(15.40 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

Co dneska naše vláda jako kdyby neviděla, že kdyby nebylo uhlí v Německu, nemají čím svítit, ne? A u nás taky to jede. Proč my máme nějaké plány, které jsou přísnější než okolí? Morawiecki, když teď byl v tom dole a vzkázal panu premiérovi, že kašle na nějakou dohodu s Turówem, říká, že tam bude těžit do roku 2044. Dneska je uhlí nad zlato, nad zlato, a pokud to neví... Takže naše vláda teď našim občanům zakáže uhlí a Evropská komise zakáže plyn. No, tak vracíme se do jeskyní. Ještě že to dřevo je.

Takže tyhle šílenosti, které se tady dějí, jsou úplně neuvěřitelné, pokud si všichni neuvědomí a samozřejmě pokud stávající pětikoalice v Evropském parlamentu bude jenom dělat českou politiku, kritizovat Babiše a nosit placky Milion chvilek, a ta zkorumpovaná Hohlmeier nám bude vykládat ty pitomosti, tak tady bychom se měli všichni spojit, ti, kteří aspoň tomu nějakým způsobem věříme, ale to není o TOP 09 ani Pirátech, protože Piráti, to je jejich strategie zničit, zničit všechno, a teď, co tam ukazují tu naši kampaň, měli jsme pravdu. Ale možná ODS se chytí za nos.

Takže abych už dlouho nemluvil, taková novinka pro pana premiéra (Ukazuje materiál.), to je dneska, ne včera, 12. 6., titulek: "Polsko chce zvrátit rozhodnutí Evropské unie o zastavení spalovacích motorů". Tak to je to, pane premiére, co jste podělali s Hubáčkovou. Nechápu. "Polsko chce jít k soudu proti rozhodnutí skončit s novými vozy se spalovacími motory v Evropské unii. Ministryně pro klima" - představte si, Anna Moskwa se jmenuje, dvojité w naštěstí - "v pondělí oznámila, že vláda podá v nejbližších dnech odvolání proti nařízení k Nejvyššímu soudu Evropské unie. Polsko nesouhlasí s touto částí a s dalšími oblastmi programu Evropské unie na ochranu klimatu Fit for 55. Doufá" - Anna říká - "Doufám, že se připojí další země, řekla Moskva." Tady už je jednoduché v, tak nevím, jak to mají. Na konci března po dohodě s Německem dali ministři energeticky EU souhlas k rozsáhlému vyřazení spalovacích motorů od roku 2035. Polsko, představte si, hlasovalo proti plánům. Takže pan premiér, největší kámoš s Morawieckým - sice Turów bez komentáře, aspoň ho svezl tím vlakem do Kyjeva - Polsko bylo zase proti.

Kolik vyrábí Vé čtyřka automobilů se spalovacími motory tady v tomhle regionu? Nevím. Slováci taky mají 1,5, Maďaři, tak přes prsty bych řekl, že je to takových 5 milionů aut. V tom byla síla Vé čtyřky, tam jsme se dohadovali. A tohle nová vláda rozbila, protože Bartoš s Pekarovou zakázali Fialovi vůbec se bavit v rámci Vé čtyřky. Takže Moskwa - to je ta ministryně - doufá, že se připojí další země. Na konci března po dohodě s Německem dali ministři energetiky souhlas k rozsáhlému vyřazení spalovacích motorů od roku 2035. Šílenství. A jenom proto, že tady vznikly nějaké zelené strany a tihle šílenci chtějí zkrátka zničit všechno po tom, co miliardy euro investovali do snížení spotřeby, do snížení emisí, AdBlue a další věci. Takže vláda ve Varšavě je označila za nereálné a obávala se budoucího růstu cen vozidel. Itálie, Bulharsko a Rumunsko se zdržely hlasování. No, tak fajn. Takže naše vláda asi neví, že když budou ty emise, které prosadila v rámci předsednictví, Fabie bude dražší o 200 000. A kdo si ji koupí? Já nevím tedy. A to nemluvím o tom, že dneska elektrický Enyaq stojí 1,6 milionu a Číňan ho sem vozí za půlku, za 700 000. Tak jak to asi dopadne? A ten čínský je blbě emisní, stoprocentně, protože Čína za ten čas, co my tady vykládáme o tom, že zachráníme planetu, otevřela nevím kolik desítek elektráren na uhlí.

Polské vládě se dostalo povzbuzení od dopravní mluvčí ÖVP - Österreichische Volkspartei, to jsou ti lidovci - v Evropském parlamentu Barbary Thalerové. "Existuje mnoho nezodpovězených otázek ohledně klimatické neutrality e-aut, které je třeba objasnit," řekla ve vysílání. Základní konstrukce, totiž úbytek elektromobilů ze zákona, jako bez CO2, neprospívá klimatu ani spotřebitelům uvnitř, ani naší ekonomice. No, tak představte si, i v Rakousku jsou lidi, kteří mají na to stejný názor. Podle rozhodnutí už od roku 2035 nesmějí nová auta vypouštět CO2. A co krávy? Co bude s nimi? Budou vypouštět... V roce 2030 musí být úrovně 55 %, pod úrovněmi z roku 2021. Německá vláda prosadila, že auta se spalovacími motory mohou být i nadále nově registrována - aha, to je fajn, takže například Srbsko, které není v EU, tam udělají automobilky nebo nedejbože přestěhují Škodu Auto, tam budou vyrábět, my si to tam budeme kupovat a můžeme aspoň s tím jezdit. To je stejná pitomost jako naše vláda zakázala prodej kotlů na uhlí, ale naši výrobci můžou vyrábět. Takže náš výrobce vyrobí kotel, vyveze ho do Polska, v Polsku si to náš občan koupí, a teď jsou naši podnikavci, že máte už e-shop, takže už do té Biedronky, co nám doporučuje poradce pana premiéra, nemusíte jezdit, objednáte si to a nějaká firma vám to doveze. To, že přicházíme o miliardy, asi vládu netrápí. Takže jsem zase odbočil, ale to je jedno.

Takže německá vláda, může to být registrované, pokud budou provozována výhradně na paliva... aha, bez CO2, takzvaná e-paliva, výborně. Odvětví dopravy odpovídá za téměř čtvrtinu emisí CO2 v EU. No, to je zajímavé, že námořní lodě a letadla, těch se to netýká. Ne, to je - nevím, jestli lobbing, nebo někdo zapomněl, nebo co to je. A většina automobilek se chce v budoucnu zaměřit především na elektromobily. Tak pokud víte, jak fungují elektromobily, hlavně v zimě, tak držíme palce.

Takže Green Deal. Já jsem rád, že už pan premiér o tom nemluvil v reakci na můj projev. (Ukazuje materiál.) Tady mám ten rozhovor pana Vondry - "Evropská komise nás podrazila, běžní lidé nebudou mít na auta," říká europoslanec ODS, pravděpodobně lídr kandidátky do Evropského parlamentu. Běžní lidé nebudou mít na auta. No, tak nevím, to se stalo. Asi spolu nemluví tam. Takže to je Green Deal, ty další věci, jsem rád, že tedy ono to vypadá, že občas nám někdo i naslouchá. (Ukazuje materiál.) Tady mám ten článek Morawieckého - "Polsko důl Turów nezavře". A co říká pan premiér Morawiecki? "Nenecháme zavřít ten důl. Žádný soud Bruselu nám nebude říkat, co je energetická bezpečnost." To je dobré, ne? Takže fajn.

Takže my jsme dali tolik návrhů této vládě. Tato vláda má samozřejmě velké štěstí, protože má možnost propagovat věci, které jsme my zorganizovali. Není tady ministr kultury Baxa, je to velká škoda, protože jsem rád , že 16. června se otevřou Císařské lázně, a kdybych je nebyl navštívil někdy dávno a nebyl zhrozen, že co to je, a netlačili jsme to společně s kolegyní Vildumetzovou a Schillerovou, tak by ta fantastická památka nebyla tam, kde je. To, že mě nepozvali, mi nevadí, my se tam samozřejmě vyfotíme, takže stojí to 830 milionů, stát dal 400, tak potom co na Karlštejně, to je taky naše dílo, a Telč a Třešť a Národní muzeum a Státní opera a Uherské Hradiště, tam už byl i pan Stanjura i pan premiér, tam to vypadá nadějně. Já nevím, na co čekají, proč to už neudělají, na tom jsem makal rok, na tom projektu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP