(11.10 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)
Tak to je tedy připraveno usnesení volební komise, vždy tento bod navrhujeme provést hlasováním aklamací.
Nyní, paní předsedající, prosím, abyste otevřela rozpravu, a poté jménem volební komise navrhuji standardní hlasování en bloc, tedy jedním hlasováním rozhodnout o rezignacích a druhým hlasováním o nominacích.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Otevírám rozpravu. Do rozpravy nevidím nikoho přihlášeného, rozpravu tedy končím.
Takže prosím, můžeme přistoupit k hlasování.
Poslanec Martin Kolovratník: První hlasování, prosím, en bloc o navržených rezignacích z orgánů Sněmovny.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování 388, přihlášeno 135 poslanců a poslankyň, pro 133, proti nikdo. Návrh byl přijat. Můžeme dále.
Poslanec Martin Kolovratník: A nyní prosím také en bloc hlasování o navržených nominacích do orgánů Poslanecké sněmovny.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování 389, přihlášeno 137 poslanců a poslankyň, pro 136, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Nyní otevírám bod
141.
Stanovení výše odměn členům kontrolní rady Technologické agentury ČR za rok 2022
/sněmovní dokument 2717/
Byl vám doručen sněmovní dokument 2717, který obsahuje usnesení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu číslo 132 z jeho 25. schůze ze dne 25. května 2023 a zároveň návrh usnesení Poslanecké sněmovny.
Prosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, pan poslanec Stanislav Fridrich, a informoval vás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Stanislav Fridrich: Děkuji za slovo a hezké dopoledne všem. Rád bych vás seznámil s usnesením školského výboru k sněmovnímu dokumentu 2717: "Poslanecká sněmovna 2023, 9. období, 132. usnesení...
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Omlouvám se, pane poslanče, ale neslyším vás ani já, natož kolegové v sále. Prosím o ztišení, pan poslanec nemá tak silný hlas, aby vás mohl překřičet.
Poslanec Stanislav Fridrich: Mohu zesílit, nepředpokládal jsem, že mě není slyšet. Takže:
"Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu na své 25. schůzi ze dne 25. května 2023 k návrhu na stanovení výše odměn členů Kontrolní rady Technologické agentury České republiky za rok 2022. Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění předsedy kontrolní rady Technologické agentury České republiky Martina Koberta, zpravodajské zprávě poslance Stanislava Fridricha a po rozpravě
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby přijala toto usnesení: Poslanecká sněmovna stanoví dle § 36a odst. 8 zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací, v platném znění, výši odměn členům kontrolní rady Technologické agentury ČR takto..." S vaším dovolením, pokud nebude námitka, nebudu jednotlivé členy a odměny číst, protože jste měli všichni možnost se s nimi seznámit. Žádnou námitku nevidím, takže
"II. pověřuje místopředsedu výboru pověřeného řízením výboru poslance Marka Výborného, aby toto usnesení předložil předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR;
III. pověřuje zpravodaje výboru poslance Stanislava Fridricha, aby toto usnesení přednesl na schůzi Poslanecké sněmovny." Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu a ptám se, zda se někdo hlásí do rozpravy? Nikoho nevidím, končím všeobecnou rozpravu.
Přistoupíme k rozpravě podrobné. Předpokládám, že usnesení jsme již slyšeli, takže končím podrobnou rozpravu. Zájem o závěrečná slova tedy asi není.
Budeme tedy hlasovat o návrhu usnesení, jak ho přednesl pan poslanec Fridrich, zpravodaj výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 390, přihlášeno 138 poslanců a poslankyň, pro 136, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh usnesení byl schválen.
Otevírám bod
145.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb.,
zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 423/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Prosím pana ministra, aby se ujal slova.
Poprosím kolegy o klid v sále, a případné rozhovory aby se přesunuly do předsálí. Pane ministře, vydržte chvilku, je tady opravdu velký hluk. Prosím o ztišení! Děkuji. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Přeji dobré dopoledne, vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové. Než začnu stručně rekapitulovat tuto novelu, když se dívám na tabuli a vidím tam zákoník práce, sněmovní tisk 423, třetí čtení, pokud se nepletu, jsme ve druhém čtení. Tak jenom pro pořádek, abychom v tom měli jasno. Já jen velmi stručně, tuto novelu jsem tady před několika týdny uváděl a říkal jsem podstatné důvody pro tuto novelizaci. Budu tedy už stručnější.
Zásadním důvodem pro tuto novelizaci je především transpozice dvou podstatně zásadních směrnic Evropské unie a to je směrnice o transparentních a předvídatelných podmínkách a směrnice o rovnováze mezi pracovním a soukromým životem rodičů a osob pečujících. Týká se to především změn v oblasti dohod, které v České republice jsou poměrně intenzivně využívány. Tady dojde k úpravě, že je potřeba, aby v této oblasti bylo možné mít předvídatelnější pracovní podmínky, předvídatelnější rozvrh pracovní doby ze strany zaměstnavatelů vůči takovýmto zaměstnancům. To je jedna podstatně důležitá část.
Pak se dotýkáme také oblasti, která jde i nad rámec implementací těchto dvou směrnic, a to je otázka práce z domova, kde bychom definovali některé základní podmínky, například pro vykazování nákladů. Jsou zde tři možnosti. Buďto se náklady na práci z domova, které vznikají tím, že ten zaměstnanec je ve svém prostředí, po dohodě se zaměstnavatelem neproplácí a je to chápáno jako forma benefitu, nebo se proplácí na základě toho, že jsou dokladovány skutečně prokazatelné náklady, anebo je možné využívat, a to zákonná úprava nově zavádí, možnost paušálu, který potom bude takto jasně uznatelný i pro případnou kontrolu Finanční správy. ***