(17.50 hodin)
(pokračuje Marek Výborný)

A druhá, o tom jsme vedli debatu právě na tom kulatém stolu. V původním návrhu by z využití tohoto nástroje milostivého léta byli vyloučeni ti, jejichž dluhy jsou již vymáhány prostřednictvím daňové, respektive správní exekuce, a proto tady přidáváme ustanovení, že tito dlužníci nebudou z této možnosti vyjmuti, ale jejich exekuce se odloží.

Takže to jsou dvě drobnosti, které jsou předmětem pozměňovacího návrhu, ke kterému se potom přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Nikoho dalšího už neeviduji do obecné rozpravy. Rozhlížím se, zda někdo z místa? Není tomu tak, končím tedy obecnou rozpravu.

Ptám se pana ministra či pana zpravodaje, zda je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak.

Návrh na vrácení zákona garančnímu výboru nepadl, zahajuji tedy podrobnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Nacher. Pane poslanče, prosím. (Poslanec Nacher mimo mikrofon se domlouvá s ministrem Jurečkou a poslancem Výborným.) Tak, pánové... Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Patrik Nacher: Pardon, my jsme si tady ještě ujasňovali nějaké detaily. Dovolím si tedy přihlásit k pozměňovacímu návrhu Patrika Nachera a Marka Výborného, který najdete v systému pod číslem 2563, já jsem ho tady zdůvodňoval. Týká se rozšíření o zdravotní pojišťovny a zpřesnění situace v momentě, kdy se sráží ze mzdy, co se potom děje v splátkovém kalendáři. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a další do podrobné rozpravy je přihlášen pan předseda Výborný. Prosím.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo. Já se tímto hlásím k pozměňovacímu návrhu představenému v obecné rozpravě, který je v systému uveden pod číslem sněmovního dokumentu 2561 a dále přesně v souladu s § 95 odst. 1 jednacího řádu, paní místopředsedkyně, prosím, aby bylo hlasováno následně o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 12 dnů. Podotýkám, že i toto je projednáno s předsedy všech poslaneckých klubů, jak koalice, tak opozice, a odpovídá to tomu, abychom mohli třetí čtení uskutečnit za 14 dní v rámci prvního sněmovního týdne ve středu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Nikoho dalšího do podrobné rozpravy již neeviduji, takže zagonguji pro kolegy, aby dorazili do sálu. Končím tedy podrobnou rozpravu.

Zeptám se pana ministra či pana zpravodaje, zda je zájem o závěrečná slova? (Není zájem.)

Tak jenom ještě chvilinku - než dáme hlasovat o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 12 dnů, jenom ještě prosím chvilku o strpení. Kolegové doráží do sálu.

 

ještě jednou zopakuji, že hlasujeme o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 12 dnů.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 209, přihlášeno 156 poslankyň a poslanců, pro 120, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Žádné další návrhy nepadly, takže končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Otevírám další bod

 

152.
Vládní návrh zákona o mimořádném odpuštění a zániku
některých daňových dluhů
/sněmovní tisk 384/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím pana ministra, aby se ujal slova.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, velmi stručně, protože ten zákon jsem představil již v prvém čtení. Cílem návrhu je mimořádný zánik určeného příslušenství daňového odpuštění u daňových dluhů, primárně v působnosti rezortu Ministerstva financí, a to podobně, jako to bylo u akcí milostivé léto I a II v letech 2021 a 2022. Dalším cílem je eliminovat bagatelní nedoplatky, často v řádu jednotek korun, a tím jednorázově ulevit dlužníkům i správcům daně od potřeby vynakládat zbytečné náklady na jejich evidenci a správu. Předkládaný návrh zákona se týká nedoplatků na peněžitých plněních spravovaných zejména orgány Finanční a Celní správy České republiky nebo zcela okrajově Ministerstvem financí. Specifickou kategorii představuje oblast takzvaných justičních pohledávek neboli daňových peněžitých plnění spravovaných soudy nebo Vězeňskou službou České republiky. Dále zákon obsahuje zmocnění pro obce a kraje k případnému vydání usnesení zastupitelstva, které mohou vztáhnout aplikaci navrhovaného zákona také na některá peněžitá plnění, která spravují právě obce a kraje. (Hluk v jednacím sále.)

V případě předkládaného návrhu se jedná o samostatný zákon jednorázového charakteru se subsidiárním procesním režimem daňového řádu. Návrh zahrnuje dvě relativně samostatná opatření. Za prvé je to mimořádný zánik určeného příslušenství daně odpuštěním. Bude určen pouze pro fyzické osoby, a to bez ohledu na to, zda se jedná o podnikatele, či nikoliv. Základní podmínkou bude uhrazení jistoty, ke které se váže určené příslušenství. Navržené odpuštění se bude týkat úroků, penále, pokut za opožděné tvrzení daně a nákladů řízení včetně exekučních nákladů. V zájmu zamezení spekulativnímu chování dlužníků se bude možnost odpuštění týkat pouze příslušenství těch jistin, které vznikly do rozhodného dne, a to 30. září minulého roku. K samotnému uhrazení jistiny bude muset dojít nejpozději do konce takzvaného rozhodného období trvajícího od 1. července do 30. listopadu 2023. Jako alternativu návrh zákona připouští rozložení úhrady jistiny na splátky během jednoho roku.

Druhá oblast je mimořádný zánik bagatelních nedoplatků na dani i příslušenství daně a ten se bude týkat všech daňových subjektů, fyzických i právnických osob. Jako bagatelní zaniknou nedoplatky jednotlivě nedosahující výše 200 korun, a to bez rozdílu na jejich druh. V případě daně z nemovitých věcí to bude 30 korun. Předmětem zániku budou pouze bagatelní nedoplatky vzniklé do rozhodného dne, stejně jako v případě jedna, 30. září loňského roku. Nabytí účinnosti návrhu zákona se předpokládá dnem 1. července 2023.

V rámci dosavadní diskuse byly prezentovány tři náměty na úpravu návrhu zákona, ohledně nichž lze předpokládat politickou shodu a s nimiž se Ministerstvo financí ztotožnilo, a to včetně přípravy textu příslušných pozměňovacích návrhů. Takže já je krátce jenom shrnu, jsou tři. Dopředu avizuji, že ve třetím čtení dám souhlasné stanovisko ke všem třem. První je frekvence splátek ze čtvrtletní na měsíční, za druhé připuštění režimu splátek i pro osoby s běžící daňovou exekucí a za třetí posunutí termínu pro zastupitelstva obcí i krajů z 30. června na 30. září tak, aby stihli svolat zastupitelstvo, pokud bude mít zájem tento institut využít a schválit příslušné usnesení zastupitelstva obce, města či kraje. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 384/1. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka rozpočtového výboru paní poslankyně Barbora Urbanová a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Barbora Urbanová: Dobré odpoledne, kolegyně, kolegové, tak jak už bylo řečeno, my jsme na rozpočtovém výboru projednali tento tisk. Pozměňovací návrhy budou načteny teprve v tomto druhém čtení. (Hluk v jednacím sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já se vám velmi omlouvám. Kolegyně, kolegové, prosím o ztišení. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP