(16.40 hodin)
(pokračuje Mikuláš Bek)
Musím říct, že ten problém považuji primárně za problém selhání akademických samospráv některých univerzit jak na fakultní, tak na rektorátní úrovni, protože rozpočty, které generují tu nespravedlnost, jsou schvalovány akademickými senáty na návrh rektorů dotyčných univerzit, a myslím si, že je nezbytné, abychom si dali zase velmi otevřeně na stůl data. Jsem připraven hledat řešení, která by napomohla lepšímu řízení univerzit, jsem připraven pro to, hledat i dodatečné finanční prostředky, byť se obávám, že spíš po Novém roce než do konce tohoto roku, budu-li upřímný, protože zhoršující se bilance státního rozpočtu podle mě příliš nenahrává tomu (Předsedající: Čas.), aby docházelo k nějaké intervenci.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Jako další vystoupí se svou interpelací pan poslanec Zdeněk Kettner, opět na pana ministra Mikuláše Beka. Prosím.
Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo. Dnes ještě jednou dobrý den, pane ministře. Já mám dotaz. Při nástupu do funkce jste pronesl, že samozřejmě veškeré reformy velice rád budete konzultovat a nějakým způsobem komunikovat, dokonce i s mimoparlamentní opozicí, s čímž souhlasím, protože školství je specifické v tom, že pokud zavedeme jakoukoli reformu, tak to má velice dlouhý doběh, kdy reforma probíhá, a pak samozřejmě potřebujeme nějaký čas k vyhodnocení, nakolik ta reforma byla účinná.
V posledních několika volebních obdobích jako zaměstnanec ve školství jsem viděl, že než vůbec jsme mohli zjistit, nakolik ta reforma je účinná, tak to přebíjela zase opět jiná reforma a vůbec to nebylo ku prospěchu věci, takže vaše slova jsem velice uvítal. Zaznamenal jsem v novinách i - bylo to včera - že s opozicí už jednáte. Zatím to s námi nebylo, zatím to bylo se stranou ANO, tak jsem se chtěl zeptat, zda vaše slova platí a zda se můžeme těšit na spolupráci v tomto ohledu.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ano, já jsem zatím zvládl v tom napjatém čase první kolo jednání s první ze stran ze sněmovní opozice a nabízím i hnutí SPD dvojstranné jednání ve formátu, který si dohodneme, a v obsazení, kterému dáte přednost. Považuji to opravdu za důležité. Myslím si, že je nezbytné, abychom hledali, pokud to jenom trochu půjde, shodu, která překračuje hranice, možná i této Sněmovny, protože školství teď čelí problémům s kapacitami v oblasti základního a středního školství a tyhle stupně vzdělávacího systému jsou v dominantní zodpovědnosti obcí a krajů, kde vládnou nejrůznější koalice, a jsem přesvědčený o tom, že je potřeba, abychom o těch změnách jednali. Byť se může stát, že se nutně ve všem neshodneme, ale určitě jsem přesvědčen, že je namístě, abychom spolu diskutovali a hledali řešení společně.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Prosím, pane poslanče, doplňující otázka.
Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji. Není to otázka, spíš poděkování za tato slova, a určitě tu nabídku využijeme. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní se svou interpelací vystoupí pan poslanec Vladimír Zlínský, interpeluje pana ministra Vlastimila Válka. (Ministr zdravotnictví gestikuluje směrem k předsedajícímu.) V tom případě se omlouvám, pane poslanče, chyba na mé straně. Prosím, máte slovo.
Poslanec Lubomír Brož: V pořádku, děkuji. Pane ministře, já bych na vás měl interpelaci, zeptal bych se vás na proběhlé přijímací zkoušky na střední školy, byť jste v předchozím vystoupení sám mluvil o tom, že střední školy jsou v kompetenci krajů. Podle zpráv rodičů a zpráv, které poslední týdny plní média, byla a nadále zůstává letošní situace ještě horší než v předchozích letech. Zejména v některých regionech je situace špatná, teď hovořím konkrétně o své domovské Praze a také o navazujícím Středočeském kraji.
Největším problémům čelila v letošním roce podle všeho gymnázia v Praze. Zájem o ně byl tak velký, že se nedostala řada žáků, kteří by se stejným bodovým hodnocením byli přijati v předchozích letech naprosto bez problémů. Letos některým uchazečům nestačilo ani 90 bodů ze 100 k tomu, aby se na gymnázium dostali. Celorepublikově je možné, že je míst dost, ale asi nebudeme předpokládat, že děti z Prahy se budou chtít hlásit na střední školy třeba do severních Čech, protože tam je místa dost. Současně nepovažuji za vhodné řešení nabízet zájemcům o gymnázia nebo střední školy s maturitou jako alternativu učební obory.
Problémů v přijímacím řízení je ale více. Každý uchazeč může podat pouze dvě přihlášky, musí potom rodiče a žáci taktizovat, střední školy nekonají osobní pohovory, vlastně jediné, jak po škola posoudí uchazeče, je výsledek jednoho testu. Já bych se vás proto rád zeptal, pane ministře, zda plánujete situaci řešit, případně se na řešení podílet, a jak a zda s kraji jakožto zřizovateli středních škol, nebo zda chystáte i dle všeho potřebnou reformu přijímacího řízení či přijímacích zkoušek samotných.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, pane poslanče, a požádám pana ministra o odpověď. Prosím.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za otázku, která je teď zaměřená skutečně na akutní problém, který zažíváme všichni z první ruky. Musím říci toto: stále ještě neexistuje kvantifikovaný obraz toho, co se v tomto přijímacím řízení doopravdy stalo. Známe jednotlivé případy, často mediálně prezentované, ale systém je historicky nastaven tak, že snad ještě do příštího týdne nebudeme mít kvantifikovaný obraz toho, v kterých lokalitách, regionech došlo k významnému převisu, kde ten převis odpovídá dlouhodobým tendencím a trendům.
Od prvního dne ve funkci věnuji té věci maximální pozornost a absolvoval jsem řadu jednání s radními pro školství z Prahy, středních Čech, jižní Moravy, což jsou regiony, kde se zdá, že situace je nejvýbušnější, ale také jsme s panem premiérem jednali se zástupci všech krajů, abychom si vytvořili přesnější obraz té situace. Ve školství tak jako jinde platí rčení, že jak si kdo ustele, tak si lehne. Problém školství ale je, že to stlaní trvá několik let a zodpovědnost za kapacity, musím říci, je sdílená. Samozřejmě primární odpovědnost nesou zřizovatelé - Praha a kraje, ale i Ministerstvo školství má svůj díl odpovědnosti, neboť stanovuje ve svém dlouhodobém záměru jakési mantinely pro to, co mohou kraje udělat s kapacitami a strukturou svých středních škol. Teď se řídíme ještě dlouhodobým záměrem, který byl zpracován za minulé vlády, a připravujeme právě aktuálně nový dlouhodobý záměr, což je příležitost, abychom konečně v některých regionech přizpůsobili nabídku zcela zřejmé poptávce, která má své příčiny v nějakých dlouhodobých trendech, je posilována migrací do okolí velkých měst.
Celý ten problém je emočně prohlubován a stresující pro děti i pro jejich rodiče tím, že probíhá pravěkým způsobem z mého pohledu, papírovou formou, že se nepodařilo zatím zavést elektronickou přihlášku, která by umožňovala výhledově nejenom naprosto zkrátit období, které uplyne mezi konáním přijímací zkoušky jednotné a rozhodnutím, na kterou školu se uchazeč dostal, ale také by to umožnilo podávat více přihlášek na více škol v nějakém pořadí, kde by bylo možné vyhodnotit přihlášky velmi rychle. ***