(11.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další z přihlášených s faktickou poznámkou je pan poslanec Kuchař, připraví se pan poslanec Exner. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Kuchař: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jenom budu reagovat na některé plamenné záležitosti, které tady proběhly. Ano, velmi plamenné. Bavíme se o nějakém rozmezí, do kolika může ta obec jít, ne že musí. Tak prosím, jedna věc je, že nechme to na samosprávách, protože ony vědí, jaké mají náklady s odpady. To je první věc.

Druhá věc je, že to, že Česká republika za vašeho vedení trošku zaspala v likvidaci odpadu a že někteří hejtmani a hejtmanky také zaspali v práci s odpady, tak dnes se to přenáší právě na obce a na starosty a oni musí řešit, jakým způsobem budou zacházet s odpadem. To, jestli někdo zaplatí něco, co produkuje, si myslím, že v České republice je naprosto v pořádku. Všichni z nás, nebo většina z nás sedí v zastupitelstvech, takže každý ví, jakým způsobem se schvaluje cena za jednotlivé poplatky. Takže já bych se vůbec neobával toho, že dáváme nějakou zbraň někomu do ruky, ale jednoznačně liberalizujeme a dáváme možnost zastupitelstvu chránit své rozpočty. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další z přihlášených je pan poslanec Exner.

 

Poslanec Martin Exner: Dobré dopoledne. Tady padly dotazy, já bych rád dal modelový příklad. Já jsem byl starostou Nové Vsi. Tam nyní normálně platíme poplatek 1 200 za osobu, takže využíváme to maximum. Náklady, které jsem si pečlivě vedl, už před rokem a něco, kdy jsem byl starostou, byly 1 600 korun na osobu ročně. Takže já velmi dobře rozumím tomu, proč je poplatek 1 800, protože pokud Nová Ves měla náklady 1 600 - a mohu vám říci, že jsme měli několik výběrových řízení, kdy se prostě buď nikdo nepřihlásil, nebo se přihlásila jedna firma, takže jsme byli nuceni si ji s těmi 1 600 na osobu vzít - tak prostě těch 1 600 bychom měli vybírat, protože si myslím, že obce by neměly platit náklady za občany, ale měly by investovat do infrastruktury, školek, silnic a podobně. A těch 1 800 je tam samozřejmě jako rezerva. Máme nějakou inflaci, takže prostě ty dvě stovky nad 1 600 je nějakých, jestli rychle počítám, 12, 15 % navíc, které velmi rychle můžeme vyčerpat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další s faktickou pan poslanec Richard Brabec. Zatím poslední s faktickou je přihlášen pan poslanec Milan Feranec. Máte slovo.

 

Poslanec Richard Brabec: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, celá ta debata i na prvním rozpočtovém výboru, který se tím zabýval, tam tenhle ten návrh neprošel. Myslím, že neprošel ani hlasy koaličních poslanců, protože my sami z opozice bychom to určitě nezvládli. Takže je jasné, že se tam v mezidobí ještě něco změnilo. Ale mě tam hlavně zajímá to, a to tam dokonce potvrdilo Ministerstvo financí, že z obcí ani jedna - a já myslím, nevím, jestli hovořili za rok 2022, to si nejsem úplně jistý, ale rozhodně mluvili za rok 2022 - ani jedna z obcí nevyužila ten strop.

Takže potom, vážení, tady je ten logický problém, že jestliže někteří z vás říkají - myslím, že pan poslanec Kuchař, prostřednictvím pana předsedajícího, a další - že chtějí zvýšit ten strop, tak já se ptám, proč tedy nevyužíváte stávající strop? Ale já nevím, vycházel jsem z Ministerstva financí, které řeklo, že z 6 205 obcí tuším, nebo kolik jich dneska máme v České republice, ani jedna nevyužívá stávající strop. To byl samozřejmě zásadní argument.

Mimochodem, jestliže se dneska odvoláváme na různé svazy a sdružení, právě Svaz měst a obcí České republiky, a myslím, že tenkrát i Sdružení místních samospráv, když jsme připravovali nový zákon o odpadech, kategoricky požadovaly, aby zákaz skládkování se posunul z roku 2024, dokonce ještě za horizont roku 2030. To už tady myslím padlo od některého z kolegů, myslím, že od kolegy Oklešťka. Tak to opravdu je. To znamená, že určitě to není tak, že bychom to dělali proti vůli obcí. Ale těch 1 800 mi také připadá úplně ustřelené. Taky ten důvod nevidím ve chvíli, kdy stávající limit není využíván. To je opravdu nesmysl. Děkuji. (Potlesk z řad poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Milan Feranec, poté pan poslanec Kuchař.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Zareaguji na to, co říkal pan kolega Kuchař, když říkal: Chráníme tím rozpočty obcí. Já s tím souhlasím. Jenom je potřeba dodat, před kým je chráníte - před návrhem vlády a pětikoalice, který ubírá z rozpočtu obcí skrze RUD a skrze další věci! Děkuji. (Potlesk z řad poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Kuchař s faktickou.

 

Poslanec Jan Kuchař: Já mám pocit, že tady jdeme trošku takovou cestou demagogie. Jedna věc je, že máte nějaký limit. Ten limit je téměř u všech poplatků obcí a prostě obce se pohybují v těch limitech. Možná by stálo i za úvahu zrušit ty horní limity, protože obce vědí nejlépe, co mají vybírat a co ne. My se bavíme o něčem, co vlastně vůbec nepotřebujeme. Jediné, co je, že se číslo posunulo. Poplatek se prozatím nezvedl vůbec nikomu.

Ale my víme úplně všichni, jakým způsobem se vyvíjí cena skládkovného, že potřebujete mít větší třídění a další a další věci. Tyhlety věci by měly být naší prioritou, aby právě starostové měli s tímto co nejméně práce. Pokud to neděláme odsud a neděláme to ani z krajů, malé obce si s tím odpadem neporadí a budou mít ty náklady, protože každá tuna pro obec bude každým rokem stoupat. Všichni to víme, jenom na to upozorňujeme a dáváme nějaký prostor. Nic jiného jsem neřekl.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Zatím předposlední faktická je pan poslanec Havránek a paní Peštová má zatím tu poslední.

 

Poslanec Jiří Havránek: Děkuji za slovo. Já opravdu fakticky ve faktické směrem k panu kolegovi Brabcovi, prostřednictvím pana předsedajícího, chci jen uvést to, co je obsažené ve zprávě Ministerstva financí, kde nešlo o celý vzorek více než šesti tisíc obcí, ale o 117 obcí v České republice. Od pana kolegy Exnera jsme tady slyšeli přímo příklad jeho obce a jeho odvahy jakožto starosty tam dát těch 1 200 korun. Rychle jsme si to zkontrolovali i na stránkách obce a je to tak. Takže jak říkám, nebyl to celý vzorek více než šesti tisíc obcí, ale bylo to pouze 117 obcí. Doplnil bych, že průměrný poplatek v roce 2022 činil 648 korun. Opravdu tato dvě faktická data. Kdyby tu byl pan ministr financí, jistě bychom se to dozvěděli od něj.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Zatím poslední faktická, paní poslankyně Berenika Peštová.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Já bych chtěla zareagovat na pana poslance Kuchaře, prostřednictvím pana předsedajícího. Ty limity tam jsou dané, protože to je taková ta dlouhá historie. Když jsme ten zákon tvořili, museli jsme jít přes Legislativní radu vlády a Legislativní rada vlády nám řekla, že to musíme ohraničit, že tam ty limity prostě musíme dát, takže ty limity tam jsou od toho, ne že jsme si to vymysleli, ale prostě byli jsme jasně poučeni a bylo nám jasně řečeno, že tam musí být minimální a maximální. Prostě tak to musí být. Musí tam být nějaké rozpětí, kde vy se můžete pohybovat.

Ale zase říkám, že ta diskuse tady běží úplně jinak, než jsem očekávala. Já jsem pouze chtěla vědět, proč. Kdyby mi někdo řekl to, co tady řekl můj ctěný kolega Patrik Nacher, že je to na základě toho, že se bude snižovat rozpočtové určení daní pro obce a pro kraje a budou tlačit na to, aby se ty obce chovaly s péčí řádného hospodáře, tudíž budou využívat tu vaši vatu, jak vy teď říkáte, že tam budete mít, protože se budou muset chovat s péčí řádného hospodáře, tak bych to pochopila. Je to pro mě argument, který bych absolutně pochopila, a rozumím tomu, ale bohužel zatím jste tady předtím jenom mlžili.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Máme přece jenom ještě faktickou poznámku pana poslance Víta Vomáčky.

 

Poslanec Vít Vomáčka: Ještě jednou děkuji a dobrý den. Já bych chtěl jenom zareagovat na paní kolegyni Peštovou, prostřednictvím předsedajícího. Takže z logiky věci, kterou vy jste teď tady vysvětlovala, obce, které nestanoví koeficient daně z nemovitosti na číslo 5, se nechovají s péčí řádného hospodáře? Tak, jak jste to tady řekla, pakliže by se obce měly chovat s péčí řádného hospodáře, budou nastavovat maximální vývoz a cenu na 1 800 korun. Když to porovnám s daní z nemovitosti, z vašeho vidění světa je chování řádného hospodáře takové, že všechny obce si stanoví koeficient daně z nemovitosti číslem 5. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP