(12.30 hodin)
(pokračuje Vojtěch Munzar)
Mám - možná bych s tím spojil jednu otázku. Když jsem poslouchal na začátku pana ministra, on tady právě hovořil o té digitalizaci - předpokládám, že to tak bude, přesto se chci ujistit: bude možnost i přístupu přes czechpointy pro občany? Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Eviduji další faktickou poznámku, paní poslankyně Helena Válková. Prosím.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji, pane místopředsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, já jsem také bedlivě poslouchala, a myslím si, že rozbor, který tady byl od opozičního poslance, byl v zásadě pozitivní. Já jsem tam tedy neshledala žádnou kritiku digitalizace, naopak podporu digitalizace, pouze dotaz, respektive určitou kritickou poznámku. Pravda, proč tam není rozvedená ta položka nákladová konkrétněji? Kolik ta digitalizace bude stát?
Já jsem ale svoji faktickou poznámku chtěla směřovat trošku někam jinam, ale ono to s tím úzce souvisí. My jsme byli minulý týden s parlamentní delegací v Portugalsku a tam jsme navštívili kromě jiného Ministerstvo spravedlnosti, které tam má na starosti digitalizaci. A jsem ráda, že mám možnost to teď říct na mikrofon, podařilo se jim získat nemalou částku do konce roku 2026 na digitalizaci, která zahrnuje ale některé agendy, které u nás má v gesci právě Ministerstvo vnitra, 300 milionů eur. 300 milionů eur! Nepřeslechli jste se. Takže ta digitalizace, která také tam zahrnuje kromě jiného, kromě klasických soudních agend i matriční, což u nás je v gesci Ministerstva vnitra, je tam velice dobře naplánovaná. Doporučuju i koordinaci - ne koordinaci, součinnost nebo minimálně výměnu informací a zkušeností s portugalským Ministerstvem spravedlnosti.
V každém případě také se připojuji k požadavku, aby nám bylo v rámci projednávání tohoto tisku ještě více konkrétněji vyčísleno, kolik u nás a z jakých prostředků ta digitalizace, kterou také velmi vítám...
Jinak obecně ten návrh zákona je dobře napsaný, četla jsem ho, podporuji ho. Rozhodně tady ta legislativa Ministerstva vnitra znovu ukázala, jak je kvalitní, ale rozhodně tam chybí vyčíslení těch nákladů, to beru jako jediný v podstatě nedostatek. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně, a nyní pan poslanec Jiří Navrátil, řádně přihlášený. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já už to nechci nijak prodlužovat, protože nás čekají opravdu ještě důležité volební body. Já bych na tomto místě chtěl poděkovat panu ministrovi a zároveň celé vládě za to, že opravdu dochází konečně k naplňování i vládního prohlášení ve věci postupného narovnávání u práv občanů, lidí, kteří se rozhodli vstoupit do registrovaného partnerství. Registrované partnerství tady máme od 1. července roku 2006. Za sedmnáct let se v podstatě v něm vůbec nic nezměnilo. Sedmnáct let jsme se drželi v pravidlech, že lidé, kteří chtějí vstoupit do registrovaného partnerství, mají právo pouze na čtrnácti vyjmenovaných matrikách. Já tedy děkuju za to, že díky této novele bude umožněno vstoupit na více jak 1230 matričních úřadech v obcích, které mají matriku, a nebudeme odkazováni na to, jít pouze do krajských měst. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji a ptám se, zda někdo další? Prosím, pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji, pane místopředsedo. Nechci zneužívat toho závěrečného slova, aby případně byla možnost reagovat ještě na mé vystoupení, byť nepředpokládám, že debatu nějakým zásadním způsobem prodloužím. Já bych chtěl pouze reagovat na několik velmi konkrétních dotazů, které tady padly.
Pan kolega Munzar: ty žádosti se budou podávat přes Portál občana, přes něj bude možné ty věci rovnou řešit, takže ta možnost bude velmi jednoduchá, prostě synchronizován nebo pardon, to znamená shrnutí veškerých digitálních služeb do Portálu občana, přehledné služby, kterou stát poskytuje, je určitě žádoucí.
K těm nákladům ještě pro paní kolegyni: celkový plánovaný rozpočet projektu je 364,5 milionu korun, přičemž 66 % ze způsobilých výdajů bude financováno z IROPu, období 2021, 2027. Zbylá část nákladů bude hrazena ze státního rozpočtu. Mám tady i jednotlivě ty položky detailně uvedeny, ale myslím si, že pro přehled to stačí. Samozřejmě, a to reaguji a přiznávám u pana kolegy jeho připomínku, že náklady obcí nelze v téhle chvíli úplně odhadnout. Má pravdu. V téhle chvíli to skutečně přesně odhadnout nejde, protože záleží také na tom, jaký elektronický systém ta která daná obec používá. S tím samozřejmě budou spojeny i potenciální náklady.
Co se týká toho stavu zajistit tlumočníka jako povinnost obce, nicméně i nadále tady zůstává možnost, a to byla připomínka paní zmocněnkyně vlády pro lidská práva, aby si klient daného tlumočníka, kterého využívá skrze některou sociální službu, využívá ho často, má s ním nějaké zkušenosti, aby si ho mohl i v tomto případě on sám přivést. Jinak matriční úřady budou vycházet ze seznamu soudních tlumočníků ze znakové řeči, které jsou zapsány pro tento obor. Využívají je soudy, stejně tak dostanou i obce přístup k těmto seznamům, a nemyslím si, že je to tak častý případ, abych nějakým způsobem - rozhodně se nechci dotýkat práv těchto lidí - ale aby se nepovedlo na specifický matriční úkon sehnat zapsaného tlumočníka do znakové řeči.
To jsou asi ty nejdůležitější připomínky, které se tady ukazovaly. Děkuju za obecnou podporu tomuto zákonnému návrhu. Pokud jste dobře poslouchal, prostřednictvím pana místopředsedy, pane kolego, já jsem na začátku uvedl, že to byl proces započatý už bývalou vládou, a tady se ukazuje, že rozumné věci nemusí mít politické zabarvení. A já zrovna doufám, že tento zákon, který přichází s digitalizací, k čemuž jsme se všichni zavázali, a přichází přiblížení matričních úřadů občanům, k čemuž jsme se také všichni zavázali, takže by zrovna nemusel být nějak problematický. Na debatu ve druhém čtení i na výborech jsem samozřejmě připraven. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře, a ptám se, zda někdo další se ještě hlásí do rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím. Je-li tomu tak, končím obecnou rozpravu.
Chci se zeptat pana ministra, paní zpravodajky, zda chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Chci se zeptat, zda někdo navrhuje k přikázání jinému výboru jako garančnímu výboru? Žádnou přihlášku nevidím. V tom případě přistoupíme k hlasování.
Přečtu, o čem hlasujeme: Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru?
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 135, přihlášeno je 164 poslankyň a poslanců, pro 106, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru. ***