsou to relokace, které nejsou ovšem povinné, a to je ta změna od toho, co jsme napříč politickou scénou všichni odmítali, a myslím si, že správně odmítali, druhá forma té flexibilní solidarity je finanční solidarita a třetí forma té flexibilní solidarity je to, čemu já říkám technická solidarita. A to je prostě pozice, která zůstala neměnná, kterou já jsem svým připojením se k podpisu a potvrzením diskusí i na české vládě skutečně nepřekročil, a naopak v rámci nastalých změněných situací - to se v roce 2020 nemohlo vědět, to žádná ukrajinská krize nebyla - byla vyjednána ještě výjimka, která se týká zvlášť vytížených zemí ukrajinskou migrací, v našem případě je to Česká republika, je to Polsko a je to Pobaltí, to jsou ty nejvíce vytížené země. O to byl ten mandát rozšířen, ale rozšířen nikoli tak, že by ho negativně překročil, ale že ho posunul ve prospěch České republiky.
A co se týče těch lidí, o kterých mluvíte, a ten přepočet jako takový, ten přepočet samozřejmě ještě bude vytvářen technickými normami. My tenhle dokument přece musíme chápat, pane poslanče, jako obecný dokument nějaké obecné politické shody, už ta obecná politická shoda je definována na 150 stránkách a určitě v té technické debatě v trialogu mezi Parlamentem, Komisí, Radou a v samotném projednávání Parlamentu budou některé věci určitě dodefinovány a některé věci budou ujasněny. ***