(14.20 hodin)
(pokračuje Jan Jakob)

Dále si dovolím navrhnout na zítra, na středu, jako první bod zařadit bod 97 programu schůze, sněmovní tisk 263, což je vládní návrh zákona o České televizi a zákona o Českém rozhlasu. Tím by se nám ty dva zařazené body, tisky 377 a 384 z grémia, posunuly za tento tisk, a proto si dovolím ještě jako čtvrtý bod ve středu navrhnout bod 9, sněmovní tisk 165, což je senátní návrh zákona o pobytu cizinců na území České republiky, a ten je v druhém čtení. Je předběžná dohoda, že bychom tyto čtyři body doprojednali ve středu, případně i odpoledne.

Jak jsem avizoval k dnešnímu programu, my bychom rádi ty čtyři body, jak jsem je navrhl, dnes projednali. Proto si rovnou dovolím dát procedurální návrh, abychom dnes jednali i hlasovali po 19., 21., případně i 24. hodině. Tento procedurální návrh podávám jménem všech pěti koaličních klubů. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Samozřejmě eviduji vaše návrhy i ten, který je procedurální, to znamená, abychom odhlasovali naše hlasování a zasedání i po 19. a 21. hodině. Přivolávám tedy kolegyně a kolegy z předsálí, protože o procedurálním návrhu dávám hlasovat bezprostředně. Zahajuji tedy... (Poznámka z pléna.)

 

Po 21. i 24. hodině, abych byla přesná, zaznělo jenom 19. a 21., i 24. byla navržena panem předsedou Jakobem.

Zahajuji tedy hlasování o tomto procedurálním návrhu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 3 přihlášeno 169 přítomných, pro 85, proti 73. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tedy dnes budeme jednat, meritorně hlasovat i po 19., 21., případně 24. hodině.

Nyní je tedy přihlášena s přednostním právem paní předsedkyně Schillerová, následuje pan předseda Okamura.

A já vás ještě jednou, kolegyně a kolegové, žádám, abyste se ztišili nebo odešli do předsálí, pokud chcete cokoliv řešit a hovořit, abychom mohli vyslechnout návrhy k pořadu schůze paní předsedkyně. (Hluk pokračuje.) Takže ještě jednou vás o to žádám a prosím ještě chvíli, paní předsedkyně, o posečkání, protože zatím mi přijde stále hladina zvuku příliš vysoká. Ještě jednou vás proto žádám, kolegyně a kolegové z celého sálu, i z levé části i z pravé části i z prostřední části. Já už nevím, jak to mám říkat, takže já tady k tomu nerada přistupuji (Předsedající zvoní zvoncem.), protože nechci děsit ministry, kteří netuší, že zvedám zvon, sedí zády, aby se nevyděsili, ale prosím ještě jednou o ztišení.

Paní předsedkyně, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Já myslím, že paní ministryně ani pány ministry jen tak něco nevyděsí.

Dámy a pánové, dovolte, abych navrhla zařadit nový bod s názvem Daňový balíček, a to jako první bod dnešního jednacího dne, a dovolte, abych ho odůvodnila.

Rok a půl slibů! Rok a půl přesvědčování, že pětikoalice představí poctivou konsolidaci, tu poctivou konsolidaci, s kterou šli do voleb, tu poctivou konsolidaci, o které neustále hovořili, že je nevyhnutelná. Bohužel se opět jejich sliby rozplynuly jako pára nad hrncem a vláda představila čistokrevný daňový balíček, daňový balíček zvedající daně o 70 miliard korun ročně, zcela jistě ne poctivou konsolidaci na výdajové straně, kterou jsme všichni na základě notorických slibů ministra financí Stanjury očekávali. Náš údiv a zmatení tak dnes postupně přechází v rozčarování až zděšení. Ukazuje, že nejlepší částí celé konsolidace bylo velkolepé a pompézní divadlo při představení tohoto balíčku, které vyvrcholilo hollywoodským příchodem premiéra Fialy do Kramářovy vily. Chyběl už jenom červený koberec. Toto pompézní představení vpravdě bilo do očí, zejména srovnáme-li jej s propracovaností jednotlivých opatření.

Ale postupně zpět k balíčku. Premiér Fiala s ministrem financí Stanjurou od voleb až dosud hlásali mantru, že ozdravování veřejných financí bude založeno na výdajové straně ze dvou třetin a z jedné třetiny to budou opatření na příjmové straně. Opakovali to i během své slavné tiskové konference, zatímco jim nad hlavami svítila prezentace, která na první pohled ukazovala poměr výdajů a příjmů 50 na 50. A když jsme se do těch - když jsem se do těch čísel podívala podrobně, zjistila jsem, že je to vlastně 20 na 80, to znamená, že jen z 20 % hodlá ministr Stanjura škrtat na výdajové straně a 80 % zalepí tím, že nám všem zvýší daně, a to v době, kdy jsme pod potenciálním produktem, v době, kdy nevyužíváme všechny výrobní kapacity. To nás klidně může uvrhnout do recese. Ostatně tuto taktiku ODS již dobře zná z minulosti. Není to ozdravný balíček a už vůbec to není úsporný balíček. Je to daňový balíček, a pěkně divoký.

Největší část představeného balíčku tvoří údajné seškrtání dotací. Z celkových ministrem Stanjurou prezentovaných 147 miliard korun představuje seškrtání dotací téměř 55 miliard korun, tedy třetinu. (Paní poslankyně se rozhlíží po sále.)

Máme tady nějakého ministra? Máme ještě pořád, ano? (Předsedající: Ano, máme tady pana ministra.) Děkuji.

Tedy třetinu. Za normálních okolností bych takový významný škrt přivítala, určitě bych byla za poslanecký klub ANO připravena diskutovat položku po položce a v některých případech bychom se určitě shodli. Bohužel to, co vláda prezentovala, je obyčejná marketingová finta, další marketingový tah s cílem zamaskovat nepoctivě odvedenou práci. Tenhle podraz koukal pětikoaličnímu balíčku jako sláma z bot od prvního okamžiku jeho velkolepého představení ve Strakově akademii. Tento základní pilíř této údajné konsolidace, který má představovat celou jednu její třetinu, je v analytickém materiálu z dílny Ministerstva financí, který má asi 14 stran, osvětlen toliko na sedmi nicneříkajících řádcích. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP