(9.30 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)

To, že v rámci těch dalších kroků hledáme opravdu řešení našich aktuálních problémů - to hledáme, i v rámci celého legislativního procesu je představíme a přineseme tak, aby to opravdu v rámci výstavby českých dopravních staveb - ale nejenom dopravních, ale i energetických a obecně liniových, aby to bylo k užitku - tak to se nepochybně odehraje.

Ještě jednou, oceňuji rétorické cvičení. Kdyby tak nekulhalo na všechny čtyři, bylo by to pro příště mnohem lépe.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nepřekvapivě vyvolala tato odpověď faktickou poznámku. (O slovo se hlásí poslanci Adamec a Kolovratník.) Jestli si dají pánové přednost - tak prosím, pan poslanec Adamec.

 

Poslanec Ivan Adamec: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, děkuji za přednost od kolegy. Musím říct, že z toho vystoupení jsem si vzal tu první větu, nebo tu první část, že to podpoříte, což považuji za naprosto správné. Ale musím říct, že já také nejsem pro nějaké košatění toho, co nám přichází z Evropy, a navíc zdaleka ne všechno, co v té Komisi vymyslí, je prospěšné a dobré pro Českou republiku. To je potřeba také tady říct.

Co se týká té zmiňované čtyřistašestnáctky, tak právě, když se bavíme o řekl bych minimalistické verzi, tak i ta čtyřistašestnáctka vlastně vznikala původně jako minimalistická verze. To, že to byl poslanecký návrh, si nalijme čistého vína. Ono to zpracovalo Ministerstvo dopravy, protože to zase není úplně jednoduché, a z hlediska urychlení a z jiných důvodů jsme to prostě převzali jako poslaneckou iniciativu. Je pravda, tehdy jsme se na tom shodli, řekli jsme si, že doprava nás prostě zajímá všechny a že to není zrovna téma, na kterém bychom si měli tady nějakým způsobem realizovat jenom své opoziční nebo koaliční plány, což tedy považuji, že to byl velmi dobrý počin. Ale je potřeba říct, že to byla minimalistická verze a mně se hluboce nelíbily některé věci, které tam byly hlavně v příloze. Nicméně ukázalo se, že to vlastně prošlo testem v praxi, protože jsme se obávali samozřejmě případného zamítnutí Ústavním soudem, ale ukázalo se, že je to v pořádku. Teď se tam vlastně dostávaly všechny ty silnice a všechny ty železnice z TEN-T, to znamená, to je také dobře. Musím říct, že pokud tento návrh zákona bude schválen, tak rozhodně to bude lepší.

Ale mám také jednu připomínku, když se bavíme o EIA. EIA je velký problém u těchto staveb, to víme všichni. Musím říct, že na to narážíme třeba i u energetických staveb, protože když jsme se podívali, jak rychle se v některých okolních státech stavěla energetická zařízení, je evidentní, že EIA musela mít úplně jinou podobu, že není možné to vystavět a připravit v tak krátkém čase.

Tady si myslím, že bychom se měli ještě zabývat v těch kritických okamžicích, jak tu EIA upravit, abychom byli schopni reagovat pružně na to, co se děje třeba ve světě a v Evropě. S tím souhlasím, že tady je potřeba ten krok udělat.

Jinak ten návrh zákona považuji za správný. Děkuji ministerstvu a ministrovi, že nám ho tady dneska předložil, a to, že je v takzvané minimalistické verzi oproti té evropské směrnici, to jenom vítám. Děkuji vám za pozornost a věřím tomu, že najdeme společná řešení.

Pokud se týká případných pozměňovacích návrhů na hospodářském výboru, tak bych chtěl říct, že to téma je natolik řekl bych složité z hlediska různých pohledů, že bych doporučoval na to shodu s ministerstvem, a pokud ministerstvo projeví zájem dostat některé záležitosti ještě do této verze čtyřistadesítky, tak pak jsem ochoten prostě být nosičem těchto pozměňovacích návrhů. Jinak si myslím, že si zahráváme s ohněm. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní jsou dvě faktické poznámky, kde se jako první hlásí pan poslanec Martin Kolovratník a poté se připraví pan poslanec Václav Král. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji moc. Já mám tedy dvě nohy, ne čtyři, ale beru to. Ale děkuju za to vystoupení jak panu ministrovi, tak i panu předsedovi Adamcovi, a beru to. Vnímám, že jsme si teď obě strany tady tak nějak symbolicky tu nataženou ruku podaly, že ubíráme určitě z rétoriky o ambicích, abych tady lacině a zdarma nestřílel do Ministerstva dopravy. Korektně říkám, že v kapacitě jednoho opozičního poslance ani není nastudovat šíři toho, co z Evropské komise přišlo. Já jsem v obecné rovině prostě přesvědčen, že jsme to mohli využít řekněme pro náš prospěch. Ale férově říkám, nebyl jsem v detailu, to prostě řeknu. Takže i pokud bych se mýlil, rád tu chybu uznám a rád to řeknu veřejně. Toto je férové a nechci tady jít s lacinou kritikou, takže tenhle bod zavírám tlustou čárou.

Ale to, co tedy vnímám jako důležité - já to tady řeknu veřejně: pojďme se tedy bavit o vysokorychlostních tratích. Pan ministr ujistil, že na tom pracujete, o tom nepochybuji, je mi to jasné, ale zatím příliš konkrétní nebyl. Já chci tady dát slib nebo návrh, zkusme o tom uvažovat. Já už nějaký základní koncept alespoň prvních změn pro vysokorychlostní tratě mám. Opakuji, bavíme se o TEN-T koridorech, bavíme se vlastně o směrech, které jsou i v příloze zákona 416. Zatím ve fázi nějakého draftu pracuji v tom zákoně s § 5d), e) a f), které právě definují nově takzvaný dílčí územní rozvojový plán, který by bylo možné přijmout na základě návrhu ministra dopravy, který přinese na vládu. Stejně tak pak pracuji nebo mám rozpracován § 21, kde chceme řekněme vylepšit možnost získání práv v pozemku, smlouvu o získání práv.

Tak já zkusím navrhnout to, že až do prvního kola budeme na hospodářském výboru, že v nějaké fázi, kterou kapacitně jsem schopen se svým týmem připravit, že ty návrhy předložím i s ambicí nebo vědomím, že to nebude hned na výboru přijato, ale že třeba to bude pro ministerstvo nějaký výkop a že pak do toho takzvaného druhého kola, do individuálních pozměňovacích návrhů, se k tomu dostaneme. Děkuji moc.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji. Ještě jedna faktická poznámka, s kterou se přihlásil pan poslanec Václav Král, poté se hlásí pan ministr. Prosím.

 

Poslanec Václav Král: Děkuji za slovo. Dobrý den, dámy a pánové, já jenom k té novele. Určitě je správně, podpořím ji, nicméně považuji to za možná promarněnou příležitost k tomu, když už se to jmenuje liniový zákon, skutečně v tom zákonu vymezit konkrétní linie pro konkrétní stavby tak, jak se to děje například v Německu a jiných státech. Myslím, že pokud bychom našli v sobě tu odvahu a na půdě Poslanecké sněmovny potvrdili priority výstavby jednotlivých konkrétních staveb a jejich trasy, tak by se to na urychlení výstavby projevilo ještě víc, než je připravovaná novela.

Takže za mě děkuji za přípravu tohoto legislativního aktu, ale je škoda, že jsme tam do něj neměli ambici skutečně ukázat priority, které Česká republika při výstavbě dopravní infrastruktury má. Takže doufám, že třeba Ministerstvo dopravy na tom ještě zapracuje a budeme tady mít možnost skutečně urychlit výstavbu a zamezit možná spekulacím s pozemky a podobně. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. Nyní se svou přihláškou vystoupí pan ministr Martin Kupka, prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Já si tedy dovolím ještě dopřesnit a konkretizovat důvody, které nás vedly k tomu, že jsme zůstali opravdu u velmi střídmé podoby transpozice evropské směrnice, protože jsme pečlivě vyhodnocovali, co by ta další fakultativní ustanovení mohla přinést. Neměla žádný potenciál urychlit výstavbu liniových staveb, naopak by směřovala k větší zátěži úřadů a k větší zátěži stavebníků, proto je transpozice formulovaná a koncipovaná opravdu jako minimalistická a je to správně.

Co se týče dalších, opravdu podstatných věcí, které musíme udělat pro to, aby se dařilo v České republice rychleji připravovat klíčové dopravní stavby: změny, které chceme přinést - a bavíme se v tomto případě o vysokorychlostních tratích - je úprava podoby toho, co přináší nový stavební zákon. To je právě územní rozvojový plán tak, aby bylo možné pro dopravní stavby tu částečnou úpravu, částečné ukotvení, zajistit jako opravdu nadřízenou podobu územního plánování a bylo možné vysokorychlostními tratěmi napříč Českou republikou projít, samozřejmě za podmínek, které budou co nejšetrnější vůči krajině a vůči přírodě, ale aby bylo možné opravdu síť vysokorychlostních tratí vůbec vybudovat. Tedy vydáváme se v debatě s Ministerstvem pro místní rozvoj úpravou, která by umožnila efektivněji vydávat územní rozvojový plán pro dopravní stavby jako specifickou vrstvu územního rozvojového plánu.

Co se týče dalších kroků, které v rámci úprav 416 přineseme - tady já se nijak nebráním věcné spolupráci nad tou přípravou. Očekávám ale na druhou stranu, že pak ustoupí zbytečná rétorická cvičení a budeme se opravdu bavit o tom, jak to udělat, aby výstavba klíčových dopravních staveb byla co nejrychlejší. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP