(12.20 hodin)
(pokračuje Robert Stržínek)

Současně pak pro úplnost uvádím, že dochází ke změně zákona o správních poplatcích, zákona o zvláštních řízeních soudních, zákona o evidenci obyvatel a zákona o ověřování.

V zákoně o ověřování se upřesňuje, že jako průkaz totožnosti se bude uznávat též průkaz totožnosti občana smluvního státu Dohody o evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarské konfederace. Zároveň se upouští od prokazování totožnosti řidičským průkazem, protože matriční úřady ani ověřující úřady nemají přístup do evidence řidičských průkazů, a nemohou proto vyhodnotit platnost předkládaného řidičského průkazu.

Změna zákona o správních poplatcích mění poplatek za změnu příjmení, za vydání povolení vstoupit do registrovaného partnerství mimo stanovenou dobu a místo.

Došlo k doplnění změny poplatku za ověření podpisu tak, aby pokrýval i nově zavedenou možnost úředního ověření elektronického podpisu, takzvanou legalizací.

Dostáváme se do druhé oblasti předloženého tisku. Jedná se o zcela novou úpravu, kdy je s odloženou účinností navržena zásadní změna zavedení matričního informačního systému. Jedná se o agendový informační systém veřejné správy, jehož správcem bude Ministerstvo vnitra, který by měl fungovat od 1. ledna 2027. V návrhu jsou specifikovány struktura a obsah matričního informačního systému, vymezena je zde nová role vybraných zastupitelských úřadů České republiky při výkonu matriční agendy a upraven je postup pro vydávání matričních dokladů a poskytování údajů z matričního informačního systému.

Návrh zákona bude představovat významný milník v práci matričních úřadů. Při elektronickém pořizování zápisu budou odpovídající údaje o fyzické osobě předvyplněny údaji ze státních evidencí, nebude tak nutné opakovaně předepisovat již existující údaje, například o rodičích narozeného dítěte. Matriční úřady budou mít prostřednictvím matričního informačního systému k dispozici elektronické údaje zapsané libovolným matričním úřadem na území České republiky a u matričních událostí, které nastanou po spuštění matričního informačního systému, bude k dispozici i kompletní historie zápisu. Zautomatizují se plnění oznamovacích povinností, které jsou navázány na výkon matriční činnosti. Ministerstvo vnitra jako gestor této agendy matrik získá možnost čerpání statistických údajů. Může tak optimalizovat výkon státní správy nebo lépe cílit kontrolní činnost.

Z pohledu občana již nebude nutné předkládat množství dokladů matričnímu úřadu, který je získá na základě prokázání totožnosti žadatele ze státních evidencí. Matriční agenda bude přiblížena občanovi prostřednictvím rušení místní příslušnosti u některých matričních skutečností.

Za důležité při této digitalizaci považuji skutečnost, že je těm, kteří chtějí nebo nemohou, ponechána možnost osobní či listinné formy jejich vyřízení.

Od roku 2006 mají matriční úřady povinnost vést matriční záznamy za pomoci výpočetní techniky, což činí prostřednictvím cirka dvaceti různých softwarových řešení a data jsou vedena v různých formátech. Aby elektronicky vedené matriční údaje mohly být přeneseny od matričních úřadů do matričního informačního systému, musí být systémy matričních úřadů upraveny tak, aby byly schopny sdílet matriční údaje v jednotném formátu. Teprve poté mohou být údaje postupně přeneseny do centrálního úložiště matričního informačního systému.

Jednotný formát dat a další technické detaily matričního informačního systému stanoví národní standard pro elektronické vedení matriky, který zveřejní Ministerstvo vnitra. Účinnost ustanovení o vydání národního standardu je předsunuta před účinností ustanovení o matričním informačním systému, aby byl dostatek času na migraci dat do centrálního úložiště. Národní standard bude též upravovat harmonogram předávání údajů matričními úřady do centrálního úložiště matričního informačního systému v období let 2025 a 2026. Matrika se od roku 2027 tedy bude vést souběžně, a to v listinné podobě v matričních knihách a v elektronické podobě v matričním informačním systému.

Zavedení matričního informačního systému usnadní výměnu informací mezi matričními úřady navzájem i s ostatními informačními systémy a urychlí oznamovací povinnost matrik. Díky tomu bude možné omezit místní příslušnost matričních úřadů a ve vymezených případech bude umožněno úplné elektronické podání, například prohlášení o užívání jména v jiném tvaru, žádost o vydání osvědčení pro uzavření církevního sňatku nebo žádost o doslovný výpis z matriční knihy. To jistě přiblíží služby občanům. Občan bude moci po prokázání své elektronické identity podat elektronickou žádost, například přes Portál občana.

Právo k editaci údajů tohoto systému má matriční úřad, který k dané matriční události vede rukopisně vedenou matriční knihu. Ostatní matriční úřady mají mít možnost náhledu na údaje k této matriční události. Po technické stránce bude přístup do systému postaven na softwarovém řešení v tenkém klientu, což je typický webový prohlížeč. Je o krok správným směrem.

Problematické ale je, že předložená důvodová zpráva se sice dopodrobna zabývá náklady zastupitelských úřadů, u nákladů cca 1270 matrik na našem území, které ponesou obce, však mlčí nebo mlží. Více tedy k nákladům. Důvodová zpráva uvádí, že v souvislosti se stanovením jednotného formátu matričních údajů, vedených s pomocí výpočetní techniky národním standardem, se předpokládá, že úprava stávajících systémů není příliš náročná a je proveditelná v rámci smluv o údržbě s dodavateli, pokud obsahují ujednání o bezplatné úpravě systému v důsledku legislativní změny. Naše zkušenost z obcí je však opačná. Například v případě spisové služby nastavení API rozhraní stálo u dodavatele našeho modulu Matrika 58 000 korun. Platili jsme propojení s několika dalšími různými systémy od různých dodavatelů, a to z obou stran. Celkové náklady u převodu dat z naší strany, tedy ze strany měst, v tuto chvíli neumíme odhadnout. Náklady na migraci dat na straně MIS jsou uvedeny v důvodové správě.

Za důležité považuji dále to, že matrikářkám přibude navíc povinnost digitalizovat analogové matriční zápisy, tedy ty, které vznikly před 1. lednem 2006. Kdy a jak to při své současné náročné práci budou dělat a zvládat, je jedna velká otázka.

V souvislosti s navrženým zavedením matričního informačního systému se dále navrhuje změna zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení a zákona o státní statistické službě. Když pomineme matriční informační systém, většina ostatních navrhovaných změn právní úpravy, jako je například registrované partnerství, užívání jmen po nabytí státního občanství, kontrola výkonu přenesené působnosti pravomoci zastupitelských úřadů ČR, neklade žádné enormní nároky na stávající matriky na našem území.

Domnívám se, že přechod na centrální informační systém je správný, ne-li nezbytný. Samotný proces však bude dlouhý a náročný personálně i finančně. Digitalizace nutně nemusí na počátku vést na úřadech ke zjednodušení práce, ba právě naopak. Příprava na nový systém by měla být založena na kvalitním zpracování podzákonných právních norem a v návaznosti na to na kvalitním proškolení příslušných zaměstnanců.

Centrální informační systém si vyžádá investice do informačních technologií, nákup techniky a systém bude nutné napojit na jednotlivé agendové systémy obcí, tedy například na spisovou službu a ekonomický systém. I proto je nutné počítat s dostatečným časem na přípravu, a vítám tudíž odloženou účinnost této úpravy od 1. ledna 2027.

V závěru doporučuji návrh propustit do druhého čtení, avšak upravit pozměňovacími návrhy některé podrobnosti, například modifikovat zmíněnou povinnost matričních úřadů zajistit bezplatně tlumočníky pro osoby neslyšící, němé a hluchoslepé, případně obcím a městům, které provozují matriky, dát k dispozici nástroj, kde by tyto tlumočníky mohly kontaktovat. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Vojtěch Munzar. Jenom avizuji, že ve 13.45 budu přerušovat a máme pevně zařazené volební body. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já jsem velmi bedlivě poslouchal pana kolegu, vaším prostřednictvím. Mne zaujala ta technická část, kde on varoval před určitými riziky. Já bych v tomhle chtěl podpořit Ministerstvo vnitra a ministra vnitra, protože jednotný matriční informační systém je určitě důležitým základem pro digitalizaci státu a pro nové služby. Je jasné, že každá taková věc v jakémkoliv oboru, nejenom ve státní správě, ale i v soukromé sféře, pokud někdo přechází na digitalizaci, tak si to jistě vyžádá určité personální a finanční kapacity, a všichni víme, že to nebude ze dne na den. Nicméně ten výsledný efekt, to, že si my budeme moci získávat rodné listy, oddací listy i prostřednictvím elektronického přístupu, je určitě velmi záhodný. Proto rozumím tomu, té vaší obavě. Nicméně se domnívám, že bez digitalizace, a to nejenom v tomto případě, se do budoucna neobejdeme. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP